محسن ها و جنگ کازرون

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

آدم نمی فهمد این برادران امت ویزویز چرا بعد از ۲۵ سال هنوز ول نمی کنند. محسن رضایی بعد از اینکه در دنیا سی تا حکومت عوض شده و در همین مدت اینترنت، لپ تاپ، داروی سرطان، آیفون، اندرود، آی پد، فیس بوک، مایکروسافت، جی پی اس و ده هزار اختراع و پدیده جدید کشف شده، هنوز جنگ از یادش نمی رود. دائم در این مورد نطق می کند و یکی هم نیست که او را از برق بکشد بیرون. البته جنگ که از یاد هیچ کس نمی رود، ولی اینکه محسن رضایی هاشمی را به اخلال در جنگ متهم کرده، جای تعجب دارد. برادر من! زمانی که هاشمی بقول حضرتعالی و به ناموس زهرا قسم، در جنگ اخلال کرد، شما یک جوان ۳۲ ساله بودی، حالا شدی یک پیرمرد شصت ساله. یعنی چی؟ آن یکی محسن یعنی محسن رفیقدوست هم گفته که “بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ حسن روحانی به من گفت، فلانی! بساطت را جمع کن و دیگر برو. بعد از صلح دیگر تو به درد نمی خوری.” حالا این اتفاق کی رخ داد؟ دقیقا ربع قرن پیش. که البته به نظر من روحانی کاملا در این مورد اشتباه می کرد. قضیه این نبود که محسن رفیقدوست یکی از نخستین پیشگامان کشف اختلاس و رشوه در جمهوری اسلامی، بعد از پایان جنگ “ به درد نمی خورد” این آدم قبل از جنگ هم به درد نمی خورد. یادش رفته که علت کنار رفتن اش عملا فساد مالی عظیم در بنیاد بود.

 

دولت غیرسیاسی، دولت آسان

حتما یا احتمالا می خواهید ابرو برچینید و نگاهی عاقل اندر سفیه بکنید و بفرمائید: “مرد حسابی! مگر دولت هم غیرسیاسی می شود؟” بله. بععععله. یکی از مهم ترین چیزهایی که دولت می تواند بشود همین غیر سیاسی شدن است. دولت روحانی دولتی است که به سوی غیرسیاسی شدن و تبدیل شدن به دولت آسان پیش می رود. یعنی اینکه دولت به جای اینکه به فکر حرف زدن و نطق کردن و شلوغ بازی و رهبری یک گروه سیاسی یا رهبری جهان اسلام و حمایت از یک گروه و حزب سیاسی در مقابل یک گروه و حزب سیاسی دیگر باشد، به فکر انجام دادن وظایف خودش است. این جوری می شود که اگر دولت غیرسیاسی باشد، ده تا رئیس جمهور هم عوض شود، سیاست خارجی هم تغییر کند، یا مجلس در دست این حزب یا آن حزب باشد، در هر وزارتخانه حداقل هشتاد درصد مدیران عالیرتبه با تکنوکراتها کار می کنند و خدماتی را که برای انجام آن موظف هستند، به مردم ارائه می کنند. ربیعی وزیر اشتغال، کار و رفاه اجتماعی بدون اینکه جیغ و داد راه بیندازد و دعوا کند، در یک نامه رسمی به شهرداری خواستار لغو بخشنامه اخیر قالیباف در جداسازی فضای فیزیکی فعالیت کارمندان زن و مرد شد. دلیل وزارت کار این نیست که این اقدام ضدزن، غیراجتماعی، غیر مفید یا هزار چیز دیگر است. خیلی راحت و معقول گفته که آقای شهردار! “این بخشنامه خلاف کنوانسیون های بین المللی کار از جمله کنوانسیون عدم تبعیض در اشتغال و حرفه است.” به همین سادگی. این از وزیر کار که دستش درد نکند. برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دلیل قانع کننده ای پیدا کردم که علی جنتی نواده هجدهم نمیرالمومنین احتمالا خیلی از سیاست هایش درست است. چرا که مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداران بدهکار بانکی گفته که “وزیر ارشاد گفت که آشنایی چندانی با دغدغه های فرهنگی رهبری ندارد.” خب! بیچاره راست گفته. اصلا مگر خود آقای تهرانی می داند دغدغه های فرهنگی رهبری چیست؟ اصلا مگر خود رهبری می داند دغدغه های فرهنگی اش چیست؟ هر وقت حرف می زند می گوید “من نگران فرهنگ هستم.” می پرسی: یعنی نگران کجای فرهنگ هستی؟ می گوید: “فرهنگ خیلی مهم است.” می پرسی: از نظر شما چه چیز فرهنگ مهم است، بگو ما نادان ها هم بفهمیم. می گوید: “ما باید به فرهنگ توجه خاص داشته باشیم.” روشن ترین و مشخص ترین و دقیق ترین نظری که رهبر درباره فرهنگ به وزیر ارشاد گفته همین بوده که “آقای جنتی! من با شما حرف های زیادی دارم.” تو را به همان جان قابیل پسرعموی جنتی، این بدبخت از کجا باید از این جمله که “من با شما خیلی کار دارم” بفهمد که دغدغه های رهبری چه کوفتی است؟ این هم از وزیر ارشاد. اما وزیر علوم هم نمره اش خوب است، چرا که آقای علم الهدی امام جمعه جییییغ مشهد گفت: “فضای ارزشی دانشگاهها از بین رفته است.” خیلی هم عالی، هچ مشکل ندارد. شوما اون وزیر علوم را به من نشان بده! این هم دلیل سوم. البته همین آقای علم الهدی یک روز بعد افزوده است که “لامذهبی بر در و دیوار شهر غوغا می کند.” و با این گفته نوری در دل ناامیدان به اصلاح جامعه تابیده است. آن دین که تواش بزرگ دانی، هر روز که مرده باد بهتر. واقعا بر این مژده گر جان فشانم رواست.

