آمریکا در تدارک مراحل نهایی حمله است

نویسنده

وحید ثابتیان

در حالی که باب گیتس وزیر دفاع آمریکا بارها اعلام کرده است که برنامه ای برای حمله به ایران وجود ندارد وکاندولیزارایس نیز در گفت وگوبا روزنامه العربیه ازتمایل جدی برای گفت وگو با تهران درصورت توقف برنامه هسته ای خبرداده است، روزنامه “گلف نیوز”با انتشاری خبری مدعی شد که دولت بوش درمراحل نهایی آماده سازی برای حمله نظامی به تاسیسات نظامی ایران است. منابع این روزنامه مقامات رسمی آمریکایی وتحلیلگران ذکر شده اند.

به نوشته این روزنامه وبه نقل از روزنامه گاردین تقویت نیروهای نظامی آمریکا درخلیج فارس به این کشور این اجازه را می دهد که تا بهاربه ایران حمله کند. این گزارش تنها یک روز پس ازآن منتشر شد که باب گیتس وزیردفاع آمریکا اعلام کرد که آمریکا درحال برنامه ریزی برای حمله به ایران نیست.

درابوظبی، مارک کیمیت معاون وزارت دفاع آمریکا درامورخاورمیانه درکنفرانس “امنیت خلیج” (فارس) گفته است که آمریکا به دنبال مواجهه نظامی برسربرنامه جنجال برانگیز هسته ای ایران نیست. اما روزنامه گاردین با نقل قول از کانیسترارو تحلیلگر امنیتی وازمقامات سابق سیا نوشت که “برخلاف انکارعمومی برنامه ریزی برای حمله به ایران به پیش می رود….هدفها انتخاب شده اند.”

این گزارش می افزاید که نئومحافظه کاران در آمریکا به خصوص در موسسه “امریکن اینترپرایز” ودفترمعاون ریاست جمهوری دیک چنی برای اقدام علیه ایران به بوش فشار می آورند.

با وجود چنین گزارشی، باب گیتس تصریح کرده است که هیچ قصدی برای حمله به ایران وجود ندارد وتلاش های نظامی آمریکا به قطع کردن تلاش های برای قاچاق مواد بمب سازی به عراق محدود خواهد بود. او روز پنج شنبه گفت “برای چندمین بارمی گویم که ما به دنبال یافتن بهانه برای حمله به ایران نیستیم. ما برنامه ای برای حمله به ایران نداریم.” این ازجمله صریح ترین اظهار نظرها درخصوص عدم وجود برنامه ای برای حمله به ایران به شمار می رود.

اظهار نظر درخصوص حمله نظامی به ایران ونوعی مواجهه نظامی بین دوکشور طی هفته گذشته وپس ازانکه مقامات آمریکایی اعلام کردند شواهدی دردست دارند که ایرانی ها در ناآرامی های عراق به تجهیز شورشیان وتندروهای شیعه می پردازند، بالا گرفت. ایران بلافاصله صحت شواهد اعلام شده را زیر سوال بردو گفت شواهد آمریکا ساختگی است. مسئولین آمریکایی که نیز ابتدا ازحمایت مقامات عالی رتبه ایرانی از این روند سخن گفته بودند با فشار مطبوعات برای نشان دادن مدارک قطعی برای اظهاراتشان اعلام کردند که علی رغم آنچه شواهد به دست آمده می خوانند، دلیل متقنی برای ارتباط دادن رهبران ایران با ارسال اسلحه به عراق ندارند. روز گذشته شبکه سی ان ان دربرنامه ای از کاهش اعتباردولت بوش پس اعلام شواهد برعلیه ایران خبرداد. گزارشگر سی ان ان گفت که اعلام دست داشتن مقامات عالی رتبه ایران وسپس پس گرفتن آن توسط مقامات عالی رتبه آمریکایی از بحران اعتبار در اظهارات آنها خبرمی دهد. جورج بوش درکنفرانس خبری روزچهارشنبه خود اعلام کرد که شواهدی مبنی بردخالت رهبران عالی رتبه ایران در قاچاق اسلحه به عراق وجود ندارد. گیتس نیز تصریح کرده بود: “اینکه آیا رهبران سیاسی ایرانی ازماجرا مطلع هستند یا نه را نمی دانیم. به هرترتیب هردوحالت برای من نگران کننده است.”

