ان‌شاءالله که گربه است

نویسنده

arashhasannia.jpg

بعید است در ایران یا کشورهایی از این دست مناظره‌ای شکل گرفته باشد که در میانه یا پایان مناظره یکی از طرفین مجاب شده باشد که دیگری درست می‌گوید و به اشتباه خود اقرار کند.مناظره‌ها در ایران برای آن است تا هر یک از طرفین مناظره سخنان خود را بگوید و برود بی‌آنکه بشنود طرف مقابل چه می‌گوید. این رفتار زمانی تشدید می‌شود که سیاسی‌کاری چاشنی مناظره است.

دوشنبه‌شب گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما میزبان حسین عبده‌تبریزی، یکی از امضاکنندگان نامه اقتصاددانان و الیاس نادران اقتصاددان محافظه‌کار بود. نکته جالب توجه در این مناظره موضعگیری‌های الیاس نادران در مقابل نامه اقتصاددانان و انتقادهایی بود که در این نامه مطرح شده بود و البته حسین عبده‌تبریزی در حوزه بانک و بورس آنها را تشریح می‌کرد.

نادران که به دفاع از دولت نهم در این مناظره حاضر شده بود به جای دفاع از عملکرد دولت همسو و همفکر خود تمام استدلا‌ل‌های خود را بر انتقاد از دولت‌های پیش از دولت نهم استوار کرده بود. البته این حق مسلم هر مناظره‌کننده‌ای است که استراتژی دفاع از عملکرد خود و همفکرانش را آنگونه که خود می‌خواهد اتخاذ کند، اما نکته‌ای که الیاس نادران به آن توجهی نداشت این بود که حتی اگر دولت‌های پیشین در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی یا سیاسی خود اشتباه کرده باشند، بازهم این اشتباهات مجوزی برای آن نیست که دولت همفکر و همسو با او همان اشتباهات را با شدت و حدت بیشتری دنبال کند. اساسا اگر بر این باور باشیم که تمام دولت‌های پیش از دولت نهم اشتباه کرده‌اند، که ادعای نادران و همفکران اوست، ذره‌ای از مسوولیت دولت نهم و همفکران این دولت در مراکز تصمیم‌گیر کم نمی‌کند. اما اوج استفاده از هر ابزاری برای پیروزی در میدان مناظره آنجاست که یک طرف متوسل به آماری شود که کمترین نسبت را با واقعیت دارد.

الیاس نادران در همین مناظره در جایی می‌گوید: “متوسط نرخ رشد در دولت خاتمی 4درصد بود که این نرخ در سال 84 به 45 درصد و سال 85 به 55 درصد افزایش یافت و متوسط تورم 515 درصد در دولت خاتمی به 613 درصد در سال 85 کاهش یافت.” معلوم نیست منابع آماری نادران کدام سازمان یا موسسه است که چنین اختلا‌ف فاحشی با آمار بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دارد. بر اساس آنچه این دو نهاد و سازمان ارائه کرده‌اند، میانگین رشد اقتصادی در دوره سال‌های 79 تا 83، 55 درصد بوده است، نه 4 درصد ادعایی نادران؛ ضمن آنکه رشد اقتصادی در 9 ماه سال 85 براساس آمار مقدماتی بانک مرکزی 35 درصد بوده است، نه آنچه نادران می‌گوید. براساس گزارش‌های بانک مرکزی، متوسط نرخ تورم در دوره سال‌های 79 تا 83، 114 درصد بوده است که این عدد از سوی نادران به 515 درصد افزایش یافته است. البته تناقض آماری در حوزه اقتصاد فقط مختص نادران نیست، در دو سال اخیر دولت نهم در تمام روزها و ماه‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم کرده است. کمتر از چند روز از انتشار گزارش اقتصادی دولت نهم می‌گذرد که در آن نرخ تورم به جای 613 درصد، 612 درصد اعلا‌م شده است.

هرچند که ترجیح این است 6/12درصد اعلا‌م‌شده برای نرخ تورم در گزارش اقتصادی دولت اشتباه تایپی باشد نه چیز دیگر و اشتباهات آماری الیاس نادران از بابت همراه نداشتن عینک ایشان اتفاق افتاده باشد، نه نیتی دیگر.

منبع: اعتماد ملی