 

فرج سلحشور دوباره ظهور کرد

بالاخره در این فضای تلخ و زندگی سخت، افرادی باید باشند که خستگی آدم را با ایجاد شادی های کوچک به در ببرند. و بقول مرحوم فرهاد “با اینا زمستونو سر می کنم، با اینا خستگی مو در می کنم.” واقعا فرج سلحشور این روزها نعمت بزرگی است. دهان فرج مذکور دیروز اقدام به بازگشائی کرد و اظهار داشت: “جریان ساختن فیلم در دست “بیگانگان” است و دولت روحانی دروغ می گوید که در مسیر رهبری حرکت می کند.” بیا! صاحابش اومد! حالا هی من بگویم که ای عزیزان! دولت روحانی دروغ می گوید که در خط رهبری است، هی شما بگوئید این هم از خودشان است. من را می تواند متهم کنید که با زرنگ بازی دارم از روحانی دفاع می کنم، ولی اصولا ضریب هوشی فرج که در حدی نیست که بفهمد زرنگی یعنی چه. اصلا صداقت کامل است. فقط قدرت فهم چیزهای معمولی را ندارد. اصلا شما بگوئید بیگانگان برای چی باید بیایند در ایران فیلم بسازند؟ مگر مرض دارند؟ بیگانه ممکن است جاسوسی کند، ممکن است به شورش هایی کمک کند، ولی فیلمی که هشت سال در دولت احمدی نژاد ساخته می شد و زیر نظر دوازده هزار نفر پروانه نمایش می گرفت، چطوری توسط بیگانگان ساخته می شد؟ بعد هم گفته: “دولت فخیمه از هنرمندان فاسد بیشتر حمایت می کند.” حالا کار نداریم که این جمله معنای درستی دارد یا نه و اگر داشته باشد موجب تقدیر دولت است. اصولا کارگردان فاسد از نظر سلحشور همان کارگردان حرفه ای و توانا از نظر عامه مردم است. منتهی این بچه شصت و چند ساله از کلمه هم درست استفاده نمی کند. شنیده که در زمان قاجار به دولت هایی می گفتند دولت فخیمه و فکر می کند دولت فخیمه نوعی کلمه برای مسخره کردن دولت است. برادر من! دولت فخیمه یعنی دولت بزرگوار و شریف. این واژه برای دولتهایی به کار می رفت که در آن زمان با ایران رابطه حسنه ای داشتند، مثلا دولت فخیمه انگلیس، یا دولت فخیمه فرانسه. آدم که همه جایش را باز نمی کند جلوی چشم مردم و هی در و گوهر ببارد. البته چه می شود کرد. اینها برای ما جوک است، برای او ایدئولوژی و نحوه تفکر است. تفکر؟ چی؟ شیب؟ بام؟

