خواب‌های آشفته‌ برای مجلس خبرگان

نویسنده
جلال یعقوبی

» احتمال کاندیداتوری حسن خمینی

روزنامه آرمان، نزدیک به علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، با انتشار تصویری بزرگ از سید حسن خمینی در صفحه اول خود، از احتمال کاندیداتوری او برای مجلس خبرگان آینده خبر داد.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: “دو موضوع شاید سبب شود که سیدحسن خمینی تصمیم به حضور در انتخابات مجلس خبرگان بگیرد. نخست تکلیفی که بر دوش خود احساس می‌کند و آن تکلیف جز خواست اکثریت ملت، علما و روحانیون از او نیست. […] دلیل دیگر برای امکان حضور در انتخابات شاید صلاح دانستن تاثیرگذاری‌اش در این مجلس و شرایط زمانی حاکم بر کشور است. او شاید راهکارهایی در ذهن دارد که با حضور در مجلس خبرگان می‌تواند به آنها جامه عمل بپوشاند.”

 نویسنده این روزنامه اضافه کرد: “سیدحسن خمینی وارد چهل‌وسومین بهار زندگی خود شده است و با داشتن علم و آگاهی همراه با تجربه و اندیشه‌ اعتدال‌گرایی‌اش هنگامه آن است که تجربیات خود را به نسل‌های بعدی انتقال دهد.”

انتشار این گزارش با هشدارهای مکرر راستگرایان درباره سرنوشت انتخابات خبرگان در سال آینده همراه شده است. چند روز پیش محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در اجلاس دبیران حزب موتلفه اسلامی گفته بود: “مجلس خبرگان تاثیراش در پشتوانه‌اش برای ولایت است و تاثیر تقویت ولایت برای اسلام و انقلاب بر کسی پوشیده نیست.” او اضافه کرده بود: “برخی‌ها خواب‌های آشفته‌ای برای مجلس خبرگان دیده‌اند و به دنبال تعبیر آن هستند تا بتوانند اقلیتی را به مجلس خبرگان وارد کنند و از آنجا ساز ناکوکی را علیه نظام بزنند که ما امیدواریم خواب آنها تعبیر نشود.”

 محمدرضا باهنر، قبل از آن هم در مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین گفته بود: “متأسفانه برخی‌ها خواب‌های آشفته و عجیبی را برای انتخابات مجلس خبرگان دیده‌اند و به دنبال آن هستند که ۱۰ نفر را وارد این مجلس کنند تا ساز ناکوک بزنند ما نمی‌گذاریم خواب آشفته آنها تعبیر شود. نیروهای فعال سیاسی انقلاب نباید از مجلس خبرگان غافل بمانند و انتخابات آن تحت تأثیر مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.” او افزوده بود: “امروز دو تشکیلات شناسنامه‌دار کشور یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین در خصوص انتخابات مجلس خبرگان فعالیت خود را شروع کرده و در آینده‌ای نزدیک کاندیدای آن مشخص می‌شود در همین راستا ما باید گوش به زنگ باشیم.”

امروز کسی نیست که نداند این اشارات غیرمستقیم و موارد مشابه دیگر که راستگرایان مطرح می‌کنند، اشاره به سوی هاشمی رفسنجانی و متحدان او است. در این میان نزدیک شدن حسن خمینی به هاشمی رفسنجانی و احتمال کاندیداتوری او در انتخابات خبرگان، نگرانی‌های بیشتری برانگیخته است. چرا که از یک طرف رد صلاحیت نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌تواند موجب نارضایتی و ریزش بخشی دیگر از پایگاه سنتی جمهوری اسلامی شود، و از سوی دیگر تایید صلاحیت او و شرکت‌اش در انتخابات، به موفقیت جدیدی برای هاشمی‌رفسنجانی منجر خواهد شد.

 علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در بزرگداشت همسر روح‌الله خمینی، نوه او، سیدحسن خمینی را علامه نامیده و گفته بود: “بیت امام و آثار ایشان کانون خوبی در کشور است که مردم آن را می‌شناسند .علامه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه ای است که با هوش بالا به خوبی مسایل را تحلیل می‌کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است و از جمله کارهای ایشان و برادرانشان سیدیاسر و سیدعلی که تفاوت بین آنها نمی‌بینم این است که آثار امام و اسناد مربوط به ایشان را حفظ کنند.”

