محکومیت دانشجویان،اخراج استادان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» وزیر علوم: استاد باید به ولایت فقیه ملتزم باشد

در حالی که فشار بر دانشجویان منتقد روز به روز بیشتر می شود، وزیر علوم هم اعلام کرد استادان «سکولار» برای دانشگاه‌های کشور مناسب نیستند. دانشجو روز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سنجش کشور گفت “دانشگاه‌های ایران به استادانی که جهان‌بینی اسلامی را قبول ندارند، نیازی ندارد و آنها باید در جای دیگری مشغول شوند.”

وزیر علوم در عین حال تاکید کرد که “دانشگاه‌ها به استادانی نیاز دارند که به ولایت فقیه، التزام داشته و ارزش‌مدار باشند.”

وی در بخش دیگری از اظهارات خود جناحی عمل کردن را “سمی” برای دانشگاه دانست و افزود:‌ “دانشگاه اگر جناحی عمل کند، حتما به آموزش عالی کشور خیانت کرده است.”

کامران دانشجو، ۲۲ آذر ماه نیز به روسای دانشگاه‌ها دستور داده بود با “اهانت‌کنندگان” به مقدسات برخورد کنند که در غیر این صورت، “مردم انقلابی”، خود اقدام خواهند کرد.

اظهارات وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد در حالی ایراد می‌شود که گزارش‌ها از بازنشستگی حدود ۱۲ استاد دانشگاه علامه طباطبایی حکایت دارد، هر چند رئیس این دانشگاه این گزارش‌ها را رد کرده است.

مرتضی مردیها، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و صبا واصفی، پژوهشگر و استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز چندی پیش از ادامه تدریس محروم شده‌اند.

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، بیش از ۵۰ استاد برجسته دانشگاه‌های کشور بازنشسته و یا از کار برکنار شده‌اند. “بازنشستگی اجباری” این استادان با اعتراض برخی از دانشگاهیان و منتقدان دولت‌های نهم و دهم مواجه شده است؛ اما مسئولان وزارت علوم همچنان بر تدوام این سیاست تاکید دارند.

از زمان اجرای طرح “بازنشستگی اجباری” اساتید دانشگاه‌ها، تاکنون استادان برجسته‌ای هم‌چون امیرناصر کاتوزیان، حسین بشیریه، ایرج گلدوزیان، محمود عرفانی، ابوالقاسم گرجی، محمد آشوری، جمشید ممتاز و عزت‌الله عراقی، که همگی آنها در دانشگاه تهران مشغول به تدریس بودند، از سوی معاونت اداری این دانشگاه بازنشسته شده‌اند.

کریم مجتهدی، علی شیخ‌الا‌سلا‌می، غلا‌محسین ابراهیمی‌دینانی، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، رضا داوری، محسن جهانگیری و ابراهیم باستانی‌پاریزی از دیگر استادی هستند که با اجرای این طرح، به اجبار بازنشسته شده‌اند.

 

دانشگاه علامه: چهار سال حبس

اما پیش از استادان این دانشجویان هستند که همچنان هزینه می پردازند؛در همین راستامجید اسدی دانشجوی دانشگاه علامه که سال گذشته از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی مورد محاکمه قرار گرفته بود به تحمل 4 سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش هرانا، مجید اسدی فعال دانشجوی دانشگاه علامه که  توسط نیروهای امنیتی سال گذشته بازداشت و از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاببه ریاست قاضی صلواتی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق برپایی تجمعات محاکمه شده بود به تحمل 4 سال زندان محکوم شده است.

لازم به یادآوری است مجید اسدی به همراه سلمان سیما و مهدی خدایی سال گذشته در یک پرونده مشترک از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب محاکمه شدند و در این بین سلمان سیما عضو کمیته سیاست گذاری ادوار تحکیم وحدت به اتهام خلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی، تبانی واجماع برای اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه به تحمل 6 سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

جزییات محاکمه ناعادلانه ضیا نبوی

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران یک نسخه از نامه ای را که از یک دانشجوی محروم از تحصیل که ۱۵ سال به زندان محکوم شده، بدست آورده است که حکایت از نهایت فقدان مستندات در اثبات اتهامات علیه او و همچنین ماهیت دادگاهی دارد که او را محکوم کرده است. سید ضیاء نبوی نامه خود را به رئیس قوه قضائیه، صادق لاریجانی، ازداخل زندان اوین، بند ۳۰۵ نوشته و خواستار یک محاکمه عادلانه شده است.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد این نامه گفت: “این نامه یک سند مهم است که نشان می دهد که قوه قضائیه چطور بطور باورنکردنی این احکام غیر عادلانه وطولانی مدت زندان را بدون هیچ گونه سندی علیه این جوانان صادر می کند.”

