به آزار توکلی، باقی و شیوا پایان دهید

نویسنده

» درخواست فوری برنامه حمایت از مدافعان حقوق بشر

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از “فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر”  و “سازمان جهانی مبارزه با شکنجه”، از  مسئولان کشور خواسته هرچه سریعتر به فشارها و حبس و محدودیت مجید توکلی ، عماد الدین باقی و شیوا نظرآهاری خاتمه دهد.

بر اساس اعلامیه صادره برنامه نظارت ازسوی منابع قابل اطمینان مطلع شده که حکم آقای مجید توکلی ، از اعضای گروه دانشجویی ادوار تحکیم وحدت، در دادگاه تجدید نظر مورد تأیید قرار گرفته است. ادوار تحکیم وحدت یک سازمان مدافع حقوق بشر و طرفدار اصلاحات است.

مجید توکلی روز ۲۷ شهریور  در دادگاه تجدید نظر به هشت و سال و نیم زندان محکوم شده است: پنج سال زندان به دلیل “مشارکت در تجمعات غیرقانونی”، یک سال زندان به جرم “تبلیغ برضد نظام”، دو سال زندان به دلیل “توهین به رهبر انقلاب” و شش ماه زندان برای “توهین به رییس جمهور”.

همچنین برنامه نظارت از منابع قابل اطمینان مطلع شده که آقای عمادالدین باقی ، بنیانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان و برنده جایزه حقوق بشری مارتین انالز در سال ۲۰۰۹ و همچنین برنده جایزه حقوق بشر جمهوری فرانسه در سال ۲۰۰۵، به زندان محکوم شده است.

عمادالدین باقی روز ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ (۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰) از سوی شعبه ۱۰۵۷ دادگاه انقلاب تهران در رابطه با بسته شدن انجمن دفاع از حقوق زندانیان در سال ۲۰۰۹ احضار و به او ابلاغ شد که در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ (۱۷ اوت ۲۰۱۰) از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام “تبلیغ برضد نظام” و “توطئه برضد امنیت حکومت” در ارتباط با مصاحبه ای که با آیت الله حسینعلی منتظری انجام داده بود، به شش سال زندان محکوم شده است.

برنامه نظارت همچنین ازسوی منابع قابل اطمینان مطلع شده که حکم محکومیت خانم شیوا نظرآهاری ، یکی از اعضای کمپین “یک میلیون امضاء” و سخنگوی کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران، صادر شده است. وی روز ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ (۱۸ سپتامبر ۲۰۱۰) به شش سال زندان، تبعید به شهرستان ایذه در جنوب غربی ایران و ۷۶ ضربه شلاق محکوم شده است.

شیوا نظرآهاری روز ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ (۱۴ ژوئن ۲۰۰۹) پس از اعلام عمومی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و درحالی که تجمعات اعتراض آمیز گسترده ای در جریان بود، توسط مأموران وزارت اطلاعات دستگیر شد. خانم نظرآهاری در مدت حبس خود بیش از ۳ ماه را در سلول انفرادی و در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند که در این مدت متحمل بازجویی های طولانی شده و امکان ملاقات یا تماس تلفنی با خانواده اش را نیز نداشته است. او روز اول مهر ۱۳۸۸ (۲۳ سپتامبر ۲۰۰۹) به قد وثیقه ای به ارزش ۲۰۰ هزار دلار آزاد شد.

خانم شیوا نظرآهاری مجدداً در تاریخ اول دی ۱۳۸۸ (۲۱ دسامبر ۲۰۰۹) توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

برنامه نظارت از دولتمردان جمهوری اسلامی خواسته هر چه سریع تر برنامه را از این اقدامات با خبر کند:

۱. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی این سه تن و دیگر مدافعان حقوق بشر در ایران را تضمین کنند.

۲. آنان را هرچه سریعتر و بدون هیچ گونه قید و شرطی آزاد کنند، زیرا به نظر می رسد حبس آنان صرفاً به دلیل فعالیت هایشان در زمینه حقوق بشر صورت گرفته.

۳. به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده، ازجمله در سطوح قضایی، در قبال تمامی مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند.