سالی سخت

نویسنده

‏دیدار نوروزی سازمان دانش اموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) مطابق سالهای گذشته با حضور شورای ‏سیاستگذاری، شورای مرکزی، اعضا این سازمان، دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت و همچنین جمعی از روزنامه ‏نگاران، فعالان مدنی و حقوق بشری در دفتر سازمان ادوار تحکیم برگزار گردید.


در این دیدار دکتر احمد زید آبادی دبیر کل سازمان ادوار تحکیم در سخنانی با تبریک سال جدید به حضار، با تحلیل ‏وضعیت حال حاضر کشور گفت:3 عامل عمده برای یک نیروی سیاسی تاثیر گذار، در اختیار داشتن پول، قوه قهریه و ‏همچنین قدرت اقناع افکار عمومی است. زید ابادی با اشاره به نیروهای سیاسی مخالف وضعیت موجود در کشور گفت: ‏آنچه مشخص است گروههای سیاسی هیچ گونه نیرویی در مقابل حاکمیت ندارند.


زید ابادی با اشاره به انتخابات مجلس هشتم گفت: نمونه بارز این مسئله همین انتخابات گذشته بود که طی ان یک طرف ‏همه کار کرد و طرف مقابل هیچ گونه قدرت مقابله ای در قبال آن نداشت و تقریبا هیچ کاری نتوانست انجام دهد.

زید ابادی ادامه داد: بنابراین باید اذعان کرد که هر نیرویی به واسطه اینکه اسمی دارد و یا به رسانه ای دسترسی دارد ‏نیروی موثری نخواهد بود، بلکه نیروی موثر نیرویی است که در تحولات عینی سیاست، اثر گذار باشد و امکانی برای ‏مقابله در قبال حرکتهای طرف مقابلش داشته باشد.


زید ابادی به ابراز نگرانی برخی حاضرین نسبت به خطر جنگ اشاره کرد و گفت: با توجه به این وضعیت، ما پیش از ‏انکه بخواهیم جلوی جنگی را بگیریم، باید نیرویی باشیم که این نیرو وجود ندارد و با دادن شعارهای رادیکال و یا رفتن ‏به زندان جلوی هیچ جنگی گرفته نمی شود.


دبیرکل سازمان ادوارتحکیم ادامه داد: با این اوصاف، و با در نظر گرفتن تحولاتی که خارج از اراده ماست، سازمان ‏دانش اموختگان تصمیم بر توجه به درون و بازسازی نیروها و همچنین گسترش تشکیلات و آموزش اعضا دارد.

زید آبادی در همین زمینه به فشارهای قضایی-امنیتی وارده به سازمان ادوار تحکیم اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل ‏هجومهای اینچنینی به نیروهایی مانند سازمان ادوار تحکیم و دانشجویان، ترس حاکمیت و عدم واقع بینی است. چراکه ‏حاکمیت جنبه اقناع افکار عمومی را از دست داده است و از نحوه عملکرد نیروهای سیاسی واهمه دارد.


در ادامه این دیدار مهندس موسوی (خوئینی) دبیر کل سابق سازمان ادوار تحکیم در سخنانی ضمن تبریک سال جدید به ‏حضار، با اشاره به اینکه سال گذشته سالی سخت برای سازمان دانش آموختگان بوده است، ازتثبیت مجدد مجموعه ‏ادوار تحکیم و پشت سر گذاشته شدن مشکلات و موانع ایجاد شده در برابر فعالیتهای این مجموعه ابراز خشنودی کرد. ‏


عضو شورای سیاست گذاری سازمان ادوار تحکیم با اشاره به استراتژی مجموعه ادوار تحکیم گفت: سند استراتژی ‏سازمان که محصول مدتها بحث و تبادل نظر کارشناسی است، منتشر شده است و نحوه عملکرد سازمان بر همین پایه ‏تعریف شده است.

دبیر کل سابق ادوار تحکیم با تاکید بر سازکارهای دموکراتیک در سازمان ادوار تحکیم گفت: همانگونه که بارها گفته ‏ام، در مجموعه سازمان دانش اموختگان گردشی بودن تمامی مسئولیتها و موقعیتها یک اصل مهم بوده است و ‏خوشبختانه توانسته ایم این مهم را عملا به اجرا در آوریم.


موسوی خوئینی با ابراز نگرانی از تحولات بین المللی بر علیه کشورمان گفت: سال جدید آخرین سال زمامداری بوش ‏است و این هراس وجود دارد که تیم حاکم بر کاخ سفید به دنبال کامل کردن سیاستهای تندروانه خود در قبال ایران ‏باشند. موسوی خوئینی خاطرنشان کرد: از همین دیدگاه، نیروهای سیاسی باید با دقت و حساسیت بیشتری به پیگیری ‏خواسته های خود بپردازند. مهندس موسوی خوئینی همچنین به موقعیت سازمان دانش اموختگان در فضای سیاسی ‏کشور اشاره کرد و گفت: سازمان با توجه به استراتژی مصوب، نزدیکی و همسویی با گرووهای اجتماعی همانند زنان ‏و دانشجویان را برای خود مهم می داند.

