کوهنوردی که رئیس جمهور شد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

موضوع خنده دار در مسائل ایران این است که همیشه وقتی در باز می شود و شما احساس می کنید که تازه دارید کمی نفس می کشید، یک مشت محکم توی صورتتان می خورد. فعلا هم درها در حال باز شدن است و هم مشت ها در حال فرود آمدن. محمد قوچانی بعد از چندماهی که شرق غروب کرد، اعلام کرد که روزنامه اخبار را تا قبل از عید منتشر می کند. برایش آرزوی موفقیت می کنیم. این خبر خوب. خبر بد هم این که از سفر عبدالله مومنی و هاشم آقاجری به آمریکا به دعوت دانشگاه ام آی تی جلوگیری شد. حالا خوب است که ام آی تی یکی از دانشگاههای منتقد جدی دولت کنونی آمریکاست. خبر بدتر اینکه ماموران امنیتی از سفر مهندس سحابی به اصفهان هم جلوگیری کردند. همینطوری اگر پیش برود، احتمالا تا هفته آینده از اینکه جلائی پور سوار تاکسی بشود و سرکارش برود، جلوگیری می کنند. و بعید نیست که یک ماه بعد بشنوید که مصطفی تاج زاده به دستور مقامات امنیتی دیگر حق ندارد از اتاق کارش در خانه، به اتاق خواب برود. هشدار پلیس: احتمالا فردا یا حسین شین یا حسین دال مقاله ای در مورد وابستگی دانشگاههای هاروارد و ام آی تی به فریدام هاوس شصت چهار تا مقاله می نویسند.

امروز به روز شد

وب سایت امروز از دیروز به روز شد. خوشحال شدیم، همه چیز بقاعده و درست بود. سایت حسابی تر و تمیز و مرتب شده. دوستان خسته نباشند. رضا خاتمی، رئیس خوش تیپ های خاورمیانه امروز گفت: « راهمان را در انتخابات شوراها پیدا کردیم.» به نظر می رسد همه دارند از حالا به استقبال انتخابات یک سال بعد مجلس می روند. بادامچیان هم گفت: « زنگ انتخابات مجلس هشتم از حالا زده شده است.» همین بادامچیان گفت: « اصولگرایی با قدرت طلبی جور در نمی آید.» آگاهان گفتند: فعلا که دوتائی با هم جور شدند و دارند پدر ملت را در می آورند.

لاریجانی، لاریجانی، حمایتت می کنیم

این شد یک کار درست. تا اطلاع ثانوی اصلا هم علی آقای ما علی بی خیال نیست، خیلی هم فکر خوبی کرده است و باید هم برود به مونیخ و در آنجا باید با اروپایی ها و آمریکایی ها گفتگو کنند تا اوضاع کشور را از این شرایط دربیاورند. یک نشریه آلمانی نوشت: « دکتر لاریجانی در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می کند. مرکل، پوتین، گیتس و رایس دراین کنفرانس حضور دارند.»

قهرمان دنیای عرب و ایران

مشکل این است که ما در ایران حرفش را می زنیم، آن بدبخت ها در کشورشان قربانی ادعاها و حرف های ما می شوند. حمله به شیعیان در کشورهای مختلف وسعت گرفته است. رهبر صوفیان الجزایر اعلام کرد که « تشیع مصیبت بارتر از افراط وهابیون است.» یک روزنامه یمنی هم خبر از « دستور رئیس جمهور یمن برای کشتار شیعیان در این کشور» داد. مصر هم دفتر مجلس شیعیان را تعطیل کرد. دبیرکل این مجلس گفت: « ما قربانی اختلافات سیاسی ایران و مصر هستیم.» البته وقتی یک گروه مصری یک سال پیش اعلام کردند که احمدی نژاد قهرمان ملی مصر است، باید می فهمیدیم که این حرف ها بودار است، منتهی بویش را آدم حس می کند، ولی تا صدای قضیه دربیاید یک سالی طول می کشد. حداد عادل در دیدار با حکیم گفت: « معرفی صدام به عنوان قهرمان عرب، بالاترین اهانت به اعراب است.» آگاهان گفتند: دقیقا مثل این می ماند که بگویند احمدی نژاد قهرمان ملی ایران است، این بزرگترین اهانت به ایرانیان است.

