کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

هنر روز، در بخش کتاب روز می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مسائلی درخور دارند را به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود و این به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.

po box 94000 creteil cedex

France10014

darjostojoyesobh.jpg

در جستجوی صبح (خاطرات بنیانگذار موسسه انتشارات امیرکبیر/مجموعه دو جلدی)

نویسنده: عبدالرحیم جعفری

1224 صفحه، تهران: انتشارات روزبهان، 1384، چاپ دوم

این مجموعه دو جلدی، خاطرات «عبدالرحیم جعفری»، بنیانگذار یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین انتشارات ایران، یعنی «موسسه انتشارات امیرکبیر» است. این خاطرات ضمن آنکه تصویرگر گوشه ای از تاریخ کتاب و نشر در ایران در هشتاد سال اخیر است، به بسیار از مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این دوران نیز می پردازد. «در جستجوی صبح» گزارشی است جالب و خواندنی از چاپ و نشر کتاب در دورانی پرفراز و نشیب در ایران. این گزارش ما را با شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی ایران و چگونگی شکل گیری و چاپ و نشر آثار مهم شان آشنا می کند.

zendegimbira.jpg

زندگی و زمانه محمد بی ریا (به انضمام خاطرات سرلشکر درخشانی)

نویسنده: علی مرادی مراغه ای

247 صفحه، تهران: نشر اوحدی، 1385، چاپ اول

این کتاب، شامل دو بخش است. بخش اول به شرح زندگی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی، «محمد بی ریا»، روزنامه نگار، شاعر و وزیر فرهنگ «فرقه دموکرات آذربایجان» می پردازد. این بخش شامل سه پیوست است که عبارتنداز از دو نامه از «بی ریا» در دوران تبعید او در شوروی و نوشته ای با عنوان «عمر مشقت بار» به قلم «میر قاسم چشم آذر»، از سران «فرقه دموکرات»، درباره زندگی «بی ریا». بخش دوم کتاب به خاطرات «سرلشکر علی اکبر درخشانی» از«فرقه دموکرات آذربایجان» اختصاص دارد. او در زمان حکومت «فرقه دموکرات»، فرمانده لشکر آذربایجان و سایر نیروهای نظامی (شهربانی و ژاندارمری) در منطقه و هم چنین استاندار آذربایجان غربی بود. آنچه در بخش دوم کتاب آمده، قسمتی از خاطرات «درخشانی» است که مربوط به ظهور «فرقه دموکرات آذربایجان» و رشته مذاکرات او با سران «فرقه دموکرات» در مورد تسلیم لشکر آذربایجان به حکومت فرقه است.

dinandishan.jpg

دین اندیشان متجدد (روشنفکری دینی از شریعتی تا ملکیان)

نویسنده: محمد منصور هاشمی

368 صفحه، تهران: انتشارات کویر، 1385، چاپ اول

این کتاب، پژوهشی است درباره جریان روشنفکری دینی و چند چهره برجسته آن. در این پژوهش، در چهار فصل جداگانه که به تناسب آثار و آراء اندیشمند مورد بحث تنظیم شده، به ترتیب گزارش و بررسی و ارزیابی اندیشه های «علی شریعتی»، «عبدالکریم سروش»، «محمد مجتهد شبستری» و «مصطفی ملکیان» در مقام شخصیت های شاخص سیر تاریخی روشنفکری دینی آمده است. کتاب هم چنین شامل ضمیمه ای است درباره نسبت اندیشه های «علی شریعتی» و «احمد فردید». پایان بخش این پژوهش، سه پیوست است با این عناوین: 1- ایمان در تلاقی چند عالم، 2- قرائت پذیری دین؟، 3- روشنفکری دینی: معلل یا مدلل؟

pajojohashgaran.jpg

پژوهشگران معاصر ایران (جلد دهم)

نویسنده: هوشنگ اتحاد

685 صفحه، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر، 1385، چاپ اول

جلد دهم از مجموعه «پژوهشگران معاصر ایران» به معرفی زندگی، فعالیت ها و آثار «غلامحسین مصاحب»، «ذبیح الله صفا»، «محمد تقی دانش پژوه»، «عباس زریاب خویی» و «محمد معین» اختصاص دارد. همراه با معرفی این پژوهشگران، نمونه هایی از نثر آنان و فهرست آثارشان آمده است. جلد دهم، با مجموعه ای از فهرست ها (فهرست اعلام، کسان، جای ها، کتاب ها، رساله ها، مقاله ها، روزنامه ها، و مجله ها) به پایان می رسد.

afsanehayesobh.jpg

افسانه های صبحی

نویسنده: فضل الله مهتدی (صبحی)

485 ص، مشهد: نشر ماه جان، 1385، چاپ اول

این کتاب، مجموعه چهل قصه و افسانه به روایت «فضل الله مهتدی»، معروف به «صبحی» است. این افسانه ها آینه ای است که تصویری از زندگی، فرهنگ و اعتقادات مردم ایران در گذشته های دور را به بیننده ارائه می دهد. به بیان دیگر، قصه های این مجموعه، سرشار از حکمت عامیانه و باریک اندیشی های پیشینیان ماست و به شکلی جذاب و خواندنی روایت می شود. در پایان هر افسانه، منبع و ماخذ آن به دست داده شده است.