در ادامه عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم ضمن خیرمقدم و تبریک سال نو به حضارهدف از برگزاری این ‏نشست را دیدار اعضای سازمان دانش اموختگان و فعالان مدنی-دانشگاهی نزدیک به این سازمان پس از تعطیلات ‏نوروزی دانست و ابراز امیدواری کرد سال جدید شمسی سالی پربار برای این سازمان و همه نیروهای تحول خواه ‏باشد.


عبداله مومنی با اشاره به وضعیت سازمان ادوار تحکیم گفت: سازمان در قیاس با سایر احزاب وگروههای موجود در ‏کشور از ظرفیت پذیرش نیروهای جدیدبرخوردار است و این امکان به یمن اعتماد نسبی مخاطبان سازمان به دلیل ‏عملکرد و دیدگاههای شفاف و روشن این مجموعه و همچنین نسبت ما با دانشگاه و روشنفکران ایجاد شده است. این در ‏حالی است که احزاب ایرانی عمدتا با بحران دفع نیرو و بی اعتمادی به دلیل عملکردهای غیر شفاف مواجه هستند. ‏بنابراین وظیفه خود میدانیم که در جهت تقویت این اعتماد گام برداریم.


مومنی با تاکید بر التزام سازمان دانش آموختگان به قانون اساسی گفت: دموکراسی و حقوق بشر دو معیار اساسی برای ‏سازمان ادوار تحکیم است و تعامل با نیروهایی که به این دو اصل اعتقاد عملی دارند از اهمیت برخوردار است.. ‏مومنی تصریح کرد: استراتژی دوسالانه سازمان ادوار مبنایی برای حرکت این مجموعه در دو سال آینده است.


مومنی اهتمام به کار تشکیلاتی و همچنین فعالیتهای حقوق بشری را اولویت های مشخص سازمان ادوار دانست و گفت: ‏برای گذار مسالمت آمیز به دموکراسی تلاش در جهت توانمند سازی جامعه مدنی از طریق تقویت و ساماندهی احزاب ‏و نهادهای مدنی ضروری است. در کنار اهمیت به نهادسازی، در عملکرد این مجموعه دفاع از حقوق بشر و حقوق ‏شهروندان بر مبنای اعلامیه جهانی بی هیچ تمایزی و در دوره جدید استمرار پیدا خواهد کرد.


سخنگوی سازمان ادوار تحکیم با تحلیل انتخابات مجلس هشتم و نتایج آن گفت: اگر تا پیش از این انتخابات برخی ‏نیروهای سیاسی با توجه به تجربه دوران اصلاحات معتقد به تلاش برای ایجاد اصلاحات از طریق شیوه های ‏پارلمانتاریستی بودند، حاکمیت با برگزاری انتخابات بدین شیوه نشان داد که می خواهد کار امدی را از انتخابات سلب ‏کند تا این ابزار کمترین توان را در راستای تاثیر در انتقال قدرت در ساخت سیاسی کشور داشته باشد.


مومنی با اشاره به عملکرد اصلاح طلبان گفت: متاسفانه نیروهای اصلاح طلب ایجاد اصلاح از طریق شرکت در ‏انتخابات و قدرت را تنها شیوه اصلاحی می دانند.


مومنی گفت : مشخص نیست که بر مبنای چه تعریفی برخی از اصلاح طلبان خود را شاقول و معیار اصلاحات و ‏حرکت اصلاحی می دانند و مدعی هستند که فلان فرد یا گروه اصلاح طلب نیست و یا ربطی به جریان اصلاحی در ‏کشور ندارد.

مومنی ادامه داد: نیروهای سیاسی با توجه به آنکه بخشهایی از حاکمیت هرگونه امکان برای حضور در قدرت را از ‏انان سلب کرده است و در سال گذشته دولت برخوردهای شدید و تهاجمی را در قبال فعالان سیاسی-مدنی از خود بروز ‏داده از جمله زنان و دانشجوان را شدیدا سرکوب کرده، باید به دنبال در پیش گرفتن یک استراتژی واحد باشند. ‏

مومنی در عین حال گفت: در چنین شرایطی که فشار به جامعه مدنی هرروز شدت میگیرد و ضرورت اصلی نیروهای ‏تحول خواه، همگرایی و انسجام این نیروها در مواجهه با تنگناها است، متاسفانه برخی از نیروهای اصلاح طلب در ‏برخورد با نیروهایی که رویکرد انتقادی تری به وضع موجود دارند، گوی سبقت را از محافظه کاران ربوده اند.

