وزارت اطلاعات در انتخابات خوب عمل کرد

نویسنده
نازنین کامدار

» سناریوی اژه ای در مورد "فتنه 88"

با گذشت بیش از یک سال از برگزاری انتخابات سال 88 که بسیاری آن را “کودتای انتخاباتی” می خوانند و در حالی که هم اکنون رهبران جنبش سبز و دو کاندیدای این انتخابات در حصر خانگی به  سر می برند، مقامات امنیتی و چهره های سیاسی حامی دولت در سناریوهای گوناگونی، همچنان معترضان به نتیجه انتخابات را به تلاش برای انقلاب مخملین و براندازی نرم متهم می کنند.واپسین سناریوی حکومتی را وزیر بر کنار شده اطلاعات، محسنی اژه ای مطرح کرده که  ریشه “فتنه 88” را خطبه نماز جمعه سال 87 تهران به امامت هاشمی رفسنجانی دانسته است.

در میان سناریو های مختلف حامیان حکومت، جنجالی ترین متعلق به  حیدر مصلحی وزیر اطلاعات کنونی بودکه از “زمینه سازی فتنه 88 قبل از انقلاب” سخن گفت.او در یک برنامه تلویزیونی به نام “دیروز، امروز، فردا” و همزمان با آغاز زندان خانگی مهدی کروبی و میرحسین موسوی، ضمن طرح این ادعا، میرحسین موسوی را به ارتباط با سرویس های اطلاعاتی غرب در سال 65، زمانی  که وی به “نخست وزیر دفاع مقدس” شهرت داشت، متهم کرد.

پیش از مصلحی، محمد تقی مصباح یزدی، روحانی حامی حکومت نیز ادعا کرده بود که “فتنه 88، 20 سال قبل طراحی شده”. سخنان وی نیز با وجود بازخوردرسانه ای و نیز پاسخ های رهبران جنبش سبز برای مدتی از تریبون های نماز جمعه تکرار شد.

اینک محسنی اژه ای، رویر سابق اطلاعات به میدان آمده تا ریشه جدیدی برای “فتنه 88” معرفی کند: خطبه نماز جمعه سال 87 تهران به امامت هاشمی رفسنجانی.

بنا به گزارش رسانه های حکومتی، دادستان کنونی کل کشور که نام وی با پرونده قتل های زنجیره ای پیوند خورده، در مصاحبه با ویژه نامه آخر سال روزنامه خراسان، ضمن طرح این ادعا، از اینکه تا پیش از انتخابات به دلیل ارسال گزارش های اطلاعاتی مورد تمسخر قرار می گرفته، سخن گفته است.

او مدعی می شود: “اولین کسی هستم که درباره کهریزک هشداردادم”.

 وی در ادامه  ضمن آنکه آیت الله خامنه ای را بی خبر از حوادث جنایتگاه کهریزک معرفی می کند، درباره ریشه آنچه که “فتنه 88” می نامد، می گوید: “بحثی که در این جا مطرح است مسئله جنگ نرم و انقلاب مخملی است که دشمن دنبالش بود و آن را در قضیه انتخابات بروز و ظهور داد. در نیمه دوم سال 87 بود که آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه اولین استارت مربوط به این ماجرا را زد.ایشان مطرح کردند که باید مراقب بود که در انتخابات تقلب نشود. شواهد دیگری هم مطرح بود که می خواهند بعد از انتخابات مسائلی از جمله مسئله تقلب را مطرح کنند.وزارت اطلاعات از حدود چهار ماه مانده به پایان سال ستاد انتخابات را تشکیل داد البته وزارت اطلاعات از سال های قبل هم همیشه چند ماه قبل از انتخابات ستاد انتخاباتی را تشکیل می داد که موضوعات مربوط به وزارت را به صورت ویژه پیگیری کند. اما این بار چون کلمه تقلب به کار رفته بود گفتیم بر روی تمام مسیرهایی که ممکن است بر اساس آن تقلب صورت بگیرد کار اطلاعاتی انجام شود و این مسئله مورد پیگیری قرار گیرد که احیانا کسی از ما سئوال کرد یا خواستیم اطلاع رسانی کنیم کاملا به موضوع مسلط باشیم.چون نمونه هایی هم در انتخابات قبل صورت گرفته بود که وزارت اطلاعات بر اساس این پیش بینی کار فوق العاده سنگینی روی این موضوع انجام داده بود.این جا بود که به دلیل پیش بینی ها که یکی از فاکتورهای آن تقلب بود وزارت اطلاعات کار بسیار سنگینی انجام داد. به هرصورت وزارت اطلاعات در مرحله پیشگیری و پیش بینی این موضوع کاملا موفق بود و کاملا خوب عمل کرد و موثر هم بود”.

