موج جدید بازداشت فعالان رسانه ای

نویسنده
نازنین کامدار

» تفسیر کیهان: خبرنگاری برای بی.بی.سی جاسوسی است

یک هفته پس از هشدار شرکت گوگل به کاربران ایرانی مبنی بر به سرقت رفتن برخی از پروتکل های دیجیتال این شرکت از سوی دستگاه های اطلاعاتی جمهوری اسلامی که منجر به بازگشایی ایمیل ها بدون مجوز صاحبان آنها می شود، روز گذشته سایت حکومتی باشگاه خبرنگاران جوان  از بازداشت “برخی از چهره های هنری زن و مرد که  از طریق همکاری با رسانه های بیگانه در صدد سیاه نمایی بودند” خبر داد و دبیر سرویس سیاسی روزنامه کیهان نیز با ابراز خشنودی از بازداشت این “خبرنگاران” جلوگیری از چرخش آزاد اطلاعات در ایران را نشانه “زحمات و اشراف اطلاعاتی ایران” خواند.

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارش خود مدعی شده بازداشت این افراد منجر به کاهش و افت برنامه های بی بی سی شده است. این درحالیست که همزمان سایت بی بی سی از افزایش دامنه پارازیت ها بر روی امواج این شبکه از سوی جمهوری اسلامی خبر داده و از این برخورد انتقاد کرده است.

اماباشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک “منبع آگاه” نوشته است: “شبکه گسترده ای از عناصری که تامین کننده اطلاعات، فیلم، خبر، سوژه یابی و تهیه گزارش از محیط های مختلف برای بی بی سی فارسی بودند شناسایی شدند و طی روزهای آینده اقدام مقتضی در مورد آنان به عمل خواهد آمد.در میان این افراد چهره های مشهور به اصطلاح هنری اعم از مرد و زن نیز دیده می شود. این افراد از حمایت محافل پنهان و آشکار برخی محافل و بعضی شبکه های اطلاعاتی خارجی نیز بهره مند بودند”.

منبع آگاه این باشگاه افزوده است: “عمده همکاری ضد ایرانی این افراد با بی بی سی فارسی به ماه‌های اخیر بر می گردد که این فعالیت نیز سهم عمده ای از فعالیت تبلیغاتی ضد ایرانی شبکه دولتی انگلیس را طی ماه‌های اخیر شامل می شود. برای اقدامات ضد ایرانی این شبکه که در پوشش همکاری با بی بی سی عملا نیازمندی های سرویس جاسوسی انگلیس را تامین می کرد پول های کلانی به عنوان دستمزد و… به افراد پرداخت شده است و انگیزه ضد ملی و ایرانی سر شبکه ها و همکاران این شبکه نیز مشهود است”.

انتشار این خبر با خشنودی دبیر سرویس سیاسی کیهان مواجه شده و او هم در گفت و گو با همین سایت، از نهادهای امنیتی بابت بازداشت این افراد قدردانی کرده است.

مهدی محمدی که باشگاه خبرنگاران جوان، او را دبیر سیاسی کیهان معرفی کرده  اظهار نظر خود را با ذکر این خبر که “ مجاری و منافذ ارسال اطلاعات از درون کشور به بی بی سی که هدف گذاری اولیه و اصلی آن تخریب وجهه ملی و تضعیف امنیت ملی ایران بوده کشف شد ” افزوده است: “این موفقیتی بزرگ برای دستگاه اطلاعاتی ایران است. دستگیری شبکه تامین مطلب برای بی بی سی فارسی در تهران نشان از اشراف اطلاعاتی بالای دستگاه اطلاعات کشور دارد”.

او همچنین مدعی واکنش بی بی سی به این بازداشت ها شده و گفته است: “واکنش خشم آلود بی بی فارسی ناشی از عصبانیت نسبت به اشراف اطلاعاتی جمهوری اسلامی است. در صورت ضربه خوردن منابع کسب خبر و تولید گزارش بی بی سی فارسی در داخل کشور، این شبکه برای سیاه نمایی اوضاع ایران در وضعیت بسیار فقیرانه ای قرار گرفته و حتی قادر به پخش برنامه با کیفیت معمولی علیه ایران نیز نخواهد بود. ‌از همان روز اول فعالیت بی بی سی فارسی  و تاسیس دفتر آن در ایران، هر گونه ارتباط با آن شبکه توسط اتباع ایرانی ممنوع اعلام شد؛ لذا هرگز مشکل حقوقی در برخورد با فعالیت این افراد وجود ندارد”.

این نویسنده کیهان با تفسیر قانون، همکاری با بی بی سی را “جاسوسی” عنوان کرده و افزوده است: “در مدل های نوین جاسوسی، استفاده از گزارشگران و خبرنگاران در قالب پوشش های مختلف، یک امر کاملا شناخته شده است که با توجه به سابقه فتنه انگیزی و جاسوسی بی بی سی امری محتمل است. برخورد با شبکه جاسوسی بی بی سی فارسی در ایران ضروری است. هدف این شبکه انتقال اخبار و اطلاعات به دشمن ایران بوده لذا همکاری با یک نهاد غیر قانونی به نام بی بی سی فارسی، اقدام علیه امنیت ملی کشور محسوب می شود”.

در واکنش به این اظهارات، تلویزیون بی بی سی فارسی در اطلاعیه ای هر گونه ادعای  همکاری برخی هنرمندان با این شبکه از داخل ایران را تکذیب  و در مقابل به ارسال پارازیت بر روی این تلویزیون اعتراض کرده است.

در سایت بی بی سی فارسی، در واکنش به ادعاهای باشگاه خبرنگاران جوان آمده است: “با استناد به اساسنامه و خط مشی اعلام شده بی بی سی، این سازمان در بریتانیا یک موسسه خبررسانی مستقل از دولت برای تهیه و انتشار بیطرفانه اخبار داخلی و بین المللی محسوب می شود. مقامات جمهوری اسلامی بی بی سی و شماری دیگر از رسانه های خبری بین المللی را عوامل دولت های منتقد جمهوری اسلامی دانسته و به انعکاس یکسویه دیدگاه منتقدان و گاه حتی سازماندهی تظاهرات اعتراضی متهم کرده اند. آنان معمولا از ارتباط و مصاحبه با این شبکه خودداری می ورزند و در نتیجه، کسب و انعکاس مستقیم دیدگاه هایشان میسر نمی شود”.

بی بی سی افزوده است: “از زمان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مقامات این کشور به اقدامات گسترده ای برای جلوگیری از خبررسانی توسط رسانه ها و خبرگزاری های خارجی مبادرت کرده اند که اخراج یا محدودیت فعالیت خبرنگاران و پارازیت اندازی بر روی شبکه های تلویزیونی خبری بین المللی از جمله آنها بوده است.بی بی سی فارسی در ایران دفتر ندارد و کسی برای آن کار نمی کند”.

گفتنی ست از زمان حوادث پس از انتخابات تا کنون تعدادی از روزنامه نگاران ایرانی به دلیل همکاری با رسانه های خارجی بازداشت و در مواردی به حبس های طویل المدت محکوم شده اند. تعدادی از روزنامه نگاران نیز مجبور به جلای وطن شده اند.

 جمهوری اسلامی در مقطع حوادث پس از انتخابات، تمامی خبرنگاران رسمی رسانه های خبری بین المللی را از ایران اخراج کرد.

مشخص نیست، افرادی که باشگاه خبرنگاران جوان مدعی بازداشت آنها شده، چند نفرند و چه نهادی متولی بازداشت آنان بوده است.