مومنی با اشاره به وضعیت نامناسب فشارهای اقتصادی بر شهروندان و همچنین سیاستهای بسته و انقباضی دولت نهم ‏در عرصه سیاسی ادامه چنین روندی را موجب سرخوردگی و نارضایتی عمومی مردم از دولت دانست و با توجه به ‏فشارهای بین المللی علیه کشور، پراکندگی و تشتت نیروهای تحول خواه، امکان تاثیرگذاری و تغغیر وضع موجود را ‏ممکن ندانست و بیان کرد که در این شریط هیچ نیروی سیاسی به تنهایی امکان تاثیر گذاری و خروج از بن بست را ‏نخواهد داشت.


دبیر سابق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت با اشاره به نقش برجسته دانشگاه در ایجاد هم پوشانی درمیان نیروهای سیاسی و ‏مدنی و دغدغه تاریخی دانشجویان در تلاش برای تحقق آزادی و دموکراسی در کشور یاداور شد: فعالان دانشگاهی با ‏توجه به اینکه اصولا نباید دغدغه تصاحب قدرت، داشته باشند، از این رو می توانند نقش بسیار موثری را در ایجاد ‏فضایی مناسب برای گفتگو میان نیروهای مختلف سیاسی و روشنفکران در راستای تعیین استراتژی واحد ایفا کنند.


در ادامه سید سراج الدین میردامادی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، روزنامه نگار و فعال حقوق ‏بشری که در پاریس بسر می برد، در سخنان کوتاهی ضمن ابراز خوشوقتی از حضور در جمع اعضای سازمان ادوار ‏و دفتر تحکیم وحدت با اشاره به وضعیت نامناسب ایران در عرصه بین المللی و صئور قطعنامه های شورای امنیت بر ‏علیه ایران گفت: کشورهای اروپایی و بطور مشخص دولتهای انگلستان، فرانسه و آلمان سیاست لایه بندی شده و بدون ‏انعطافی را در قبال ایران در پیش گرفته اند. میردامادی گفت: هم اینک کشور فرانسه که از شرکای مهم تجاری ایران ‏محسوب می شده است اقدام به انگشت نگاری از اتباع ایرانی می کند و این نشانه جدی از تیرگی شدید روابط این کشور ‏با ایران است. میردامادی ادامه داد:برخی روحیات سارکوزی رییس جمهور فرانسه همانند احمدی نژاد است و او در ‏سیاست های خارجی تعیین شده، سرسخت و غیر قابل انعطاف عمل می کند.


سراج میردامادی ضمن تاکید بر حرکت فعالان سیاسی بر اساس دو اصل دموکراسی و حقوق بشر گفت: متاسفانه افکار ‏عمومی غرب اطلاع چندانی از وجود جریانی دگر اندیش در داخل ایران ندارد و بنابراین باید کوشید این جریان را به ‏افکار عمومی دنیا شناساند.


در ادامه این دیدار مجتبی بیات عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به وضعیت سیاسی کشور گفت: ‏متاسفانه در وضعیت فعلی، جامعه ایران هم از جهت ادامه سیاستهای مخرب دولت احمدی نژاد و هم از جهت خطر ‏شدید جنگ به سمت فروپاشی گام بر می دارد. بیات سیاستهای اقتصادی دولت و نقش بسیار مخرب آن بر شالوده ‏اقتصادی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت تزریق حجم عظیمی از نقدینگی به بازار موجب افزایش بیش از پیش ‏تورم خواهد شد.. بیات تاکید کرد: نیروهای مخالف وضع موجود باید در این شرایط حیاتی کارکردی داشته باشند.


علیرضا کفشکنان، عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانش اموختگان نیز با تبریک سال جدید، حرکت رو به رشد ‏سازمان دانش اموختگان علیرغم تمامی موانع و مشکلات پیش رو را نشان از ساماندهی مناسب مجموعه دانست و ‏تاکیدذ کرد: اعضای سازمان ادوار تحکیم باید با نزدیکی و همسویی اهداف مشخص پیش بینی شده را محقق سازند.


آمنه شیر افکن عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم نیز با اشاره به چشم انداز نامشخص خواسته های مطرح ‏شده از سوی فعالان جنبش زنان در سال جدید گفت: در حالیکه در سال گذشته فشارهای شدیدی اعم از بازداشت و ‏احضار بر فعالان زن تحمیل شده بود، در روزهای اخیر با بازداشت خدیجه مقدم از فعالان کمپین 1 میلیون امضا، ‏احتمال تشدید فشارها وجود دارد.‏

منبع: ادوار نیوز