بررسی بدون نوبت پرونده احمدی‌نژاد در قوه‌ قضاییه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

نابه سامان: این کلمه ای است که می تواند کوتاه و گویا وضعیت امروز احمدی‌نژاد و اطرافیانش را توصیف کند. فشارهای نمایندگان مجلس سرانجام نتیجه داده است و قرار است قوه‌قضاییه پرونده ارجاعی درباره احمدی‌نژاد را خارج از نوبت بررسی کند.

از سوی دیگر مجلس هشتم آماری را منتشر کرده است که در دو سال گذشته بیش از ده هزار تذکر به کابینه داده شده، و بیشترین تعداد این تذکرات نیز خطاب به احمدی‌نژاد بوده است.

در همین حال، مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز، ضمن حمله به احمدی‌نژاد،  اعلام کرده است که رهبر جمهوری‌اسلامی به وی درباره برخی رفتارها هشدار داده است.

 

پرونده احمدی‌نژاد در قوه قضاییه

بعد از حدود یک ماه فشار نمایندگان به احمدی‌نژاد، روز گذشته اعلام شد که پرونده تخلفات محمود احمدی‌نژاد برای بررسی به قوه‌قضاییه ارجاع شده است.

این اتفاق پس از آن رخ داد که حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس، خطاب به لاریجانی در مجلس قرائت شد. کاتوزیان در نامه خود با اشاره به نامه ۱۲ تن از نمایندگان مجلس به لاریجانی درباره تخلفات احمدی‌نژاد و همچنین برکناری وزیر نفت، نوشته است: “این عمل غیر قانونی و عجولانه از سویی منافع مسلم جمهوری اسلامی ایران را در سطح جهانی تضییع خواهد کرد و از سوی دیگر چون جناب آقای دکتر احمدی نژاد در قالب وزیر نفت دستوراتی صادر کرده و خواهند کرد که از مصادیق بارز دخل و تصرف غیر قانونی در اموال دولتی تلقی می شود، بنابراین موضوع مطروحه توسط ۱۱ نفر از نمایندگان مجلس در زمینه نقض قانون اساسی توسط ریاست جمهوری وارد تشخیص داده شود”.

از سوی دیگر، ابراهیم نکونام، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز، در همین زمینه با اشاره به تخلفات احمدی‌نژاد، چنین سخن گفت: “نمایندگان بدانند در ۳ مورد بدون اینکه نیاز به طرح موضوع در صحن علنی باشد، با تصویب کمیسیون اصل ۹۰ تخلفات دولت و رئیس جمهور به قوه قضائیه ارسال شده است. یکی از موارد بودجه مترو بود چراکه مامعتقد بودیم که در این موضوع تخلف بین به این معنا که جرم بین صورت گرفته و آقای رئیس جمهور و دولت باید پاسخگو باشند. در موضوع دیگر هم ما در مورد اساسنامه شرکت نفت معتقد بودیم که تخلف صورت گرفته و دولت باید پاسخگو باشد و این پاسخگویی باید در حد اتهام صورت گیرد. سومین مورد موضوع وزارت ورزش و عدم معرفی وزیر ورزش و همچنین عدم اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است؛ ما این موضوعات را به قوه قضائیه ارجاع داده ایم البته در همین باره با دادستان کل کشور و رئیس قوه قضائیه هم مذاکره کرده ایم و بنده تا جایی که اطلاع دارم برای رسیدگی به این مسائل طبق قانون اساسی در دیوان عالی کشور هم شعبه ای اختصاص داده شده است”.

نکونام همچنین اضافه کرده است که “کمیسیون اصل ۹۰ مجموعا از آقای رئیس جمهور در ۱۷ مورد تخلف که البته هر کدام از بندهای تخلف ۴ یا ۵ مورد به صورت مصداقی ذکرشده و مجموعا ۳۰ تا ۴۰ مورد سؤال کردهایم که وی مکلف شده که پاسخ بدهد لذا زمانی که رئیس جمهور پاسخ داد، حاضر هستم که همین الان یا پس از ارسال پاسخها در جلسهغیرعلنی همه مسائلی که بین کمیسیون اصل ۹۰ و مجلس و دولت گذشت را خدمت نمایندگان ارائه کنم”.

سخنان نکونام در حالی بیان شده است که حمیدرضا کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده است که قوه‌قضاییه این پرونده را خارج از نوبت رسیدگی می‌کند.

پیش از این حسین کنعانی مقدم، فعال اصولگرا در گفت‌وگویی گفته بود: “ در صورتی که دولت احمدی‌نژاد به قانون تمکین نکند، مجلس به تکلیف ملی و دینی خودش عمل خواهد کرد و با طرح عدم کفایت سیاسی ورود به صحنه پیدا کرده و غائله این مسئله را ختم خواهد کرد”.

