یک آزادی، یک بازداشت، یک حکم

لیلا طیری
لیلا طیری

» وضعیت زندانیان سیاسی:

یک روز پس از آنکه دبیر کل سازمان ملل، با  ارائه یک گزارش ویژه  به کشورهای عضو مجمع عمومی این سازمان  از وضعیت نقض حقوق شهروندان ایران توسط مقامات جمهوری اسلامی به شدت ابراز نگرانی کرد، محمد رضا مقیسه، عضو کمیته پیگیری بازداشت شدگان و آسیب دیدگان بعد از انتخابات بازداشت و حکم سعید حجاریان اعلام شد. از سوی دیگر مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک با قید وثیقه آزاد شد.

 

خبر حکم 5 سال زندان تعلیقی برای سعید حجاریان، روز گذشته در حالی در رسانه ها منتشر شد که خانواده این فعال سیاسی به “روز” گفتند:این حکم تاکنون به او ابلاغ نشده است.

سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت است که بعد از انتخابات 22 خرداد به همراه تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی و مدنی ایران بازداشت و در دادگاههای نمایشی رسیدگی به اتهامات معترضان به انتخابات محاکمه شد. محاکمه حجاریان در حالی صورت گرفت که دادگاه به او اجازه دسترسی به وکیل اختیاری اش را نداد و برای این نظریه پرداز سرشناس سیاسی، وکیلی تسخیری معرفی کرد. وکیل اختیاری حجاریان، دکتر ریاحی نیز، ناچار از استعفا از وکالت این فعال سیاسی شد.

دکتر مرصوصی، همسر سعید حجاریان روز گذشته در گفتگو با “روز” اعلام کرد که حکم 5 سال حبس تعلیقی به آقای حجاریان و خانواده ایشان ابلاغ نشده است.

خانم مرصوصی افزود: آقای صلاحی، هفته گذشته در تماسی تلفنی به ما خبر دادند که 5 سال زندان تعلیقی برای آقای حجاریان صادر شده و قرار شد حکم را برای ما بیاورند اما تاکنون این حکم را نیاورده اند و ما نه حکم را دیده ایم و نه حکمی به ما ابلاغ شده است.

صلاحی، وکیل تسخیری سعید حجاریان است.

بازداشت محمد رضا مقیسه

محمد رضا مقیسه، عضو کمیته مشترک پیگیری خانواده های آسیب دیده در حوادث پس از انتخابات و عضو البدل انجمن صنفی روزنامه نگاران روز چهارشنبه بازداشت شد.

سایت نوروز، دیروز گزارش داد: محمد رضا مقیسه در پی بازداشت دکتر بهشتی و مهندس الویری نمایندگان کاندیداهای اصلاح طلب در کمیته مشترک به صورت پنهانی زندگی می کرد.

بر اساس این گزارش، مقیسه، سه شنبه شب در شب شهادت امام جعفر صادق به منزل مراجعه نموده بود که در روز چهارشنبه همزمان با روز شهادت توسط مامورین امنیتی دولت کودتا بازداشت شد.

آزادی مازیار بهاری

مازیار بهاری، خبرنگار و فیلمساز ایرانی ـ کانادایی که پس از انتخابات 22 خرداد بازداشت شده بود، روز گذشته با قرار وثیقه 300 میلیون تومانی آزاد شد.

این روزنامه نگار به “تبلیغ عیله نظام و به نفع سازمان های مخالف از طریق ارسال گزارش های کذب درباره انتخابات از طریق رسانه های خارجی، اخلال در نظم عمومی با شرکت در تجمعات غیر قانونی و نگهداری اسناد طبقه بندی شده” متهم شده است.

خبرگزاری نیمه دولتی فارس، در نهم تیرماه متنی را منتشر کرده و مدعی شده بود که اعترافات مازیار بهاری است.

مجله نیوزویک اتهامات مطرح شده برای بهاری را تکذیب کرده و خواهان آزادی او شده بود.