تدابیر ویژه برای از سر گذراندن چهارشنبه سوری

نویسنده
فیروزه متین

» از پخش کلاه قرمزی تا دخالت سپاه

پس از آنکه برخی از روحانیون حکومتی، مراسم چهارشنبه سوری امسال را به دلیل تقارن زمانی با مراسم سوگواری مذهبی موسوم به “فاطمیه” حرام اعلام کردند، نیروهای انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی طی ۴۸ ساعت گذشته به حالت آماده باش در آمده اند و در استان قم هم قرار شده به جای نیروی انتظامی، سپاه پاسداران کنترل شهر را بر عهده گیرد.

از دیگر سو سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرده که ده ها فیلم سینمایی و برنامه سرگرم کننده را با هدف کاهش حضور شهروندان در جشن چهارشنبه آخر سال بر روی آنتن می برد.

نیروی انتظامی در اکثر شهرها نسبت به آنچه که “رفتار هنجار شکنانه” دانسته، هشدار داده و تهدید کرده افرادی که در مراسم چهارشنبه سوری امسال بازداشت شوند تا پایان تعطیلات در زندان نگاه خواهد داشت؛ تهدیدی که البته هر ساله از سوی این نیرو مطرح می شود اما به دلیل تعداد بالای بازداشت شدگان و عدم امکان برگزاری دادگاه، عملا اجرا نمی شود.

در اطلاعیه ناجا درباره چهارشنبه سوری امسال آمده است: “به منظور پیشگیری از بروز حوادث دلخراش و یا ناامنی (حتی برای یکی از هموطنان) ،ضمن هشدار به فروشندگان مواد محترقه و افرادی که ممکن است درصدد ایجاد ناامنی برای هموطنانمان باشند، از تمام والدین استدعا داریم با طرح و بیان مسئله برای فرزندان خود به جای بهره مندی از ترقه و سایر ابزاری که با سنت های ایرانیان هیچ سنخیتی ندارد،بستر شادی را بدون تعرض به حقوق دیگران، فراهم آورند”.

این اطلاعیه اضافه می کند: “بی نظمی،قانون شکنی و ایجاد مزاحمت برای دیگران در هیچ آئین و فرهنگی پذیرفته نیست و پلیس ۱۱۰ آماده دریافت گزارشات مردمی است”.

به گزارش ایسنا، سردار منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا هم گفته است: “در سالیان اخیر با کاهش خوبی در زمینه تعداد حوادث چهارشنبه آخر سال روبرو بوده‌ایم. این مسئله نشان می‌دهد که سطح آگاهی مردم نه تنها افزایش یافته ست، بلکه همدلی و همراهی مردم با پلیس افزایش یافته است. پلیس نه تنها با نشاط و شادی در جامعه موافق است، بلکه در پی ایجاد آن نیز برآمده است. مردم نیز باید اصول اولیه را رعایت کرده و از ایجاد مزاحمت و ترافیک امتناع کند. یکی از مولفه‌های اصلی این جشنواره امنیت است.نیروی انتظامی در تمام فعالیت‌های خود قانونمداری، مردمداری و روزآمدی را سرلوحه کار خود قرار داده است. پلیس ایران از پلیس اجتماعی، سنتی، خشن و… عبور کرده و به پلیس هوشمند رسیده است. پلیس هوشمند پلیسی است که اقدامات خود را با تکیه بر روش اغناء، تشویق، تسهیل، مجاب‌سازی و تغییر اذهان عمومی در دستور کار قرار می‌دهد.پلیس تنها با تعدادی از افرادی که در هنجارشکنی پافشاری می‌کنند، برخورد می‌کند. و آنهایی که در چهارشنبه آخر سال بازداشت شوند، تا پایان تعطیلات میهمان ما خواهند بود”.

به نوشته خبرگزاری میراث فرهنگی،رضا خوشزاد مدیر عامل سازمان آتش نشانی هم گفته: “چهارشنبه‌سوری روز پرکاری برای آتش‌نشانان است. امسال ۱۵۹۵ گروه عملیاتی برای ارائه خدمات ایمنی و امدادرسانی در حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری سازماندهی شده‌اند. ۵ هزار نفر در این آماده‌باش شرکت می‌کنند”.

او افزوده است: “این سازمان با استفاده از نیروهای عملیاتی درقالب گروه‌های موتور سوار و پیاده و همچنین با استقرار در مکان‌های مختلف به ویژه نقاط پرخطر با استفاده از تجهیزات اطفائی سبک و سنگین آماده مواجه با هرگونه حادثه و آتش سوزی احتمالی است. این سازمان در چهارشنبه آخر سال از حضور ۱۱۲۲ آتش نشان داوطلب در قالب ۳۷۴ تیم نیز بهره می گیرد. البته آتش‌نشانان داوطلب آموزش‌ها و دوره‌های خاصی گذرانده اند و سازمان آتش‌نشانی تجهیزات لازم را میان این افراد برای پوشش حوادث احتمالی در مراسم چهرشنبه‌سوری توزیع کرده است”.

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به تبلیغ برنامه های تلویزیون جمهوری اسلامی در چهارشنبه سوری پرداخته و نوشته: “فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «جک غول کش»، «ماشین‌ها ۱»، «بال‌ها»، «حاشیه اقیانوس آرام»، «لوپر»، «شجاع»، «نقشه فرار»، «سریع و خشن»، «گنج پنهان»، «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی»، «فرار از سیاره زمین» و «تام و جری و لوبیای سحر آمیز» در آخرین سه شنبه شب سال از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود”.

در این میان، تلویزیون نیز وعده داده تا سریال مشهور و محبوب “کلاه قرمزی” را راس ساعت ۲۱، یعنی در اوج ساعت جشن چهارشنبه سوری از شبکه سراسری پخش کند.

در شهر قم نیز اعلام شده که سپاه پاسداران عهده دار امنیت شهر خواهد بود.

به نوشته فرارو، سردار کاظم مجتبایی فرمانده انتظامی استان قم گفته است: “در جلسه‌ای با برادران سپاه بر تعامل و همکاری مشترک در تامین امنیت و آسایش مردم در تعطیلات نوروز تاکید شد. دستور کار جلسه شامل چگونگی تعامل و همکاری سپاه و بسیج با پلیس قم در چهارشنبه آخر سال، تامین امنیت و آسایش مردم در تعطیلات نوروز و هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه‌بندی سوخت با محوریت قرارگاه امام علی بود”.

سردار مهدی مهدوی‌نژاد فرمانده سپاه علی‌ابن‌ابیطالب نیز در این جلسه گفته است: “نیروی انتظامی نماد اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. البته سپاه نیز آماده برقراری تامین امنیت استان قم است”.