پیروزی موسوی را به رهبری هشدار دادم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نایب رییس مجلس شورای اسلامی:

محمدرضا باهنر به تازگی خبر داده که در انتخابات سال 88 طی نامه ای به رهبر جمهوری‌اسلامی٬ به وی درباره پیروزی میرحسین موسوی و خطر تکرار دوم خرداد هشدار داده٬ اما نامه وی به معنای حمایت از موسوی نبوده است.

نایب رییس اصولگرای مجلس، در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس٬ برای نخستین بار اعلام کرده که در انتخابات به محسن رضایی رای داده و توصیه‌هایی نیز به حامیان احمدی‌نژاد برای پیروزی در انتخابات داشته است.

هفته گذشته برخی سایت‌های حامی احمدی‌نژاد٬ با انتشار متن سخنان وی در جمع برخی حامیانش٬ به نقل از وی نوشتند: “قبل از انتخابات ۸۸ هم گفته بودند اگر این دولت دوباره رأی بیاورد، ما دیگر نمی توانیم در این مملکت کاری انجام بدهیم. یکی از اینها نامه نوشته بود به رهبری که موسوی رأی می آورد و ما خودمان را آماده برای کار با او کرده ایم”.

باهنر اما با تایید نوشتن چنین نامه‌ای به خامنه‌ای، گفته است: “نامه‌ای شخصی و محرمانه نوشتم و هنوز هم فکر می‌کنم که در نگارش آن نامه به وظیفه خودم عمل کردم.”

او توضیح داده: “من ننوشتم که حتما مهندس موسوی پیروز می‌شود، بلکه احتمال پیروزی آقای موسوی را مطرح کردم. در آن نامه از احتمال تکرار دوم خرداد نوشتم و این جزو وظایف شرعی بنده بود. متن و لحن نامه نه تنها بوی حمایت از موسوی را نمی‌داد، بلکه یادآوری و تذکری بود که علی‌رغم میل اصولگرایان اگر موسوی پیروز شد، چه کنیم.”

نایب رئیس مجلس هشتم همچنین با اشاره به حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ گفته است که رهبر جمهوری اسلامی، آخرین فردی بود که راضی شد برای این دو “محدودیت خانگی” در نظر گرفته شود: “برخی دوستان می‌گفتند موسوی و کروبی را فورا باید اعدام کنیم که من به آنها گفتم این که این دو نفر را در میدان قیام اعدام کنیم، مشکل حل نخواهد شد”.

او اضافه کرد: “همه ما می‌فهمیدیم و می‌دانستیم که برای محدودیت خانگی آقای موسوی و کروبی، آخرین نفری که راضی شد، حضرت آقا بود. قوه قضائیه ۶ ماه زودتر می‌خواست این دو نفر را محدود کند، اما آقا موافق نبود.”

باهنر در این‌گفت‌وگو همچنین مواضع تندی علیه اطرافیان احمدی‌نژاد٬ که اصول‌گرایان از آن‌ها با عنوان جریان انحرافی یاد می‌کنند٬ گرفته است. وی با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد و مشایی “این دو تا لاله و لادن هستند و نمی‌شود آنها را از هم جدا کرد”٬ از “جریان انحرافی” با عنوان بزرگ‌ترین خطر برای جمهوری‌اسلامی یاد کرده که “همچون موریانه داخل نظام را می‌خورد و خطر آن بسیار بزرگ‌تر از آن است که حدسش را بزنیم” و افزوده است: “شاید مصلحت نباشد این حرف را بگویم اما خدایی نکرده کار جریان انحرافی به جایی که نباید برسد، برسد،‌ آن موقع ممکن است مصلحین نظام داستانی که حضرت امیر بر سر خوارج آورد را بر سر جریان انحرافی بیاورند در حالیکه ممکن است مردم توجیه نباشند و بگویند اینها که خدمت می‌کردند پیشانی شان به موجب نماز شب پینه بسته، امام زمان را قبول دارند،‌چرا با اینها می جنگید؟ در حالیکه اینها واقعا محارب هستند”.

نایب رییس مجلس هشتم٬ در این‌گفت و گو همچنین از خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد٬ با عنوان “خنجری در پهلو یاد “کرده و از این واقعه به عنوان یکی از نقاط اختلاف میان جبهه متحد اصول‌گرایان و جبهه پایداری نام برده است. به گفته وی جبهه پایداری به دنبال فراموش کردن این موضوع است٬ اما وی با این مساله مخالف است.