farhang.jpg

فرهنگ املایی خط فارسی

نویسندگان: دکتر علی اشرف صادقی، زهرا زندی مقدم

619 صفحه، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 1385، چاپ اول

کتاب «فرهنگ املایی خط فارسی»، بر اساس «دستور خط فارسی: مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی» تدوین شده است. بیشترین اختلاف در باب املای کلمات فارسی، بر سر جدانویسی و پیوسته نویسی کلمات مرکب و مشتق است. فرهنگستان در این باب راه میانه را برگزیده و کوشیده است تا فقط مواردی را که جدا یا پیوسته نوشتن آنها الزامی است قاعده مند سازد و شیوه نگارش باقی کلمات را به عهده خود نویسندگان بگذارد. برای این منظور، «گروه دستور زبان وخط فارسی»، کلمات رایج فارسی امروز را از «فرهنگ هشت جلدی سخن»، «فرهنگ فارسی/صدری افشار، حکمی» و «فرهنگ املایی/دکتر جعفر شعار» استخراج کرده، و کلماتی را که در این سه ماخذ نبوده از روزنامه ها و سایر نشریات به مجموعه فوق افزوده است. آنگاه این مجموعه را با قواعد «دستور خط فارسی»، مصوب فرهنگستان، منطبق کرده است.

hekmat.jpg

علی اصغر حکمت شیرازی

نویسنده: منصور رستگار فسایی

398 صفحه، تهران: انتشارات طرح نو، 1385، چاپ اول

این کتاب، شرح زندگی و فعالیت های «علی اصغر حکمت شیرازی»، از برجسته ترین رجال فرهنگی ایران در دوره معاصر است. او در حساس ترین لحظات تاریخ کشورما، سکانداری فرهنگی کشور را به عهده گرفت. در دوران او، نظام آموزش ابتدایی، متوسطه و دانشگاه تهران در ایران تحقق یافت و صدها مدرسه ابتدایی و متوسطه و عشایری دخترانه و پسرانه و کلاس های شبانه و حرفه ای تاسیس شد. زمین دانشگاه تهران خریداری و دانشگاه ساخته شد، دانشسرای عالی افتتاح گردید و کتابخانه ملی و موزه ایران باستان بنیان نهاده شد. به کوشش «حکمت»، برای اولین بار کنگره های بین المللی هم چون کنگره سعدی، فردوسی و ابن سینا در ایران برگزار شد و کشفیات باستان شناسی نظم و قاعده پیدا کرد.«حکمت» در کار تالیف و ترجمه و تدریس در دانشگاه نیز همتی خستگی ناپذیر از خود نشان داد و دانشکده معقول و منقول را تاسیس کرد. تفسیر عظیم «کشف الاسرار» را تصحیح و چاپ کرد و بخش هایی از قرآن مجید و احادیث نبوی را به شعر فارسی درآورد و در سره نویسی و ایجاد «فرهنگستان زبان فارسی» مجاهدت نمود.

mirzarafi.jpg

دستور الملوک میرزا رفیعا

نویسنده: محمد رفیع بن حسین میرزا رفیعا

به کوشش و تصحیح: محمد اسماعیل مارچینکوفسکی

ترجمه: علی کردآبادی

مقدمه: دکتر منصور صفت گل

672 صفحه، تهران: انتشارات وزارت امور خارجه، 1385، چاپ اول

کتاب «دستور الملوک» از مهم ترین منابع مربوط به عصر صفویه است. این کتاب، اطلاعات ارزشمندی درباره ساختار سیاسی و مذهبی، و اوضاع اقتصادی و فرهنگی آن دوران ارائه می دهد. «دستور الملوک»، ‌ خواننده را به درون قصر پادشاهان در پایتخت شکوهمند ایران، اصفهان، می کشاند و مسئولیت های اداری و خدمات مختلف از وزیر اعظم تا کارکنان آشپزخانه را شرح می دهد. این کتاب حاوی فهرست اصطلاحات فنی، ارجاعات آسان یاب به دفاتر اداری، ضمایم مربوط به اندازه ها، اوزان و انواع پول رایج آن زمان، جدول زمانی حاکمان صفوی و کتاب شناسی مربوط به آن دوران و شاخص های مختلف دیگر است.

zamanezamine.jpg

شماره 137 ماهنامه زنان

«زنان» نشریه ای است اجتماعی که از پانزده سال پیش تاکنون به صورت ماهانه منتشر می شود و به طور عمده به طرح و بررسی مسائل، مباحث و مشکلات زنان ایرانی و گاه سایر کشورها می پردازد. در شماره جدید این ماهنامه که در آبان ماه امسال منتشر شده است می خوانیم:

• دوربین به جای چشم: گزارشی از فیلم سازی زنان نابینا

• در نشریات دانشجویی بیشتر دخترها غایب اند!

• گفتگو با گلشیفته فراهانی: به انگیز اکران «میم مثل مادر»

• نگاهی به فیلم «میم مثل مادر»، ساخته رسول ملاقلی پور

• زمانه ای که زمینه بود، کتاب بود و …: گفتگو با گلی امامی

• نقد و بررسی کتاب «از شیطان آموخت و سوزاند» نوشته فرخنده آقایی

• مدیریت سلامت در ایران مردانه است

• زنان در صفحات حوادث

• اخبار زنان