چاپ اسکناس هسته ای در ایران

نویسنده

eskenas_b.jpg


تهران- اسکناس جدیدی که بزودی در ایران چاپ می شود، دست آوردهای کشور در فن آوری هسته ای را، درست در زمانی که تنش سنگینی بین ایران وغرب بر سر برنامه های اتمی ایران به وجود آمده است، به نمایش گذاشته است.

اسکناس جدید پنجاه هزار ریالی- که حدودا 5 دلار ارزش دارد و ارزش آن تقریبا دو برابر بزرگترین اسکناسی است که در حال حاضر رایج است- تصویر چرخش الکترون ها به دور اتم را نشان می دهد. در کنار اتم، حدیثی از حضرت محمد با این عنوان خطاطی شده است: “دانش اگر در ثریا هم باشد، مردانی از سرزمین پارس، بدان دست خواهند یافت”. در مقابل این نوشته، تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی، مرحوم آیت الله روح الله خمینی که طبق قانون [؟] باید روی اسکناس های رایج باشد، قرار دارد.

ایران نسبت به درخواست های سازمان ملل و توقف فعالیت های حساسیت برانگیز اتمی اش، بی اعتنایی کرد و در عوض اصرار دارد که برنامه های اتمی، منشا افتخار ملی است.

جلال جلیلیان، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، وجود ارتباط میان چاپ اسکناس های درشت جدید و بالا رفتن قیمت مایحتاج غذایی در ایران را انکار کرد. وی گفت: “اسکناس، واسطه مبادلات تجاری است و چاپ کردن آن هیچ ربطی به کم ارزش شدن پول رایج ندارد”.

اقتصاد دانان، دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، را به دلیل به کار گرفتن سیاست های پرخرجی که خطر رکود اقتصادی را افزایش داده است، مورد انتقاد قرار داده اند. نرخ رسمی رکود اقتصادی در حدود 13 درصد است که نرخ غیر رسمی آن، رقم بسیار بالاتری است.

جلیلیان می گوید که اسکناس جدید از روز 12 مارس، در آستانه سال نو ایرانی که در تاریخ 21 مارس است، به جریان خواهد افتاد. او گفت: “در مرحله اول شش میلیون اسکناس چاپ خواهد شد و تا قبل از پایان سال، شش میلیون اسکناس دیگرچاپ می شود. چاپ این اسکناس ها در سال آینده هم ادامه خواهد داشت”.

این اسکناس، بعد از اسکناس بیست هزار ریالی که در فوریه سال 2004 چاپ شد، اولین اسکناسی است که بانک مرکزی اقدام به چاپ آن خواهد کرد. یک دلار آمریکا در حدود 9300 ریال ایران، ارزش دارد. قبل از انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979، یک دلار آمریکا، 70 ریال ایران، ارزش داشت.

منبع: میدل ایست آنلاین، 3 مارس