احمدی نژاد در تدارک خروج از کشور

نویسنده
نازنین کامدار

» درخواست محاکمه محمود از چپ و راست

در روزهایی که محمود احمدی نژاد با انتشار نامه محمدرضا رحیمی و اخباری که منابع رسمی از سو استفاده ها و تخلفات اقتصادی هشت ساله وی منتشر می کنند شعارها علیه وی در محافل عمومی و برخی کوچه ها و خیابان ها دیده می شود، نیروهای نزدیک به اصلاح طلبان و دولت درخواست هایی را برای محاکمه وی به اتهام فساد مطرح کرده اند. در همین حال احمدی نژاد خود را برای سفر به ترکیه و دیدار با چهره ها و احزاب اسلام گرای ترک آماده می کند.

بر اساس این گزارش ها، احمدی نژاد در مراسم ترحیم مادرش در تبریز شرکت کرده و به نوشته یک روزنامه نگار محلی از شنیدن فریاد ده دوازده نفری که وی را می خواستند به شوق آمد و در همان مجلس سخنرانی کرده است.

او این روزها مدام با پرسشهایی درباره مسئولیت اش در قبال اتهامات وارده به محمدرضا رحیمی مواجه است و اینبار نیز همچون سخنرانی شهر ری از پاسخ دادن به سوالات درباره برنامه اش برای دفاع از رحیمی طفره رفته است.

به گزارش سایت انتخاب، محمود احمدی نژاد گفته است: “هم من حرف دارم، هم شما. اما حفظ نظام و آرمان های بلند انقلاب مهمترین ماموریت ماست”.

او افزوده است: “ما نیازمند وحدت مقابل مستکبران بی فرهنگ هستیم. صدها احمدی نژاد فدای انقلاب و رهبری. بوی عطر بهار، بوی عطر بهار نرگس در فضای عالم پیچیده است. به خدا هر جای دنیا که می رویم می بینیم که فوج فوج مردم دارند از این طاغوت ها می برند و و دست به آسمانند. امیدوارم مردم عزیز آذربایجان، مردم عزیز تبریز، همینطور که در طول تاریخ پیشگام بودند، در آن حرکت آخر، آن گام آخر هم انشالله پیشگام و پیشتاز باشند”.

سایت انتخاب گزارش داده که وی این سخنان را در واکنش به شعار حاضران با مضمون “یار علی در نهروان، سکوت رو بشکن قهرمان” ایراد کرده است. (لینک)

همزمان با این خبر، سایت انتخاب کسب اطلاع کرده که احمدی نژاد این روزها خود را برای خروج از کشور و سفر به ترکیه به بهانه بزرگداشت نجم الدین اربکان، بنیانگذار حزب اسلام گرای رفاه ترکیه آماده می کند.

این سایت خبری نوشته است: “محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران پنجشنبه آتی به ترکیه سفر می کند. بنابر اطلاعات رسیده به خبرنگار «انتخاب»، اطرافیان احمدی نژاد که عروس ترک پروین احمدی نژاد خواهر وی که به خانواده ای ثروتمند و دارای ارتباطات اقتصادی با ایران شهرت دارد سعی دارند که در این سفر، دیدارهایی بین او و مقامات فعلی ترکیه از جمله رجب اردوغان تنظیم کنند. با این حال، برخی مسئولان ترکیه هنوز پاسخ مثبتی به این درخواست ها نداده اند. محمود احمدی نژاد اخیرا با شبکه ی TRT ترکیه مصاحبه ای انجام داد که نخستین گفتگوی او پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ محسوب می شود. او در این مصاحبه در شرایطی که مصاحبه کننده از رئیس جمهور سابق ایران خواست که بنشیند، با بیان اینکه به خاطر احترام به مردم ترکیه حاضر به نشستن نیست، گفت که ترکیه ملتی بزرگ و بسیار باافتخار، خواهان آزادی و عدالت است و در راه این ارزشها اهل مبارزه و مجادله می‌باشد. ترک‌ها قرن‌ها پرچم‌دار اسلام بودند. معتقدم که ایران و ترکیه به عنوان دو قدرت بزرگ باید دست به دست یکدیگر بدهند”.

انتخاب افزوده است: “محمود احمدی نژاد که از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات و ترک کاخ ریاست جمهوری، ترجیح می داد سخنی نگوید و حضور برجسته ای در جامعه نداشته باشد، اخیرا تحرکاتی از خود نشان داده است. وی اخیرا با حضور در چندین همایش و سالگرد به سخنرانی پرداخته و از دولت روحانی انتقاد کرده است. رئیس جمهور سابق ایران همچنین به تازگی پایگاه اطلاع رسانی خود در فضای مجازی را به تازگی افتتاح کرد و نوید «آغاز بهار» را به طرفداران خود داد”. (لینک)

او در حالی خود را برای خروج از ایران آماده می کند که هفته گذشته، غلامحسین محسنی اژه ای در واکنش به اصرار خبرنگاران از جمع آوری ادله مکفی جهت محاکمه وی به اتهام فساد،خبر داده بود.

او گفته بود: “دادگاه در حال رسیدگی و جمع آوری ادله است و رسیدگی به پرونده هنوز نهایی نشده است.“ من درباره این پرونده گفته‌ام که به لحاظ مسئولیت ایشان پرونده به دادسرا نرفته بلکه مستقیما در دادگاه مطرح شده است.

همزمان با این اظهارات، برخی از فعالان سیاسی نیز خواستا تسریع در روند رسیدگی به تخلفات وی شده اند و از قوه قضاییه خواسته اند که وی را هر چه زودتر محاکمه کند.