 

صادرات قمه و قداره به عراق

آمارهای واردات و صادرات چاقو اعلام شد. گفته شده که ۶ میلیارد تومان چاقوی آشپزخانه و چاقوهای دیگر در سال گذشته وارد ایران شده اند. این واردات رسمی چاقو است. از طرف دیگر تاجران خصوصی دو میلیون دلار چاقوی ساخت ایران را به طور قاچاق صادر کرده اند. این هم از صدور انقلاب. باز هم گفته شده که قاچاقچیان چاقو در حال صادر کردن قمه و قداره به کشورهایی مثل عراق هستند. یعنی آدم در مقابل این خبرها و واقعیات نمی داند سرش را به کدام دیواری بکوبد. تعداد ۶۶۵۸ پرونده دعواهای خشن و خونین به مراکز پزشکی قانونی فقط در استان کرمان ارجاع شده، احتمالا سی برابر این آمار در کل کشور است. در سال گذشته آتش سوزی جنگل های کشور بیست درصد افزایش یافته است. این هم از خدمات ملی به محیط زیست. ۳۰۰ نفر هم در روستای قلعه خان شهرستان مانه و سلمقان استان خراسان شمالی مسموم شدند. شهرستان صدهزار نفری مانه بیمارستان ندارد و علت مسمومیت مردم کمبود آب آشامیدنی و مصرف آب آلوده بوده است. بیخودی نیست که آقای احمد خاتمی گفته که “۳۸ سال است خداوند به کشور ایران عنایت خاصه دارد.” بخشی از عنایت خاصه هم در خوزستان رخ داده. به گفته مردم مدتهاست که سیم های تلفن قطع شده و در این شهر بخشی از مردم نه تلفن دارند و نه اینترنت. مردم به مخابرات رجوع می کنند که تلفن را وصل کنید. مخابرات هم دقیقا مثل یک سازمان مدرن در سال ۲۰۱۴ میلادی و ۱۳۹۳ شمسی عمل می کند و بخاطر دارد که بقول رهبر باید بطور دائم از نظر علمی پیشرفت کنیم و می داند که سپاه دارد از صبح تا شب هفتصد مدل موشک می سازد، به همین دلیل مخابرات خوزستان به مردم گفته است: “ما پول نداریم، خودتان سیم بخرید و به ما خبر بدهید تا بیاییم آن را وصل کنیم.” باز خوب است که نردبان دارند، وگرنه مردم محل باید می آمدند قلاب می گرفتند که مامور روی دستشان یا دوش شان بالا برود و سیم تلفن را وصل کند. مخابرات خوزستان گفته “ماهانه ده هزار متر سیم تلفن در آبادان سرقت می شود.» و سیزده متهم هم دستگیر شدند. باز خدا را شکر که هشت سال احمدی نژاد به سفرهای استانی می رفت و هزینه ۱۷۰۵ میلیارد تومانی این سفرها را باید وزارت نفت بپردازد. اگر این همه سفر استانی به آبادان و شهرهای دیگر نکرده بود ببین چه مشکلاتی بود. حالا آن یکی که رفته است، برای چی مخابرات دولت روحانی به وظیفه اش عمل نمی کند؟ در همین راستا، اولین کلینیک ترک اعتیاد الکل در ایران که تولید، ورود، صدور، مصرف، دیدن، بوکردن و حرف زدن از الکل ممنوع است، در تهران افتتاح شد. لطفا خالی نخورید! قبل از مصرف هم به شدت شیشه را تکان دهید.