همه پول مملکت فدای یک تار مو؟

طبق برنامه ریزی مشخص و معینی که انجام شده است، ما براساس گفته های رئیس جمهور باید تا شش روز دیگر که 22 بهمن می شود، به قله های اتمی برسیم. من که یک چشمم به دوربین های مرکز یو سی اف است و یک چشمم به صدای سانتریفیوژهای نطنز که چه زمانی به قله های اتمی می رسیم. احمدی نژاد که به نظر می رسد دیگر جق سخنرانی عمومی ندارد و به همین دلیل هم در اصفهان بدون اینکه مثل همیشه ملت را علاف کند و شور حسینی به راه بیندازد، فقط همان فاضلاب شما اصفهان را افتتاح کرد و قبل از اینکه چشم کسی به او بیفتد به تهران برگشت. این خودش پیشرفت بزرگی است. دیروز هم رئیس جمهور موفقیت محققین پزشکی کشور در ترمیم ضایعات نخاعی در تالار بیمارستان امام خمینی را جشن گرفت. ظاهرا قرار است پس فردا هم در یک درمانگاه جنوب شهر حاضر شود و اولین پانسمان بدون استفاده از قیچی را که برای اولین بار در ایران انجام خواهد شد، جشن بگیرد. و احتمالا تا یک ماه دیگر اعلام می شود که وزارت بهداشت موفق شده است پنبه هایی را اختراع کند که وقتی توی دماغ فرو می کنیم، خون دماغ بند می آید، برخلاف تمام غربی ها که اگر چوب پنبه هم فرو کنند توی دماغ شان خونریزی شان بند نمی آید. احمدی نژاد در بیمارستان امام خمینی گفت: « هیچگاه در زمینه های فعالیت علمی و درمانی احساس محدودیت مالی نکنید، چرا که دولت با تمام توان پشتیبان شماست.» محمود پوپولیست هم در حالی که غرق در احساس شده بود و دنبال یک دوربین مناسب برای ضبط احساساتش می گشت، گفت: « همه پول و توان کشور فدای یک تار موی یک هموطن.» آگاهان گفتند: جان! ایران ناسیونال، فدات! هاشمی هم در مورد قله های اتمی توضیح داد: « ایرانیان می توانند کارهای بزرگی انجام دهند، همانطور که بیست سال پیش بحث دانش هسته ای را آغاز کردند.»

کوهنوردی که رئیس جمهور شد

آقا جان! ما نمی توانیم، این جوری که نمی شود که ده تا کار را با هم انجام بدهیم. نوبت بگیرید یکی یکی. ما که نمی توانیم هم « ابرقدرت بزرگ منطقه بشویم.» هم در همان هفته « به قله های اتمی برسیم.» هم به قول آقای رئیس جمهور که دیروز فرمودند « ایرانیان باید در علوم پزشکی سرآمد دنیا باشند.» به قله های پزشکی برسیم. حداقل اجازه بدهید یک هفته ای همگی قرص های توهم زا مصرف کنیم، بعد همه با هم به هر قله ای که خواستید می رسیم. احمدی نژاد که قول های قبلی اش را کاملا اجرا کرده است، گفت: « زودتر از چشم انداز به قله خواهیم رسید.» آگاهان پیش بینی می کنند که در روزهای آینده جملات زیر را از رئیس جمهور خواهیم شنید:

توضیح: ظاهرا احمدی نژاد قرار بود رئیس فدراسیون کوهنوردی بشود، اشتباها رئیس جمهور شد.

مشکل نطنز در اصفهان حل شد

بالاخره مشکل نطنز حل شد. به دنبال اعلام نگرانی از فعالیت های اتمی در نطنز، سازمان انرژی اتمی امکان بازدید از اصفهان را برای خبرنگاران فراهم کرد. این سازمان برای اینکه نشان بدهد که در نطنز هیچ فعالیت خاصی صورت نمی گیرد، سه دوربین اضافی هم در اصفهان نصب کرد. قرار است در روزهای آینده هم برای ایجاد اعتماد بیشتر در فعالیت های مرکز نطنز، بازرسان آژانس یک ماه در مرکز یو سی اف اصفهان بخوابند. بنا به گزارش اداره راهنمایی و رانندگی فعلا همه راهها به نطنز بسته است. غلامرضا آقازاده امروز آب پاکی را روی دست شورای امنیت ریخت و گفت: « قطعنامه را اجرا نمی کنیم.» وی بلافاصله توضیح داد که: « ایران به اجرای پیمان ان پی تی متعهد است.» از طرف دیگر علی اصغر سلطانیه هم خبری را که آژانس مبنی بر سفر به کره شمالی و همکاری با آن کشور را تکذیب کرد. وی گفت که اصلا نمی داند کره شمالی کجاست.

