هیات منصفه تشکیل شد، دادگاه برگزار نشد

حنیف مزروعی
حنیف مزروعی

» آخرین وضعیت رسانه ها

هیات منصفه جدید مطبوعات با 11 عضو جدید روز گذشته طی مراسمی کار خود را آغاز کرد. اسامی اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات اعلام نشده است.

 مراسم تحلیف دوره جدید هیات منصفه دادگاه مطبوعات در دادگستری استان تهران انجام شد و 11 عضو جدید جایگزین اعضای قدیمی این هیات شدند. رسانه ها اسامی اعضای تغییر یافته هیات منصفه رامنتشر نکردند اما ناصر سراج، نماینده رییس قوه قضاییه در هیات نظارت بر مطبوعات و تعیین اعضای هیات منصفه،پیش از این ضمن اعلام این خبر، دلیل اکثریت تغییرها را غیبت اعضای قدیمی اعلام کرده و گفته بود: “برای تعیین اعضای جدید هیات منصفه کسانی که ده جلسه و کمتر از ده جلسه شرکت کردند باید تغییر کنند و در نهایت ما تصمیم گرفتیم که کسانی که نصف یا بیشتر از نصف در جلسات دادگاه شرکت کردند ثابت بمانند و با این وجود 11 نفر تغییر کردند.”

در مراسم آغاز به کار هیات منصفه جدید، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی معاون اول رئیس جدید قوه قضائیه ضمن سخنانی با تاکید بر اینکه “آزادی قلم در جمهوری اسلامی تضمین شده است” اظهار داشت: “ما امیدواریم که مطبوعات مرتکب تخلفی از قانون نشوند و ما از مطبوعات انتظار داریم که در چارچوب شرع و قانون ضمن احترام به آزادی قلم که از موهبت‌های جمهوری اسلامی است، حرکت کنند. این آزادی را باید ارج نهاد و ارج نهادن به این آزادی در آن است که خدشه‌یی به آن وارد نشود و آن کسی که تخلف می‌کند به این آزادی لطمه می‌زند. “

 

برگزاری دو دادگاه

براساس اعلام قبلی قرار بود روز گذشته جلسه دادگاه دو روزنامه “کیهان” و نشریه “علم و نیرو” در شعبه‌ 76 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شود اما دادگاه روزنامه کیهان به درخواست هیات منصفه جدید دادگاه مطبوعات این جلسه تجدید وقت شد تا اعضاء جدید این هیات که صبح امروز کار خود را شروع کرده‌اند، بتوانند محتوای شکایات را مطالعه کنند. قاضی سیامک مدیر خراسانی نیز در جلسه علنی دادگاه اعلام کرد که این جلسه تجدید وقت می‌شود.

شاکیان اصلی روزنامه کیهان شیرین عبادی، عمادالدین باقی و محسن کدیور بودند که وکلای همگی آنان در جلسه دادگاه حضور  داشتند و به تجدید وقت اعتراض کردند. نسرین ستوده، وکیل شیرین عبادی در این دادگاه گفت: “موضوع شکایت خانم عبادی بابت 5 فقره مقالاتی است که در روزنامه کیهان درج شده بود. وکلای ایشان به اتهام نشر اکاذیب و توهین و افترا علیه حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان و پیام فضلی نژاد به عنوان نویسنده آن مقالات در روزنامه کیهان و فرد دیگری به نام عاطفه تلقانی طرح شکایت نمودند که امروز قرار بود که در شعبه 76 استان به اتهام این سه تن رسیدگی شود که متاسفانه به دلایلی که ذکر شد تشکیل نشد. درعین حال اینجانب به موضوع شکایت خود در خصوص درج مقالاتی متضمن توهین، نشر اکاذیب و افترا نسبت به موکلم در روزنامه کیهان باقی‌ هستم.”

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز روز گذشته در خصوص این  دادگاه به خبرگزاری فارس گفت: “ما دفاعیات خود را آماده کرده بودیم و با اسناد فراوان عازم دادگاه بودیم که بعد از رسیدن به دادگاه متوجه شدیم که دادگاه به دلیل ایراد قانونی که هیات منصفه دادگاه مطبوعات به علت در اختیار نداشتن پیک روزنامه کیهان به تشکیل این دادگاه گرفته بود دادگاه روزنامه کیهان تجدید وقت شده است. ما مصرانه خواهان رسیدگی زودتر دادگاه به پرونده کیهان هستیم و آمادگی کامل برای حضور و پاسخگویی در دادگاه را داریم.”

 

آزادی و دستگیری یک روزنامه نگار

در حالی که روز جمعه صبح محمد قوچانی سردبیر اعتماد ملی پس از گذراندن بیش از 110 روز آزاد شد، روز شنبه روزنامه نگار دیگری روانه بازداشت گاه اوین شد. علی سمیع زاده عضو تحریریه روزنامه های توقیف شده یاس نو(دوره دوم) و صدای عدالت در محل کارش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 

فیلترینگ سایت ها و وبلاگ های سیاسی

موضوع فیلتر شدن سایت های خبری – سیاسی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بارها تکرار شده است، هر روز دامنه گسترده تری می یابد. در همین راستا در هفته گذشته تعداد بسیار زیادی از وبلاگ ها و سایت ها مجددا  به محاق فیلتر رفتند که از جمله می توان به فیلتر شدن مجدد سایت نوروز، پایگاه خبری جبهه مشارکت که برای بار چهارم پس از انتخابات فیلتر شد و همچنین وبلاگ پر خواننده ای مانند “اینجا و اکنون” اشاره کرد.