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به آیت الله لاریجانی توصیه کرد که فورا این ناتوانی آشکار قوه قضائیه را در اثبات اتهامات علیه ضیاء نبوی، مورد بررسی قرار بدهد و همچنین فورا به این دادگاه های نمایشی آشکارا غیر عادلانه پایان دهد. علاوه بر ضیاء نبوی، صدها نفر دیگر یا به همین روش تا بحال محاکمه شده و حکم دریافت کرده اند یا در انتظار محاکمات مشابه هستند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نگرانی جدی خود رااز وضعیت هفت دانشجوی ستاره دار زندانی دیگر و روند بازداشت ومحاکمات غیر عادلانه آنها از جمله: سمیه رشیدی، شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، پیمان عارف، مجید داری، مهدیه گلرو و سعید جلایی فر ابراز کرد. از این میان، مجید دری تاکنون محاکمه و در دادگاه بدوی به ۱۱ سال زندان که ۱۰ سال آن بدلیل اتهام واهی ارتباط با سازمان مجاهدین خلق میباشد محکوم شده است. همچنین کیوان صمیمی، مدافع حقوق بشر که در مورد رفع محرومیت از تحصیل “دانشجویان ستاره دار” فعالیت میکرد به 6 سال زندان محکوم شده است. سمیه رشیدی پس از گذشت بیش از ۲ ماه بازداشت تنها یک بار با خانواده خود ملاقات داشته و از حق دیدار با وکلای خود محروم بوده و آنان تاکنون به پرونده وی دسترسی نداشته اند.

ضیاء نبوی در نامه خود جزئیاتی از زمینه های قبلی، بازداشت، بازجویی و محاکمه خود را بیان کرده است. ضیاء نبوی دانش آموخته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیوان بابل است که در سال ۱۳۸۵ یکی از حدود ۸۰ دانشجوی ستاره داری است که از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد. از آن تاریخ تاکنون، ضیاء نبوی، مقامات را برای پایان دادن به این انکارهای خودسرانه و ناعادلانه نقض حق تحصیل با تشکیل کمپین حق تحصیل به چالش کشیده است.

نبوی در نامه خود اعلام کرد که وی به همراه هفت نفر دیگر از دانشجویان ستاره دار در بازداشت هستند و بشدت تحت فشارند تا اعتراف کنند این گروه توسط سازمان مجاهدین خلق تشکیل شده است.

نبوی در این نامه نوشته: “من در شب روز ۲۵ خرداد ماه ۱۳۸۸ در منزل یکی از آشنایان بازداشت شده و پس از گذراندن یک دوره ۱۰۰ روزه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات (بند ۲۰۹) به بند عمومی منتقل شده و اکنون در بند ۳۵۰ اوین به سر می برم.”

 وی ادامه داده است: “بنده از زمان بازداشت تاکنون که ۷ ماه به طول انجامیده است، هنوز سندی را دال بر قرار بازداشت خود مشاهده ننموده ام و هرگز قرار بازداشت (به فرض صادر شدن!) تمدید نگردیده است.”

ضیاء نبوی در مورد رفتاری که با و در زندان شده، چنین توضیح داده است: “بنده در طول بازجویی ها هرگز چیزی جز حقیقت نگفتم و علیرغم آنکه تحت فشارهای شدید روحی و گاها فیزیکی (بشین و پاشو، پس گردنی، لگد، توهین و تحقیر…) بودم، لیکن هرگز به هیچ جرمی ناکرده ای اعتراف نکرده ام که اساسا به دلیل فعالیت در فضای شیشه ای جنبش دانشجویی، هیچ مسئله ی قابل کتمانی در فعالیت ها محرومین از تحصیل وجود نداشت.”

ضیاء نبوی در نامه اش به رئیس قوه قضائیه اتهامات وارده علیه خود و حکم صادره را به این شرح توضیح داده است:

۱. اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور (۳ سال حبس تعزیری)،

۲. تبلیغ علیه نظام (۱ سال حبس تعزیری)،

۳. اخلال در نظم عمومی (۱ سال حبس تعزیری)،

۴. تشویش اذهان عمومی (۷۴ ضربه شلاق)،

۵. ارتباط و همکاری با گروهک منافقین (۱۰ سال حبس تعزیری در شهرستان ایذه).

چهار اتهام اول وارده علیه نبوی، به مشارکت او در تظاهرات پس از انتخابات مربوط می شود. نبوی در نامه اش به رئیس قوه قضائیه در این مورد نوشته: “بنده فقط در تجمع روز 25 خرداد از ساعت 4:30 تا 5:30 و در حد فاصل بین میدان انقلاب و وزارت کار حضور داشتم و این حضور نیز انفرادی و بدون همآهنگی با هیچ گروهی بوده است. در ضمن در این فاصله زمانی هیچ خشونتی نیز صورت نگرفته است و لذا اتهام اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی در مورد بنده نمی تواند موضوعیت داشته باشد.”