یکی جلوی این رو بگیره

اصولا آدم ها شبیه دشمنان شان می شوند. به نظر من هیچکس بهتر از بوش، احمدی نژاد را نمی فهمد و هیچ کس هم بهتر از احمدی نژاد، بوش را نمی فهمد. اصولا برای آدمی که کمی عقل در کله اش باشد درک رفتارهای بوش و احمدی نژاد کار دشواری است. شما چطور می توانید بفهمید رفتار بعدی یک موجود غیرمنطقی چیست؟ منتهی یک تفاوت مهم وجود دارد، بوش می تواند ایران را از بین ببرد، اما کشور خودش آسیب نمی بیند، ولی احمدی نژاد کشور خودش را نابود می کند. در همین راستا، خبرگزاری ها اعلام کردند که « سه فرمانده سابق آمریکایی از بلر خواستند که جلوی بوش را بگیرد.» منتهی باید کسی واسطه شود که کسی بلر را قانع کند و با او حرف بزند، به همین دلیل سه تا فرمانده انگلیسی سابق هم باید پیدا شوند و شیراک را قانع کنند که بلر را راضی کند که جلوی بوش را بگیرد. حالا چه جوری سه فرمانده فرانسوی باید مرکل را راضی کنند که موضوع را به شیراک بگوید، آن هم خودش ماجرایی است.

یک مغز آمد، صد و پنجاه هزار مغز رفتند

همزمان با منصوب شدن صادق واعظ زاده به عنوان معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور، اعلام شد که « فرار مغزها در دولت نهم به دو و نیم برابر افزایش یافته است. براساس همین خبر سالانه 150 هزار نفر از بهترین مغزهای ایرانی در حال ترک کشور هستند.»

هیلاری کلینتون و فاطمه آجرلو

من که نگفتم که « پیروزی دموکرات ها پیروزی جمهوری اسلامی است.» این حرف را آقای احمدی نژاد و دوستانش زدند، حالا اگر می خواهیم بگوئید این زنیکه هیلاری کلینتون دموکرات صهیونیست حق اش بود که شوهر بی چشم و رویش با آن دختره چشم سفید سرخاب سفیدآب مالیده، روی هم ریختند، این دیگر مشکل خودتان است، فاطمه خانم آجرلو نماینده مجلس ایران به هیلاری خانم کلینتون نماینده سنای آمریکا گفت: « از این خانم بیشتر از این انتظار نمی رفت…. این ها همه از یک جنس هستند.» وی گفت: ایشاء الله داغش به دلم بیاد.

اقتصاد منفجره

به نظر می رسد که کار بدجوری گیر کرده. چنان که خوش چهره از منتقدین دولت در مجلس گفته است: « اختلالات و آشفتگی بودجه 86 چنان فراوان است که مانند بیماری است که اگر شکافته شود، نمی توان آن را جمع کرد، لذا باید با تصویب ماده واحده ای نمایندگان وارد ریز بودجه نشوند.» من فکر می کنم این کار درست نیست. مثل این است که آدمی می خواهد وسط یک جمعیت با نارنجک خودش را منفجر کند و ما چون نمی توانیم او را قانع کنیم، به او می گوئیم هرکاری دلت می خواهد بکن. اگر مجلس نتواند بودجه دولت را کنترل کند، سال آینده وضع فاجعه باری در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود. در همین مورد مقاله بسیار مهم و خوب عباس عبدی را در مورد شباهت وضع اقتصادی سال 86 با وضع اقتصادی سال 56 بخوانید. عنوان مقاله عبدی چنین است، « اقتصاد 56 در سال 86».

شرکت در راهپیمایی 22 بهمن

روی پیشنهادی که عماد بهور داده خوب و سریع فکر کنید. اتفاقا راه بسیار خوب و منطقی است که بچه های دانشجو می توانند در روز 22 بهمن، یعنی همین هفته بعد انجام بدهند، نه نیاز به مجوز دارد و نه مشکلی را فراهم می کند. این دوست دانشجوی خوش فکر پیشنهاد کرده که بچه های دانشجو و کسانی که علیه وضع موجود اعتراض دارند، می توانند روز 22 بهمن در یک گروه مستقل در راهپیمایی حرف شان را بزنند. اگر کسی خواست این کار را بکند، حتما از حالا و بسرعت پلاکاردها و عکس ها و نوشته هایش را به فارسی و انگلیسی بنویسد و مطمئن باشد که این کار به دلیل حضور خبرنگاران جهان در تهران، واکنش بسیار سریع و گسترده ای در جهان خواهد گذاشت. این یک راه بسیار خوب برای اعتراض به وضع موجود و جنگ و رفتارهای جنگ طلبانه دولت هم هست. من پیشنهاد می کنم روی شعار غنی سازی را موقتا متوقف کنید هم فکر کنید.


اخراجی ها و مسعود ده نمکی

آقا! شنیدم که فیلم اخراجی های مسعود ده نمکی یک کار بسیار تکان دهنده و از نظر سینمایی بسیار غنی است. اصلا بعید نمی دانم و امیدوارم همین طور باشد. اگر در یکی دو هفته آینده مسعود ده نمکی تبدیل به یکی از مهم ترین موضوعات هنری و فرهنگی کشور شد اصلا تعجب نکنید. امیدوارم همین طور بشود. مهم نیست که مثل ما فکر نمی کند، مهم این است که خودش است و تا آنجا که من او را می شناسم بسیار آدم روراست و صادقی است.