آیا کشتی آرکتیک سی حامل سلاح بوده؟

نویسنده

» گزارش فیگارو از قاچاق دریائی

به نقل از رسانه های اتریشی و انگلیسی، کشتی “آرکتیک سی” که روز ۲۴ ژوئیه در آب های سوئد ربوده شد، جدا از بار چوب، حامل موشک های زمین به هوا S-300 بوده است. این محموله توسط یک گروه مافیایی روسی ارسال شده.

آیا ربایش مرموز کشتی باری روسی به قاچاق سلاح های غیرقانونی به ایران مربوط می شود؟ براساس گزارش رسمی روسیه، این اقدام یک ربایش معمولی بوده، ولی گزارشات غیررسمی حکایت از موضوع دیگری دارد. به گفته رسانه های اتریش و انگلستان که به طور مشترک به منابع سرویس های اطلاعاتی روسی و اسراییلی اشاره می کنند، این کشتی باری تنها حامل چوب نبوده، بلکه موشک های زمین به هوا S-300 به مقصد ایران نیز بار این کشتی بوده است.

به نوشته روزنامه اتریشی “زالسبورگر ناخریشتن”، ایران با یک گروه مافیایی متشکل از نظامیان روسی تماس گرفته. این نظامیان موشک هایی را که جزو مدرن ترین ها در بازارند، بار کشتی کرده اند و این درحالی است که کشتی “آرکتیک سی” برای تعمیر در بندر کالینین گراد پهلو گرفته بوده. ولی این قرارداد که با ایران امضاء شده، بسیار سریع به گوش سرویس های اطلاعاتی اسراییل رسید و آنها نیز تلاش خود را برای شناسایی این محموله غیررسمی آغاز کردند؛ عملیاتی که روزنامه زالسبورگر ناخریشتن و ساندی تایمز به شیوه های متفاوتی به نقل آن پرداخته اند.

 

ربایندگان در موساد

روزنامه اتریشی می نویسد که روسیه از سوی موساد خبردار شده و کشتی آرکتیک سی را متوقف کرده. هشت “رباینده” که درواقع از نیروهای ویژه روسی هستند، کنترل کشتی را به دست گرفتند و سپس آن را به وسط دریا، جایی که از نگاه دوربین ها به دور باشد، منتقل کردند. روسیه بدین ترتیب قصد داشت محموله و همچنین وجهه خود را حفظ کند.

برعکس روزنامه ساندی تایمز می نویسد که موساد به طور مستقیم در این عملیات دست داشته. به نوشته روزنامه بریتانیایی، سرویس های اطلاعاتی اسراییل ربایندگانی را برای انجام این عملیات به کار گرفته اند تا مسکو را وادار به واکنش کنند. به نظر می رسد که این گروه رباینده از ارزش محموله بی اطلاع بوده اند.   

این روایت از داستان “آرکتیک سی” به خوبی توضیح می دهد که چرا شیمون پرز، رییس جمهور اسراییل، روز ۱۹ اوت به روسیه سفر کرد و موضوع فروش اسلحه توسط روسیه به کشورهای متخاصم با اسراییل را مطرح نمود. شیمون پرز پس از ارائه مدارک موثق مبنی بر تأمین اسلحه از سوی ایران و سوریه به حماس و حزب الله، روسیه را متقاعد کرد که برای این دو کشور سلاح مدرن تأمین نکند. ساندی تایمز می نویسد: “برای اسراییل مهم است که این موشک ها هرگز به دست ایران نرسد.” در صورتی که این سلاح به مقصد برسد، امکان شکست عملیات هوایی اسراییل علیه ایران ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

براساس گزارشات رسمی، کشتی “آرکتیک سی” حامل بار چوب به ارزش یک میلیون و نیم یورو به مقصد الجزایر بوده که توسط هشت رباینده از کشورهای اروپای شرقی [چهار استونیایی، دو لیتوانیایی و دو روس] ربوده شده است.

منبع: فیگارو، ۶ سپتامبر