 

خشن ترین حملات به غزه

من فکر می کنم باید همه دست به دامن اوباما و سازمان ملل بشویم که خواستار آتش بس نشوند، درست از زمانی که شورای امنیت سازمان ملل خواستار آتش بس فوری و بدون قید شرط شد، و باراک اوباما هم با جدیت تمام از طرفین درگیر خواست تا به جنگ خاتمه دهند، به گفته یکی از خبرنگاران محلی “حملات ۲۴ ساعت گذشته به خشن ترین حملات از اول درگیری ها تبدیل شد.” اوباما هم طوری درباره اسرائیل حرف زده انگار یکی از راهپیمایان تظاهرات ضد جنگ در پاریس است. گفته: “باید فشارهای بین المللی برای رسیدن به تفاهم و اتش بس بیش از این اعمال شود.” انگار نه انگار طرف رئیس جمهور آمریکاست. خوب! آقای محترم! فشارهای بین المللی که دست خودت است. اعمال کن. اما در پاسخ اوباما، بنیامین نتانیاهوی دیوانه هم گفته حتما. و در یک گفتگوی تلویزیونی قول داده که جنگ سخت تری را علیه فلسطین شکل دهد. اسرائیل در حملات خودش فقط از نیمه شب دیروز تا صبح ۲۶ نفر را که اغلب آنها غیرنظامی بودند، کشته است. دو روز قبل هم هواپیماهای اسرائیلی به کمپ پناهندگان حمله کردند و هشت نفر را کشتند. بعد هم در کمال پررویی اعلام کردند که حماس اشتباها به اردوگاه پناهندگان راکت شلیک کرده. اسرائیل همچنین خانه خالی اسماعیل هنیه را بمباران کرد. لابد عده ای خواهند گفت که اصولا اسرائیل برای زدن خانه رهبران حماس این حملات را می کند. در حالی که زدن رهبران حماس با موشک و با محاسبه دقیق برای اسرائیل هیچ کاری ندارد و تا به حال دهها بار در حالت عادی چنین کاری را کرده. این کار نیازی به حمله ای تا این حد وحشیانه که دیگر اسمش جنگ نیست و کشتار جمعی است، ندارد. تا همین لحظه ۱۱۰۰ فلسطینی در حملات کشته شدند و ۶۲۰۰ نفر مجروح شدند. این متن ۲۴ ساعت دیر منتشر شد، یعنی من نوشته بودم که دیروز منتشر شود، اما به دلیل تعطیل بودن روزآنلاینکه از روی دست تهرانی ها تعطیلی می رود، الآن منتشر می شود. در همین فاصله تعداد کشتگان غزه به ۱۲۵۰ نفر رسید. آدمها در غزه مثل شنهایی که از ساعت شنی می ریزند، هر لحظه بیشتر و بیشتر کشته می شوند.

از اسرائیلی ها هم تا این لحظه ۵۶ نفر کشته شدند که ۵۳ نفرشان نظامی بودند. مهم ترین خطر در حال حاضر مشکل آب آشامیدنی و غذا و مایحتاج ضروری زندگی اولیه است که همه اینها به دلیل محاصره کامل غزه احتمال مرگ گسترده را برای جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری غزه ایجاد کرده است. خامنه ای هم در نماز جمعه در مورد غزه صحبت کرده و خوشبختانه حرفی از محو کردن اسرائیل نزده و همان کاری را که همه دارند می کنند، دستور فرموده که: “آنچه امروز سردمداران رژیم صهیونیستی انجام می دهند یک نسل کشی و یک فاجعه عظیم تاریخی است و مجرم و پشتیبانان مجرم باید در سطح جهانی محکوم بشوند و باید مجازات شوند.” مردم غزه هم گفتند: خیلی ممنون که به ما کمک کردید و جلوی بمباران را گرفتید و به ما کمک رساندید. اگر فرمایش دیگری ندارید ما برویم پناهگاه. به نظرم تنها راهی که برای توقف اسرائیل وجود دارد، ایجاد فشار جهانی و افکار عمومی بخصوص در اروپا و آمریکا برای شکل گیری یک اجماع جهانی علیه کشتار مردم غزه است. البته به جای این اجماع به نظرم دارد احساسات ضدیهودی در اروپا شکل می گیرد که این بشدت به زیان اسرائیل است. شیلی و چند کشور آمریکای لاتین هم سفرای خود را از اسرائیل فراخواندند و این خیلی به ضرر اسرائیل است.

