پرتاب موشک برای صلح و دوستی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

خبرگزاری هاو مسئولان نظامی جمهوری اسلامی از آزمایش موفقیت آمیز انواع موشک ها و توپخانه های ضدهوایی در رزمایشی که نیمی از مساحت کشور را در بر گرفته، خبر می دهند.

سخنگوی رزمایش “مدافعان آسمان ولایت ۴” پیام این مانور را “صلح و دوستی برای کشورهای دوست و همسایه” و “پاسخ کوبنده و دشمن شکن به هر تجاوز دشمن” عنوان کرده است.

این رزمایش پس از رزمایش های مشترک و بزرگی انجام می شود که در هفته های گذشته در منطقه متشنج خاورمیانه برگزار شد.

نیروی دریایی آمریکا و ۳۰ کشور دیگر جهان شهریورماه امسال یکی از بزرگترین مانورهای سال های اخیر را در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار کردند.

هدف از آن مانور عمدتا تمرین مین روبی عنوان شد که یکی از تاکتیک های احتمالی ایران برای مقابله با نیروهای دریایی مستقر در منطقه و عبور و مرور نفتکش ها در این آبراه تلقی می شود.

در هفته های اخیر نیز آمریکا و اسرائیل مانور بزرگ و مشترکی با هدف ایجاد هماهنگی و سنجش توان پدافند هوایی و موشکی اسرائیل انجام دادند. هدف از این پیام به صراحت هشدار به ایران اعلام شد.

در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴ که به طور مشترک توسط ارتش، سپاه، بسیج و دیگر نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی از روز دوشنبه این هفته آغاز شده، از انواع سامانه‌های پدافند هوایی از جمله پدافند راداری، موشکی، شنود، توپخانه‌ای و دیده‌بانی استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش های منتشر شده، جنگنده‌های بمب‌افکن اف‌۴، اف‌۵، اف‌۷ و هواپیماهای برتری هوایی و رهگیری اف‌۱۴، میراژ، سوخوی و هواپیماهای سوخت‌رسان در این رزمایش شرکت داشته اند.

 

مقایسه توان هوایی ایران و همسایگان

بر اساس تخمین نهادهای اطلاعاتی و نظامی بین المللی و گزارش هایی که در منابع تحلیلی منتشر شده اند، تعداد هواپیماهای بمب افکن در اختیار نیروی هوایی جمهوری اسلامی که شامل جت های اف‌۴، اف‌۵، اف‌۷ و سوخوی می شوند، به زحمت به ۱۵۰ فروند می رسند.

این دسته از هواپیماها و بخصوص بمب افکن های اف‌۴ و اف‌۵ که در جنگ علیه عراق کمک شایانی به نیروهای نظامی ایران کردند، اغلب نزدیک به نیم قرن عمر دارند و در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی از آمریکا خریداری شدند. هواپیماهای اف‌۴ و اف‌۵ توانایی چندانی در نبردهای هوایی، بخصوص در برابر جت های جنگنده مدرن ندارند.

هواپیماهای جنگنده و برتری هوایی نیروی هوایی جمهوری اسلامی شامل حدود ۳۰ تا ۴۰ فروند اف۱۴ تامکت هستند که در اواخر قرن بیستم برای مدت دو دهه از قدرتمند‌ترین و بهترین هواپیماهای جنگی جهان بودند.

محمدرضا پهلوی سفارش خرید ۸۰ فروند از این هواپیما‌ها را به دولت آمریکا داد که با وقوع انقلاب اسلامی ۷۹ فروند آن‌ها به ایران تحویل داده شد.

اف۱۴ تامکت‌ها در جنگ ایران و عراق نقش اصلی را در حفاظت از مرزهای هوایی کشور و مقابله با حملات هوایی جنگنده‌های عراقی ایفا کردند.

ایران تنها کشور جهان، به جز آمریکا است که در نیروی هوایی خود از اف۱۴ برخوردار است اما از عمر این هواپیما‌ها نیز بیش از ۳۰ سال می‌گذرد و بر اساس گزارش‌ها جمهوری اسلامی در تامین قطعات آن‌ها با دشواری‌های زیادی مواجه است.

این مسئله باعث می‌شود هر از چندگاهی اخباری درباره سقوط یکی از این هواپیما‌ها منتشر شود که آخرین نمونه آن چند ماه پیش در اطراف بوشهر رخ داد و به کشته شدن خلبان و کمک خلبان آن منجر شد.