این درحالی است که طی روزهای گذشته وپس ازتوافق کشورهای شش گانه برای پایان دادن به برنامه سلاح های اتمی کره شمالی، برخی مقامات آمریکایی ازاینکه چنین رویدادی به عنوان مدلی برای معامله با ایران مورد استفاده قرار بگیرد ابراز خوشبینی کرده اند.

به نوشته خلیج تایمز، طی ماه گذشته بوش سیاست جدید خود را مبنی بر”یافتن ونابود کردن” شبکه های ایرانی ها در عراق به سربازان عراقی اعلام کرده است. استراتژی جدید آمریکا علیه ایران از “دستگیروآزاد کردن” به “دستگیرکردن و کشتن” تغییر فازداده است. ارسال بیش از21 هزارسرباز ازمنظر تحلیلگران ببش ازآنکه عراق را مدنظر داشته باشد، ایران را هدف گرفته است: “ارسال موشک های پاتریوت به منطقه به طور قطع ایران را مدنظر قرار دارد.” به نوشته این روزنامه ایالات متحده یک تبلیغات مسلسل وارد روزانه را علیه تهران به راه ادناخته است که سلاح های مرگبار برای شورشیان عراقی تهیه می کنند. سلاح هایی مانند مهمات نفوذکننده که به بدنه زره پوش آمریکایی را ذوب می کند ودرآن نفوذ می کند: “مقامات آمریکایی اعلام کرده اندکه ازسال 2004 تا کنون بیش از 170 آمریکایی به این ترتیب کشته شده اند. پیش ازاین ژنرال های آمریکایی گفته بودند که سربازانشان مهماتی را به دست آورده بودند که سریال های ایرانی داشته است.” این درحالی است که مقامات ایرانی درپاسخ به این اتهامات اعلام داشته اند که سریال ها وتاریخ ها آمریکایی است به این ترتیب که اول ماه، سپس روز وسپس سال روی بدنه مهمات حک شده است که تنها درآمریکا چنین روشی برای نوشتن تاریخ به شمار می رود.

خلیج تامیز درادامه آورده است که حمله به ایران توسعه برنامه سلاح اتمی را تضمین خواهد کرد: “بمباران نطنز واصفهان برنامه هسته ای ایران را پنج سال به عقب بازخواهدگرداند. اما ظرفیت ایران را برای بازسازی تاسیساتش ازبین نخواهد برد. پانزده اتاق فکری وگروه های جامعه مدنی انگلیسی ازجمله گروه مطالعات اکسفور ومرکز سیاست خارجه گزارشی را چندی پیش به نام “زمان گفت وگو” منتشر کردند که درآن گفته شده بود که جنگ علیه ایران بی ثباتی بی سابقه ای را درمنطقه ایجاد خواهد کرد: “….این ممکن است به عنوان پرخاشگری وتجاوز علیه دنیای اسلام تصور شود به تحریک وتهییج احساسات ضد غربی بیانجامد وانگیزه تندروها را افزایش بدهد.

روزگذشته روزنامه واشنگتن پست درمقاله ای به راهبردی که هم اکنون در قبال دولت ایران به کار گرفته است اشاره کرد ونوشت: “اقدامات جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در رابطه با ایران هماهنگ با دو استراتژی بسیار متفاوت است که هر دو با این برداشت از رفتار ایران در داخل و در منطقه آغاز می‌شود که این رفتار برای منافع آمریکا و چشم اندازهای صلح و دموکراسی در خاورمیانه خطرناک است. هر دو استراتژی ترکیبی از افشای اقتصادی لفظی نظامی با گشایش‌های دیپلماتیک است. در یک سناریو این‌ها به امید موفقیت به کار می‌رود و در درگیری نیز به امید موفقیت اما با انتظار شکست به کار می‌رود. شکستی که در آن نیروی نظامی آن را به این توجیه ربط می‌دهد که همه‌ی رویکرد منطقی امتحان شده‌اند. ما هیچ مدرکی که نشان دهد دولت به دنبال گزینه دوم است شاهد نبوده‌ایم، اما باید گفت که چنین مسیری برای این رییس جمهور حماقت خواهد بود.”