باید احمدی نژاد را از پیش رو برداشت

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در مصاحبه با روز:

با مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در خصوص حضور مهدی کروبی در دانشگاه امیر کبیر و علت حمایت این تشکل دانشجویی ازوی گفتگو کرده ایم. او با بیان اینکه “از نگاه فعالان دانشجویی این حضور نشان دهنده جدیت کروبی و تیم همراهش برای پیگیری پیمان نامه امضا شده با دانشجویان بود”، تاکید می کند که در این مرحله مسئله اصلی از پیش روی برداشتن احمدی نژادست.

این گفتگو در دنباله می آید.

آقای عربشاهی حضورپر حاشیه  آقای کروبی در دانشگاه امیر کبیر از چه زاویه ای اهمیت داشت؟

حضور آقای کروبی در دانشگاه امیرکبیر بعد از سنگ اندازی های مکرر ریاست این دانشگاه بر سر مجوز این برنامه از آن جهت اهمیت داشت که نشانگر اراده جدی وی برای گفتگو با دانشجویان و حمایت از آنها بود. فراموش نکرده ایم که پلی تکنیک به عنوان دانشگاهی پیشتاز در جنبش دانشجویی در این 4 سال هزینه های بسیاری داده است و همچنان 3 نفر از دانشجویان آن در انفرادی های 209 به سر می برند. از نگاه فعالان دانشجویی این حضور نشان دهنده جدیت کروبی و تیم همراهش برای پیگیری پیمان نامه امضا شده با دانشجویان بود.

فکر می کنید انگیزه اصلی آقای کروبی از حضور در این دانشگاه خبرساز  چه بود؟

کروبی پیش از این هم یک بار هنگامی که وی را از حضور در دانشگاه همدان منع کردند به آنجا رفت و از پشت میله ها با دانشجویان سخن گفت. بعد از آن بود که وزارت علوم اعلام کرد که کاندیداها برای سخنرانی در دانشگاهها آزاد هستند و شیوه آقای کروبی که می توان آن را نوعی نافرمانی مدنی خاص نامید موفق بود. علاوه بر این امروز روز تولد مسعود دهقان فرزند دربند شهید دهقان بود که با توجه به حساسیت خاص کروبی نسبت به خانواده شهدا انگیزه مضاعفی برای وی ایجاد شده بود.

 

بازتاب حضور آقای کروبی در بین فعالان دانشجویی این دانشگاه چه بود؟

استقبال خوبی صورت گرفت و انجمن منتخب پلی تکنیک به همراه حامیان دانشجویی کروبی و موسوی به استقبال وی رفتند. اطلاعیه هایی هم از سوی دفتر تحکیم وحدت و سازمان ادوار تحکیم وحدت در حمایت از این برنامه صادر شد و تعداد شرکت کنندگان نزدیک به 3000 نفر تخمین زده می شود.

 

بازخورد مواضع نامزدهای این دوره در بین فعالان دانشجویی به چه شکلی است؟

بخش بزرگی از فعالان دانشجویی به این جمع بندی رسیده اند که تغییر در مدیریت اجرایی کشور و کنار رفتن احمدی نژاد ضرورت دارد و طبیعتا به سمت موسوی و کروبی گرایش دارند. البته این دو نفر نه کاندیدای واقعی افکار عمومی، بلکه گزینه های حداقلی برای جانشینی احمدی نژاد هستند. با این حال در میان فعالان جنبش دانشجویی و گروهی از دانشجویان که در 4 سال اخیر هزینه های گزافی بابت فعالیت های خود پرداخته اند گرایش به کروبی پررنگ تر است و دلیل اصلی آن شفافیت بیشتر و پاسخگویی به مطالبات همراه با معرفی تیم و برنامه هایی نسبتا قوی است.

 

فکر می کنید مهمترین تفاوت و تمایز اقای کروبی و برنامه های ایشان با برنامه های آقای موسوی در چیست؟

متاسفانه آقای موسوی به امید دستیابی به بخشی از آرای اصولگرایان استراتژی انتخاباتی نامناسبی را برگزیده اند و به نظر می رسد که حتی پیش از انتخاب شدن هم دست به مرزبندی جدی با گروههای تحول خواه می زنند که نمونه آن را می توان در برخورد ایشان با گروههایی چون دفتر تحکیم وحدت، سازمان دانش آموختگان و کانون صنفی معلمان دید.

 

منظورتان چه برخوردهایی است؟

به نظر می رسد که موسوی از ترس حملات رسانه هایی نظیر کیهان و فارس تلاش می کند عامدانه از گروههای تحول خواه دوری کند و بدیهی است که وقتی چنین ترسی با این شدت در دوران انتخابات وجود دارد، در دوران ریاست جمهوری احتمالش شدیدتر خواهد شد و پیشاپیش بخش بزرگی از جریانهای سیاسی و اجتماعی را از دایره شهروندانی که می توانند آزادانه با رییس دولت ارتباط بگیرند خارج می کند. از طرف دیگر تکیه کروبی به یک تیم کارآمد و ارائه برنامه و تلاش برای جلب رای گروههای مرجع، شیوه ای مدرن تر از سوار شدن بر امواج احساسات رنگی است. در هر حال خروجی فرآیند مطالبه محور ما و سنجش کاندیداها بر اساس مطالبات دانشجویی ما را به این نتیجه رساند که کروبی در این مرحله اولویت دارد.

 

و در صورت دو مرحله ای شدن انتخابات چه موضعی خواهید داشت؟

لازم می دانم جدا از هر مقایسه ای که میان موسوی و کروبی صورت می گیرد بر این نکته تاکید کنم که از نظر ما تغییر احمدی نژاد اولویت دارد و با توجه به تحلیلی که در قطعنامه پایانی نشست ارائه کردیم تصور می کنیم در دور اول انتخابات، مطالبه محوری مهمتر از مساله رای آوری است و می توان آزادانه به گزینه نزدیکتر به مطالبات جامعه مدنی رای داد. با این حال معتقدیم باید به گونه ای عمل کرد که در صورت دو مرحله ای شدن انتخابات آرای کاندیداهای اصلاح طلب قابل انتقال به یکدیگر باشد تا با تجمیع آرای آنها بتوان احمدی نژاد را از پیش روی برداشت. و البته ضرورت این امر پرهیز هواداران دو کاندیدا از تخریب یکدیگر است. البته می توان بر نقاط تفاوت این دو تاکید کرد اما از پررنگ کردن شکاف باید جلوگیری کنیم.

.