این برای چندمین بار است که باهنر مواضعی این‌گونه تند علیه محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان وی٬ اتخاذ می‌کند. وی پیش از این در یک سخنرانی در اصفهان، از اسفندیار رحیم‌مشایی با عنوان “رهبر جریان انحرافی” نام برده بود که در صورت مخالفت یک وزیر با وی، احمدی‌نژاد “او را عزل و در این امر لحظه‌ای نیز تردید نمی‌کند”.

وی همچنین اعلام کرده بود که می‌دانسته “احمدی‌نژاد زمانی روبه‌روی آقا می‌ایستد” و با اشاره به خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد گفته بود: “من این را در فضای سیاسی کشور پاک شده نمی‌دانم، در حال حاضر با هم کار می‌کنیم و مشکل و دعوایی نداریم اما این کار کوچکی در فضای نظام جمهوری اسلامی نبود”.

باهنر با اشاره به عدم رضایت رهبر جمهوری‌اسلامی درباره استفاده از مشایی در پست‌های دولتی، گفته بود: “همان 20 میلیونی که او را بالا برد رئیس‌جمهور را پایین می‌آورند و این برداشت شخصی من است… خدا نکند روزی برسد که ما از اصل عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور در کشور استفاده کنیم که به نفع هیچ‌کس نیست”.

با وجود این سخنان٬ وی بارها از سوی طراحان سئوال از احمدی‌نژاد متهم شده که با رایزنی با دیگر نمایندگان مجلس٬ باعث شده است که آن‌ها امضای خود را از این طرح پس بگیرند و امضاهای این طرح به حدنصاب لازم برای طرح در جلسه علنی مجلس نرسد.

نایب رییس مجلس هشتم٬ زمانی نیز در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف٬ با تکرار نگرانی‌های اصول‌گرایان از هزینه‌های انتخاباتی اطرافیان احمدی‌نژاد٬ این هزینه‌ها را در نتیجه انتخابات موثر دانسته و گفته بود: “پول خیلی کار‌ها می‌تواند بکند؛ رئیس جمهور تعیین کند، نماینده مجلس بفرستد و کار‌های دیگر”.

همین انتقادات به اطرافیان احمدی‌نژاد باعث آن شد که وی به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار در میان اصول‌گرایان٬ خبر از آن دهد که اصول‌گرایان به دنبال آن هستند که بدون حضور اطرافیان احمدی‌نژاد٬ در انتخابات به ائتلاف برسند.

وی اطرافیان احمدی‌نژاد را افرادی دانسته بود که “فقط می‌خواهند خودشان در قدرت باشند” و به دنبال این هستد که “خودشان یک مجموعه چند نفری باشند بعد هم ایدئولوژی، مواضع سیاسی و… را تعریف کنند. ضمن آنکه ما با بسیاری از این‌ها موضع و مشکل داریم.” وی همچنین از احمدی‌نژاد با عنوان فردی نام برده بود که تلاش دارد در امر انتخابات دخالت کند و بگوید: “من مجلس تعیین می‌کنم”.

وی همچنین از نخستین افرادی بود که اعلام کرد احمدی‌نژاد در زمان خانه‌نشینی یازده روزه خود در اعتراض به ابقای وزیر اطلاعات از سوی رهبر جمهوری‌اسلامی٬ کار را “تا استعفا جلو برده بود که در ‌‌نهایت به این نتیجه رسید در ریاست جمهوری باقی بمانند”.

مجموعه انتقادات باهنر از دولت دهم٬ کار را به جایی رسانده که برخی از حامیان احمدی‌نژاد بر این باورند که بسیاری از مسایل پشت پرده علیه دولت در مجلس٬ توسط وی تهیه و پشتیبانی می‌شود.

یکی از سایت‌های نزدیک به مشایی پیش از این اعلام کرده بود که محمدرضا باهنر طرحی را به مجلس ارائه کرده که براساس آن بدون سئوال و به طور مستقیم برای عدم کفایت احمدی‌نژاد رای‌گیری شود.

این سایت به نقل از یک منبع نزدیک به دفتر احمدی‌نژاد این خبر را منتشر کرده و هشدار داده بود: “باهنر با آتش بازی نکند. در صورت ادامه رفتارهای خطرناک باهنر، ضمن پیگیری قضایی، جزییات تحرکات وی، با ملت در میان گذاشته خواهد شد”.