به جز اف۱۴ نیروی هوایی جمهوری اسلامی حدود ۲۵ فروند می‌گ ۲۹ و ۲۰ فروند سوخوی ۲۵ ساخت روسیه در اختیار دارد که در نبردهای هوایی کارآیی دارند. بخصوص می‌گ ۲۹ که مدرن‌ترین هواپیماهای جنگی در اختیار ایران هستند.

با وجود این تعداد هواپیماهای برتری هوایی و جنگنده در اختیار نیروی هوایی جمهوری اسلامی نیز به ۱۰۰ فروند نمی‌رسد.

این مسئله باعث شده تا نیروی هوایی جمهوری اسلامی در مقایسه با کشورهای همسایه مانند ترکیه که جزو ۱۰ نیروی هوایی پرقدرت جهان است و عربستان سعودی و امارات متحده عربی که به تعداد زیادی هواپیمای مدرن جنگنده مانند اف۱۵، اف۱۶ و می‌راژ ۲۰۰۰ مجهز شده‌اند، بسیار ضعیف‌تر باشد.

اسرائیل که نیروی هوایی آن در دهه‌های گذشته در چند نوبت موفق شده به تنهایی تمام نیروی هوایی کشورهای عرب را شکست دهد، بزرگ‌ترین دشمن جمهوری اسلامی است که روزی نیست خبری از احتمال حمله آن به تأسیسات اتمی ایران در رسانه‌های بین المللی منتشر نشود.

نیروی هوایی اسرائیل نزدیک به ۴۰۰ فروند از انواع مختلف هواپیماهای مدرن اف۱۵ و اف۱۶ که هم قابلیت بمباران اهداف زمینی و هم قابلیت نبردهای هوایی را دارند، در اختیار دارد.

به جز این، صنایع هوایی اسرائیل نزدیک به ۳۰۰ فروند جنگنده پیشرفته به نام های کفیر، لاوی و نشیر تولید کرده است.

 

تمرکز بر پهپادها

در چنین شرایطی در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴ راه های مقابله و انهدام این هواپیماها با سیستم های موشکی و توپ های ضدهوایی تمرین شد.

آمادگی و اقدام به موقع سیستم دفاعی در مدت زمان کوتاه و جابجایی سریع و پرواز همزمان انواع جت‌های جنگنده از جمله اهداف این رزمایش اعلام شده است.

در این رزمایش همچنین حمله موشکی و توپخانه ای به هواپیماهای بدون سرنشین یکی از اصلی ترین تمرین ها بود.

ارتش جمهوری اسلامی دیروز اعلام کرد که چهار فروند از انواع موشک های ضدهوایی را به پهپادهای ماکت خودی شلیک کرده که همه آنها موفق شده اند این هواپیماهای بدون سرنشین را منهدم کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، سامانه موشکی S۲۰۰ و یک فروند موشک شلمچه نیز دیروز با موفقیت آزمایش شدند.

بر اساس این گزارش، سامانه موشکی روسی S۲۰۰ با موفقیت شلیک شد و توانست یک فروند پهپاد را منهدم کند.

S۲۰۰ سامانه‌ای روسی است که برای برد بلند و جهت مقابله با هواپیماهای استراتژیک و موشک‌های بالستیک طراحی شده است.

روسیه در سال‌های اخیر قرارداد چندصد میلیون دلاری فروش S۳۰۰ نوع پیشرفته موشک های ضدهوایی را با جمهوری اسلامی امضا اما با فشار آمریکا از تحویل دادن آن خودداری و در نهایت هم قرارداد را لغو کرد.

سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده دفاع هوایی ارتش گفت: “این سامانه برای برد بلند و جهت مقابله با هواپیماهای استراتژیک و موشک های بالستیک طراحی شده است نه پهپادها (هواپیماهای بدون سرنشین)، اما توانست یک پهپاد جت را منهدم کند”.

در جریان این همایش همچنین موشک زمین به هوای برد متوسط هاگ و سامانه توپخانه ای اسکایگارد برای هدف قرار دادن هواپیماهای بدون سرنشین آزمایش شده است.

در هفته‌های گذشته رویارویی جنگنده‌های جمهوری اسلامی با یک پهپاد آمریکایی در محدوده خلیج‌فارس خبرساز شد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این پهپاد در محدوده آب‌های بین‌المللی در خلیج‌فارس در پرواز بود که مورد حمله قرار گرفت.

اما مقامات نظامی جمهوری اسلامی گفته‌اند که هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در حوالی جزیره خارک در محدوده سرزمینی ایران در پرواز بود و جنگنده‌های جمهوری اسلامی برای دادن هشدار، به سمتش شلیک کردند.

یک سال پیش نیز جمهوری اسلامی موفق شد یک هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته آمریکایی را تحت کنترل خود در بیاورد.