این سخنان به گوش راستگرایان تندرو گران آمد و آن را دنباله برنامه‌ای برای خبرگان آینده دانستند. از جمله سایت صراط وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی پرسیده بود: “سیدحسن خمینی چگونه ناگهان “علامه” شد؟!” نویسنده این سایت در گزارش خود آورده بود: “سیدحسن آقا هرچند بیش از ۲۰سال است که در فضای حوزه تدریس و تحقیق دارند، اما برای عنوان «علامه» هنوز جوان به شمار می‌آیند. به نظر می‌رسد که به کار بردن این‌گونه القاب و عناوین برای فردی که هنوز در ابتدای راه است، بیشتر برای مقاصد سیاسی و در نهایت باعث تخریب شخصیت سیدحسن آقا می‌شود.”

سایت رجانیوز وابسته به جبهه پایداری هم در گزارشی با عنوان “هاشمی با «علامه» خطاب کردن سیدحسن خمینی، چه خوابی برای بیت امام دیده است!؟” آورده بود: “به نظر می‌رسد جدیدترین پروژه هاشمی رفسنجانی مطرح کردن سید حسن خمینی و سنگر گرفتن پشت تابلوی بیت امام و نوه بنیانگذار انقلاب است تا به این وسیله، اهداف پیدا و پنهان خود را جلو ببرد، اگرچه ممکن است در شرایط کنونی «علامه» گفتن وی به حسن خمینی مورد خوشایند وی و بسیاری از اصلاح‌طلبان باشد اما به نظر می‌رسد پایان خوشی برای نوه امام در این سناریو دیده نمی‌شود.”

گرچه در سال‌های گذشته، بارها  اخباری از احتمال فعال‌تر شدن سیدحسن خمینی منتشر اما در ماه‌های اخیر این اخبار جدی‌تر شده است. در آذرماه سال گذشته چند تن از اعضای حزب “وحدت و همکاری ملی” از جمله دبیر کل آن محمدرضا راه‌چمنی، با سیدحسن خمینی ملاقات و از او برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری دعوت کردند. پیش از آن هم سیدمحمدموسوی‌بجنوردی، از اعضای مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با روزنامه آرمان با تاکید بر آنکه “مجمع روحانیون برای انتخابات خبرگان برنامه دارد” بارها از سیدحسن خمینی با عنوان آیت‌الله نام برده بود. این تحرکات نشان می‌داد که ماجرای کاندیداتوری سیدحسن خمینی برای مجلس خبرگان جدی است.

بعدها سایت نامه نیوز وابسته به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، حتی از احتمال ریاست حسن‌خمینی بر مجلس خبرگان هم خبر داد. این سایت در گزارشی با عنوان “ترس دلواپسان از حضور یک «خمینی جوان» در مجلس خبرگان ” تاکید داشت: “آیت‌الله جوان، همچون عموی خود آیت‌الله مصطفی خمینی، میراث‌دار شخصیت کاریزماتیک امام خمینی است. رهبر کبیر انقلاب، سید مصطفی را امید اسلام می‌دانست و بسیاری از پیروان امام امروز سیدحسن خمینی را از امیدهای آینده ایران و اسلام می‌دانند. کسی که از هم از نظر چهره کاریزماتیک هم از نظر بیان و هم قدرت علمی شباهت فراوانی به پدربزرگ خود دارد.” نویسنده این گزارش اضافه کرده بود: “بحث حضور سید حسن در مجلس خبرگان و احتمال ریاست او بر این مجلس باعث شده است تا دلواپسان رفتار خمینی جوان، سعی کنند مسیر را برای ورود او به این عرصه ناهموار کنند. آنها می‌دانند که با رسیدن سید حسن به صندلی ریاست مجلس خبرگان بسیاری از نقشه‌های آنها نقش برآب خواهد شد، به خاطر همین سعی می‌کنند با مسموم کردن فضا سید حسن را از ورود به مجلس خبرگان منصرف کند.”

همچنین، چندی پیش و به دنبال انتشار اخباری مبنی بر تهدید سیدحسن خمینی برای جلوگیری از سفر او به استان گلستان، بار دیگر احتمال کاندیداتوری او برای خبرگان رهبری و تلاش‌های پنهان برای منصرف کردنش منتشر شد.

نزدیکی سیدحسن خمینی و دیگر اعضای بیت روح‌الله خمینی به اصلاح‌طلبان و همچنین اتحاد آنها با هاشمی‌رفسنجانی به معضلی برای “نظام” تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، حتی یکبار سخنرانی سیدحسن خمینی در حضور سیدعلی خامنه‌ای نیز برهم خورد تا اندازه نارضایتی “نظام” از عملکرد او مشخص‌تر باشد. با اینهمه به نظر می‌رسد که نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در حال آماده شدن برای چالش‌های جدید است.