حمله مجدد اسرائیل به سوریه به دنبال حمله موشکی

راشا تودی
راشا تودی

» گزارش راشا تودی از بلندی‌های جولان

نیروهای دفاعی اسرائیل می‌گویند، جنگنده‌های این کشور پس از حملات موشکی حزب‌الله در بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل، مواضع مختلفی در سوریه را هدف قرار داده است. این تبادل آتش در پی هشدار ایران مبنی بر این‌که تل‌آویو با کشتن یک فرمانده ایرانی در سوریه از “خط قرمز” عبور کرده است، صورت گرفت.

نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرد، سه‌شنبه شب در پاسخ به پرتاب موشک به سمت بلندی‌های جولان و کوه حرمون به توپخانه‌های ارتش سوریه حمله کرده است.

نیروهای دفاعی گفته اند: “نیروهای دفاعی اسرائیل، سوریه را مسئول آن‌چه در خاکش اتفاق می‌افتد می‌داند و در هر زمان و به هر شکل که صلاح بداند برای حفاظت از شهروندانش عمل می‌کند”.

حمله تلافی‌جویانه اسرائیل پس از شلیک دو راکت به شمال بلندی‌های جولان در بعدازظهر سه‌شنبه، که گمان می‌رود از جانب حزب‌الله بوده است صورت گرفت. با این‌که راکت‌ها در فضای باز منفجر شد و هیچ خسارت و تلفاتی در پی نداشت، اما حدود هزار نفر که در استراحتگاه اسکی کوه حرمون بسر می‌بردند برای حفاظت از جان خود از محل گریختند.

این درگیری پس از آن صورت گرفته است که ایران رسما اسرائیل را بخاطر عبور از “خط قرمز” و کشتن فرمانده ایرانی در سوریه، به حمله تلافی‌جویانه تهدید کرد.

خبرگزاری ایرانا به نقل از حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران گزارش داد: “ما به آمریکایی‌ها گفتیم که رهبران رژیم صهیونیستی باید منتظر عواقب عملکردشان باشند. رژیم صهیونیستی از خط قرمز ما عبور کرده است.”

وی گفت که ایران پیام خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک آمریکا به اسرائیل رسانده است.

محمدعلی الله‌دادی، از فرماندهان ارشد ایران که به عنوان مشاور ارتش سوریه در این کشور بسر می‌برد، روز ۱۸ ژانویه به همراه شش ستیزه جوی حزب‌الله در بلندی‌های جولان در بخش تحت کنترل سوریه کشته شد.

نه مقامات اسرائیلی و نه نیروهای دفاعی این کشور رسما در مورد این عملیات اظهارنظر نکرده‌اند. با این‌حال، یک منبع امنیتی پیش تر به رویترز گفته بود که “یک هلیکوپتر اسرائیلی این حمله را انجام داده است.” این هلیکوپتر به سمت آن‌ها راکت پرتاب کرد و دو هواپیمای تجسسی هم در آن حوالی دیده شده‌ بود.

روز سه‌شنبه ایران به تهدیدهای خود علیه اسرائیل ادامه داد. محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران از ادبیات شدیدی علیه اسرائیل استفاده کرد و گفت، این کشور پس از حمله اخیر خود به سوریه به فروپاشی نهایی خود نزدیک شده است.

جعفری روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: “رژیم اشغالگر قدس آخرین حرکات خود را انجام می‌دهد و می‌داند که به پایان خود نزدیک است.” فرمانده سپاه همچنین به قدرت جبهه مقاومت اشاره کرد و گفت: “آن‌ها [اسرائیلی‌ها] مقاومت هشت ساله، جنگ ۳۳ روزه و مقاومت غزه و فلسطین را تجربه کرده‌اند و می‌دانند جبهه مقاومت چقدر قدرتمند و استوار است.”

روز دوشنبه، موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل هشدار داد که ایران از بلندی‌های جولان سوریه به دنبال گشایش یک جبهه جدید علیه اسرائیل است.

یالون گفت: “ایران به دنبال حمله به اسرائیل است، چه از لبنان توسط حزب‌الله یا از غزه توسط حماس و جهاد اسلامی یا همانطور که یکشنبه گذشته شاهد آن بودیم – شاخه ایران در حال گشایش و گسترش یک جبهه علیه ما در بلندی‌های جولان است”.

منبع: راشا تودی - 28 ژانویه 2015