 

محاصره کوبانی، هدف بعدی بغداد

از هر انگشت امت اسلام هزار هنر می ریزد. داعش که حجاب را بر عروسک ها و مانکن ها هم واجب اعلام کرده و گفته که قصد دارد تمام خاورمیانه را تصرف و مسلمان کند. آن طرف دنیا هم خل مشنگ های بوکوحرام زن نخست وزیر کامرون را دزدیدند. یعنی هرچه فکر می کنم که این چه مملکتی است که سازمان تروریستی اش زن نخست وزیر را می دزدد، نمی توانم بفهمم. انگار داعش و القاعده و طالبان و بوکوحرام و الباقی دیوانگان جهان اسلام در یک پوکر الهی هی ورق های بالاتری رو می کنند. فعلا داعش مثل اینکه پنج تا آس رو کرده.

دست روی دست گذاشتن حکومت عراق در مقابل داعش دارد کار را به بدجایی می رساند. حتما می خواهید بگویید از این بدتر، ولی متاسفانه به نظر می رسد این قوم دیوانه تشنه حمله و کشتار تازه دارند شروع می کنند. مهم ترین هدف داعش این است که با تصرف شهرهای بزرگ عراق ثروت و اسلحه به دست بیاورد و سربازگیری کند و به حملاتش ادامه دهد. گرفتن موصل قدرت داعش را بشدت افزایش داده و یک مرکز مطالعات جنگ که احتمالا منظور همان جاسوسی جنگی است، اعلام کرده که داعش قصد دارد که به بغداد حمله کند و کار عراق را یکسره کند. فعلا هم شرایط بی قدرتی سیاسی در عراق حاکم است و نه مجلس و نه رئیس جمهور جدید و نه نخست وزیری که یکی از عوامل اصلی مشکلات است، هیچ کدام نه مسلط به کارشان هستند و نه قدرتی دارند. مالکی هم که نه از خودش قابلیت نشان می دهد و نه خبر مرگش استعفا می دهد که لااقل یک آدم دیگر بیاید. روحانیون و مراجع تقلید و غیور مردان دارودسته مصباح و غیرتی های فدائی امام حسین و حضرت علی هم که اگر کسی یک شوخی کوچک با مقدسات شیعی می کرد، در مملکت عزای عمومی اعلام می کردند و ساعتی هفتاد تا موشک شلیک می کردند و غسل شهادت می کردند، همه لال شدند و عین خیال شان نیست که مردم عراق هم مسلمان و شیعه اند و در مقابل هزار اعتراض که به حمله اسرائیل می کنند، که همه هم درست است، هیچ اعتراضی یا اقدامی در مقابل حمله داعش نمی کنند. نکته اینجاست که حکومت ایران اگر بخواهد هم کار زیادی برای غزه نمی تواند بکند، ولی همه کار برای کمک به مردم عراق می تواند بکند. مردم بدبخت و فلاکت زده عراق بیش از همه چیز قربانی قدرت طلبی های سنی های عراق که دوست دارند مالکی برود و قدرت طلبی ایران و بازیهای زشت دارودسته بارزانی در کردستان عراق شده اند. در سوریه هم داعش شهر ۵۰ هزار نفری کردنشین کوبانی را محاصره کردند و این احتمال قوی است که با افزایش توان نظامی شان به این شهر حمله کنند. تا امروز کردهای این منطقه نیروهای محلی را سازماندهی کردند و تا به حال در موقعیت نسبتا برابر نظامی با داعش بودند. ولی با دسترسی داعش به منابع عظیم مالی و سلاح سنگین و تانک وتوپ در موصل معادله قدرت به نفع داعش به هم ریخته. احتمال حمله وسیع و کشتار مردم کوبانی بسیار زیاد است و اگر این اتفاق رخ بدهد این منطقه هم مانند غزه و موصل و بقیه عراق به فاجعه انسانی دچار خواهد شد. همین دیروز جلال طالبانی بعد از مدتهای طولانی که در اغما و بیمارستان بود پیامی داد که “دموکراسی و آزادی، البته در چهارچوب قانون اساسی عراق” این پیام برای بسیاری جدایی طلبان بسیار بامعنی است، بخصوص اینکه تنها اشاره این پیام به کردستان عراق است. امیدوارم اتحاد میان عراقی ها برای مقابله با این قوم به لج رفته شکل بگیرد.من مثلا باید طنز بنویسم، ولی اصلا نمی شود. وقتی هر ساعت انسان ها در حال کشته شدن هستند، مگر آدم می تواند لحن اش را همانطور که دوست دارد انتخاب کند. شرمنده همه خوانندگان.