بر همین اساس، احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم و از فعالان اصلاح طلب دیروز گفته است: “اگر قرار است احمدی‌نژاد محاکمه شود تنها در دوجا این امکان وجود دارد؛ یکی در دادگاه توسط قاضی عادل و دیگری در محضر عدل الهی. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد احمدی‌نژاد هیچ دقتی برروی عملکرد کارکنانش که بسیاری از آن‌ها مفسدان سیاسی و اقتصادی هستند، نداشت. یعنی ذهنیت روشن و معینی برروی مفاسدی که آن‌ها انجام دادند نداشت‌؛ نه می‌توان گفت که می‌دانسته نه می‌توان گفت نمی‌دانسته است. احمدی‌نژاد یک نوع تهور و بی‌باکی خاصی در تصمیم‌گیری داشت یعنی بدون هیچ بررسی و مشورتی، به فردی اعتماد می‌کرد و این اعتماد‌ها و تصمیم‌ها به شدت برای کشور هزینه‌زا بوده است. برایش مهم نبوده که رحیمی پیش از اینکه معاون اولش شود دارای سوء‌سابقه بوده یا نه”.

 شیرزاد افزوده است: “محاکمه احمدی‌نژاد به لحاظ حقوقی برای خود قضیه‌ای است باید نوع جرم را بررسی کرد که آیا عالم به مفاسد رخ داده بوده یا خیر یا اینکه جرمی که مرتکب شده خیانت به کشور تلقی می‌شود یا خیر. اما حاصل آنچه که انجام شده بسیار فاجعه‌بار است و محاکمه وی باید در محکمه افکار عمومی صورت بگیرد و مانع از بازگشتش به قدرت شود. تصمیم‌های خطای مدیران گاهی ممکن است میلیاردها میلیارد دلار و صدها هزار میلیارد‌تومان به کشور خسارت وارد کند چه کسی پاسخ‌گوی این صدمات جبران‌ناپذیر است. معمولا این نوع جرائم را به حساب بی‌درایتی، بی‌سیاستی یا باری به هر جهت بودن مسئولین می‌گذارند و محاکمه‌ای صورت نمی‌گیرد.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیش از احمدی‌نژاد باید جناح اصولگرا بخاطر حمایت‌های بی‌دریغ خود از احمدی‌نژاد وجدان خود را به محاکمه بکشاند، خاطرنشان کرد: محمود احمدی‌نژاد در قد و قواره کسوت ریاست‌جمهوری نبود و این بزرگترین اشتباه تاریخی جناح اصول‌گرا است که نسبت به این مساله خیلی فرصت‌طلبانه برخورد کردند و از یک رفتار نا متعارف چشم پوشیدند”. (لینک)

احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جمعیت اصناف و بازار هم از آنسو یعنی از ناحیه محافظه کاران خاستار محاکمه احمدی نژاد است و به فرارو می گوید: “احمدی‌نژاد که در فرافکنی و بی‌حیثیت کردن دیگران ید طولایی دارد در برخی موارد توانست با این شیوه کار خود را پیش برد و می‌بینیم که بزرگ‌ترین خطاهای تاریخ جمهور اسلامی در دوران او رقم خورد. با این حال اگر قوه قضایه بدون ملاحظه با وی همچون یک شهروند عادی برخورد کند جای قدردانی دارد. چرا که با عملکرد درست و به موقع به حفظ نظام جمهوری اسلامی کمک می‎شود. جرایم احمدی‌نژاد را بسیار بیشتر از پروندهای در دست قوه قضاییه است”.

او می افزاید: “در سایه سوء مدیریت‌های احمدی‌نژاد تخلفات زیاد از سوی اطرافیانش همچون مشایی و رحیمی و… انجام شد که باید او را مسئول دانست. از سوی دیگر بزرگ‌ترین آسیب‌های اقتصادی به کشور در دوران طلایی درآمد ارزی وارد شد. در حالی که می‌توانست با آن درآمد اقتصاد کشور را سامان دهد. احمدی‌نژاد فرصت نکرد اگر نه آسیب‌های بیشتری به زیرساخت‌های کشور وارد می‌کرد. قوه قضایه به دنبال حیف و میل‌ها است و می‌دانید که در دولت احمدی‌نژاد حتی اگر میل نشده باشد، منابع بسیاری حیف شده است اما می‌بینیم که هنوز هم می‌گوید، خواهیم آمد! جرایم احمدی‌نژاد بسیار سنگین است. مهم‌ترین جرم احمدی‌نژاد اختلال در اقتصاد کشور است. در عرصه بین الملل نیز اخلال ایجاد کرد و عزت کشور را زیر سوال برد لذا به اعتقاد من احمدی‌نژاد باید به اشد مجازات محکوم شود. “

این در حالیست که هواداران احمدی‌نژاد نیز نسبت به برگزاری دادگاه وی مخالفتی نشان نمی‌دهند.

برای نمونه، عبدالرضا داوری، رییس تشکیلات مجتمع رسانه‌ای هما (هواداران محمود احمدی‌نژادمی گوید: “به اعتقاد ما این دادگاه از جذاب‌ترین محاکمات تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود. اگر آقای احمدی‌نژاد پرونده ای دارد باید مانند یک شهروند عادی با وی برخورد شود. جریان حامی او از این محاکمه استقبال می‌کند زیرا حتما فرصتی برای بیان ناگفته‌های احمدی‌نژاد است.”