او سپس  می افزاید: “آن زمان وزارت اطلاعات بروز چنین اتفاقاتی را بعد از انتخابات پیش بینی می کرد اما نه به این عمق و سطح ! در این عمق که یک شخصی مثل موسوی به میدان بیاید و این گونه در برابر حق و قانون روشن و موضوعی که خودش سالیان سال دیده و شنیده بایستد! نه! فکرش را نمی کردیم.اینکه این مجموعه این گونه با هم متحد بشوند بعضی را می دانستیم اما این گونه که چنین مجموعه ای با هم متحد شدند و طی زمانی کوتاه با خارج از کشور وصل شوند آن هم به صورت علنی و عریان تصورش را نمی کردیم.البته وزارت اطلاعات در جریان بود که بعضی از عوامل این ها به آمریکا رفته اند.اما وزارت اطلاعات پیش بینی نکرده بود که با این سرعت همه این ها با هم پیوند بخورند و این جور آشکارا در جهت دشمن قرار گیرند و با هم کار کنند. خلاصه وزارت اطلاعات اجمالا پیش بینی می کرد که رویکرد دشمن به سمت جنگ نرم است و در فکر انقلاب مخملی است ولی سرعت حوادث و در هم تنیدگی آن را پیش بینی نکرده بود ولی همین مقدار پیش بینی وزارت را هم خیلی ها قبول نداشتند. این جا بود که وقتی این جریان تا این اندازه روشن شد خیلی ها موضوع انقلاب رنگین و مخملی را مطرح کردند همان موضوعی که وقتی وزارت آن را در جلسات مطرح می کرد بعضی آن را مسخره می کردند. خاطرم هست اولین بار بعد از اینکه گزارشاتی را به مسئولان ذیربط دادیم مطرح کردیم دشمن در کشور ما دنبال انقلاب مخملی و انقلاب رنگین است. هرچند تاکید کردم که دشمن البته کور خوانده و ایران اسلامی دیگر کشورها نیست اما آن ها دنبال این قضیه هستند.همان موقع بعضی از مسئولان نظام من را مسخره کردند که این چه حرفی است که می زنید !”

وی افزود:” در این شرایط تنها کسی که به گزارشات وزارت اطلاعات اعتنا کرد و ما را تشویق کرد و دستور پیگیری داد، مقام معظم رهبری بودند.این در حالی بود که خیلی از مسئولان دیگر اصلا این حرف را تحویل نمی گرفتند”.

محسنی اژه ای در ادامه این گفت و گو مدعی می شود که مهدی کروبی به او گفته است” مطمئن باش از ولایت فقیه و ولایت رهبری دست بر نخواهم داشت” و می افزاید: “بعید می دانم یکی از این کسانی که الان نامش جزو سران فتنه قرار گرفته با توجه به شناختی که از او دارم و نشست و برخاستی که برای مدت طولانی با او داشتم از اول این برنامه که امروز دنبال می کند را در ذهن داشته است. در روزهای اول در صحبتی که با ایشان داشتم عنوان می کرد که «تو مطمئن باش که آنچه که نسبت به اصل نظام باشد و نظام را تضعیف کند حتی اگر صد درصد به ضرر خودم باشد آن کار را انجام نمی دهم، مطمئن باش از ولایت فقیه و ولایت رهبری دست بر نخواهم داشت.»… منظورم آقای کروبی است.ایشان اصرار می کرد که شما مطمئن باش که در هیچ شکلی متکی به خارجی ها نخواهم شد ولی امروز می بینیم غیر از این است”.

ذکر نقل قول از مهدی کروبی در حالیست که او هم اکنون به دستور مقامات امنیتی و با تایید آیت الله خامنه ای در حصر خانگی به سر می برد و امکان تایید و یا تکذیب این ادعاها را ندارد.  ذکر نقل قول از مهدی کروبی درحالیست که سایت جوان آنلاین، نزدیک به نیروهای امنیتی ـ نظامی مدعی نگارش توبه نامه از سوی مهدی کروبی شده، مجتبی واحدی، مشاور وی نیز احتمال اعمال فشار بر کروبی را رد نکرده است.

اژه ای در ادامه این گفت و گو خود و آیت الله خامنه ای را بی اطلاع از جنایات بازداشت گاه  های غیر قانونی معرفی کرده و در مورد جنایتگاه کهریزک نیز با نام بردن از سعید مرتضوی، گفته است: “در جریان ماجرای کهریزک به نظرم من اولین نفری بودم که نسبت به کهریزک هشدار دادم. در تیرماه سال 88 بود که بر اساس تجربه برای سرکشی به زندان اوین رفتم تا از بازداشتگاه و زندانیان بازدید کنم. در بازدید اولی که داشتم چند زندانی را دیدم که از سر و وضع خوبی برخوردار نیستند وقتی از جزییات شرایط آن ها پرسیدم گفتند که این زندانیها از کهریزک آمده اند. من تا آن موقع نمی دانستم که کهریزک چگونه اداره می شود و در این مورد اطلاعی نداشتم. شاید این ایراد به من گرفته شود که تو به عنوان وزیر اطلاعات چرا از این موضوع اطلاع نداشتی که این ایراد را می پذیرم و ایرادی صحیح است.البته می دانستم بازداشتگاهی به نام کهریزک هست. به هر صورت پیگیری کردم و فهمیدم که وضعیت آنجا مناسب نیست لذا به بعضی مسئولان گفتم که وضعیت آن جا مناسب نیست و زندانی به آن جا برده نشود.همان زمان بود که در18 تیرماه باز تجمعات و درگیری های خیابانی صورت گرفت و تعدادی متهم به آن جا بردند”.

وی می افزاید: “گزارش داده بودم آنجا وضع مناسب نیست. بعدا شنیدم از دفتر رهبری هم ابلاغ شده بود که به این زندان زندانی نبرید بعضی از آقایان گفته بودند ما در زندان اوین از نظر جا محدودیت داریم. می گفتند امکان اینکه همه متهمان از جمله متهمان مواد مخدر و دیگر متهمان را در یک جا نگهداری کنیم نیست بنابراین باید این ها را جابجا کنیم. در آن زمان مقام معظم رهبری فرمودند اگر جا ندارید آن ها را آزاد کنید. در ذهن من این گونه است که این ماجرا مربوط به شب 19 تیر می شود اما آقای مرتضوی می گفتند شب 21 تیر بوده است. ولی صرف نظر از این موضوع ما مطلع شدیم که تعدادی را به آنجا برده اند”.