نبوی همچنین به این نکته اشاره کرده که هیچ سندی مبنی بر همکاری وی با سازمان مجاهدین خلق وجود ندارد و او نباید بخاطر فرد دیگری که عضو این گروه است مجازات شود.

نبوی در نامه خود در این باره نوشته: “بنده به واسطه ی موقعیت خاص خانوادگی که داشتم و با توجه به حساسیت های خاصی که متوجه خانواده ی بنده بود، همواره مراقب بودم که تا هیچگاه، حتی به صورت ناخود آگاه نیز، کوچکترین ارتباطی با گروه مزبور برقرار نکنم و به همین واسطه و همانطور که در گزارش وزارت اطلاعات نیز ذکر شده، بنده به هیچ تماس مشکوکی، حتی از سوی خبرگزاریها نیز پاسخ نمی دادم و در کمال ناباوری مشاهده می شود که این استنکاف از ارتباط که منطقا می بایست مدرکی به نفع بنده باشد به گونه ای ناباورانه علیه بنده استفاده شد و مستند حکم 10 سال حبس تعزیری به جرم ارتباط و همکاری با منافقین قرار گرفته است.”

ضیاء نبوی در پایان نامه خود از آیت الله لاریجانی؛ رئیس قوه قضائیه خواسته است برای اثبات ناعادلانه بودن محاکمه اش و بخاطر شواهد بیش از حد در باره بی گناهی اش، فقط امکان تجدید نظر خواهی عادلانه را تامین کند و برای دیگر دانشجویان نیز روندی قانونی و عادلانه طی شود.

 

دفتر تحکیم: آخرین وضعیت بازداشتی ها

پنجشنبه هفته گذشته خانواده های مهدی عربشاهی، بهاره هدایت، میلاد اسدی و مرتضی سیمیاری، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با خانواده هایشان ملاقات کردند.

به گزارش ادوارنیوز، خانواده مهدی عربشاهی طی ملاقاتی بسیار کوتاه در حدود پنج دقیقه به صورت کابینی برای نخستین بار از زمان بازداشت فرزندشان در روز عاشورا با وی ملاقات کردند. مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طبابایی در این ملاقات اعلام کرده که بازجویی های وی پایان یافته و در سلولی چهار نفره در بند 240 به همراه مرتضی سیمیاری نگهداری می شود. خانواده وی وضعیت روحی وی را مناسب دانسته اما اعلام کرده اند وی میزان قابل توجهی وزن از دست داده است.

در این روز همسر بهاره هدایت نیز به صورت کابینی با او ملاقات کرد. بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت گفته که بازجویی های وی ادامه دارد و او برای پذیرفتن اتهامات تحت فشار قرار دارد. بازجو از او خواسته مصاحبه انجام دهد و او در پاسخ گفته که چنین کاری نخواهد کرد. بهاره هدایت به همسرش گفته که در سلولی دو نفره در بند 209 نگهداری می شود. وی پیش از این نیز از زمان بازداشت در تاریخ 9 دی ماه یک بار دیگر ملاقاتی بسیار کوتاه با خانواده و همسرش داشته است. او در این ملاقات از دیدار دادستان با وی نیز خبر داده و موارد اتهامی خویش را 16 مورد ذکر کرده است.

میلاد اسدی دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز که از تاریخ 9 آذرماه در بازداشت به سر می برد در ملاقات روز پنجشنبه که به صورت حضوری بوده به خانواده خویش اطلاع داده پرونده اش برای صدور حکم پس از پایان یافتن بازجویی و بازپرسی ها به شعبه 28 دادگاه انقلاب فرستاده شده است.

او نیز اضافه کرده در سلولی چهار نفره در بند  240 زندان اوین نگهداری می شود.

مرتضی سیمیاری دیگر عضو شورا مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز طی ملاقات روز پنجشنبه که به صورت حضوری انجام شده اطلاع داده که حکم 6 سال حبس تعزیری برای وی از سوی شعبه 16 دادگاه انقلاب صادر شده است و او نیز در سلول چند نفره بند 240 نگهداری می شود. وی از تاریخ 14 دی ماه در منزل مسکونی بازداشت شد.

لازم به ذکر است که امین نظری دیگر عضو شورا مرکزی دفتر تحکیم وحدت که در 22 بهمن ماه بازداشت و پس از دو روز آزاد و دوباره توسط نیروی انتظامی در راه درمانگاه دستگیر شده بود، از زندان آزاد شده است.