در همین حال معاونت نظارت مجلس گزارشی را منتشر کرده است که نشان می دهد از زمان شروع به کار مجلس هشتم نمایندگان نزدیک به ده هزار بار به مسوولان اجرایی تذکرداده اند و از نظر تعداد، بیشترین تذکرات خطاب به محمود احمدی نژاد بوده است.

این در حالی است که سایت الف - متعلق به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس - در پاسخ به نقدی درباره دیدگاه توکلی برای رای اضطراری به احمدی‌نژاد در مقابل موسوی، نوشته است:  “اگر موسوی می آمد شاید راه احمدی نژاد را نمی رفت. شاید و شاید قانون کمتری می شکست و فساد اقتصادی اطرافیان وی کمتر بود… احمدی نژاد بارها قانون شکسته است… با وجود احمدی نژاد قانونی ذبح شده و به حکم حکومتی بی محلی شده و حرمت علما نگه داشته نشده است”.

از سوی دیگر سایت جهان نیوز - نزدیک به علیرضا زاکانی، نیز اعلام کرده است که مبارزه با فساد اقتصادی در دوره احمدی‌نژاد کم‌رنگ‌تر شده است.این سایت همچنین نوشته است که میزان حداقلی و اثبات شده فساد در میان اطرافیان احمدی‌نژاد هزارمیلیارد تومان است: “حمایت آزاردهنده دکتر احمدی نژاد از معاون اول، رئیس دفتر و معاون اجرایی رئیس جمهور… افرادی که نزدیکترین شخصیت ها به او محسوب می شوند و متهم به فساد اقتصادی و سیاسی هستند. به اعتقاد منتقدان فساد اقتصادی نزدیکان رئیس جمهور بیشتر از هزار میلیارد تومان و قطعی است. به علاوه، برخی افراد سرمایه دار و متهم به فساد که حاضر به پس دادن صدها میلیارد تومان وام دریافتی خود نیستند، از حمایت رسمی نزدیکان رئیس جمهور برخوردارند…   در دو سال گذشته دکتر احمدی نژاد تنها دوبار عبارت “مفسدان اقتصادی” را بکار برده است؛ ۲ باری که شدت وصراحت آن با آنچه در دولت نهم دیده شده بود، تفاوت آشکاری دارد”.

 

هشدار رهبر

در همین حال مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه، در گفت‌وگویی بلند با خبرگزاری فارس،  گفته است: “مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و دلسوزان انقلاب به صورت علنی و پنهانی درخصوص جریان انحرافی و شخص مشایی اظهار نظر کردند اما آنچه به جایی نمیرسد فریاد است بنابراین هیچ یک از آن صحبت ها تاثیر گذار نبود.  نوع نگاه فعلی رئیس جمهور با مشایی هماهنگی دارد و دلیل دلباختگی وی به مشایی نیز مشخص نیست… نظام تمام تلاش خود را انجام داد که خانه نشینی رئیس جمهور به انظارعمومی کشیده نشود و لذا قهر وی مخفی شد و مسئولان با خویشتن داری اظهار نظر نکردند اما وقتی موضوع به رسانه ها کشیده شد موضعگیری ها در قبال آن طبیعی بود؛ چراکه دیگر کتمان شدن آن قابل توجیه نبود… در۱۱ روزی که رئیس جمهور در محل کار خود حاضر نبود، حدود دویست نفر از شخصیتهای نظام به صورت حضوری یا تلفنی ناصحانه ودلسوزانه با احمدینژاد صحبت کردند”.

سخنان ذوالنور در حالی بیان شده است که به دنبال انتشار سخنان عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان و نماینده مجلس خبرگان، دفتر رهبر جمهوری اسلامی و روابط عمومی سپاه پاسداران این اظهارت را تکذیب کردند.

نمازی در سخنان خود اعلام کرده بود که محمدعلی جعفری فرمانده سپاه از آیت‌الله خامنهای خواسته دستور بازداشت رحیممشایی را صادر کند و رخبر جمهوری اسلامی نیز خواستاربازداشت و بازجویی از این افراد شده بود.

به دنبال انتشار این سخنان اما سایت نمازی از دسترس خارج شده است.

در تحولی دیگر حمید روحانی، از روحانیون اصول‌گرا، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس درباره رهبر جمهوری‌اسلامی گفته است: “مقام معظم رهبری هیچ گاه به دلیل اینکه مردم خوشحال شوند و ایشان را تأیید کنند، تصمیمی نمی گیرند و سخنی نمی گویند و فرمایشات ایشان همواره بر طبق وظیفه ای است که تشخیص می دهند چراکه ایشان مرد وظیفه هستند که این هم بسیار عظیم و ارزشمند است”. در همین حال محسن رضایی نیز اعلام کرده است که در شرایط امروز ایران : “امروز رهبر انقلاب آبروی خود را کف دست گرفته وشخصا وارد عرصه شده و ما به عنوان سربازان ایشان٬ باید به حمایت از رهبری بپردازیم”.