ایران از دعوت به کنفرانس محروم شد

نویسنده

» گزارش لیبراسیون

مسأله حضور ایران در کنفرانس سوئیس در تاریخ ۱۳ ژانویه در زمان دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بان کی مون روز دوشنبه دعوتنامه هایی را برای شرکت کنندگان کنفرانس صلح در سوریه که قرار است روز ۲۲ ژانویه در سوئیس و در شهر مونترو برگزار شود ارسال کرد، ولی نام ایران در لیست ابتدایی مدعوین به چشم نمی خورد.

سخنگوی سازمان ملل خاطرنشان کرده که مسأله مشارکت ایران هنوز مشخص نیست و قرار است در تاریخ ۱۳ ژانویه در زمان دیدار رؤسای دیپلماسی آمریکا و روسیه مورد مباحثه قرار گیرد.

به گفته سخنگوی سازمان ملل، بان کی مون، دبیر کل این سازمان، “نسبت به دعوت ایران ابراز تمایل کرده”، ولی افزوده که مذاکرات در این زمینه “فعلاً به نتیجه نهایی نرسیده است”. جان کری و سرگئی لاوروف “روز ۱۳ ژانویه با یکدیگر دیدار خواهند کرد و ما امیدواریم که آنها نسبت به حضور ایران در این کنفرانس به توافق برسند”.

نه سخنگوی سازمان ملل، و نه وزارت خارجه آمریکا، محل و شرایط این دیدار را مشخص نکرده اند. سخنگوی سازمان ملل در ادامه می گوید: “ما همه می دانیم حمایت فعالانه قدرت های منطقه ای برای یافت یک راه حل سیاسی در سوریه لازم و ضروری است.”

این درحالی است که واشنگتن با حضور ایران در این کنفرانس مخالف است، چرا که تهران از حکومت دمشق حمایت و برای آن تسلیحات تأمین می کند. ولی روسیه، دمشق و سازمان ملل خواستار شرکت ایران در این کنفرانس هستند.

این کنفرانس در تاریخ ۲۲ ژانویه به ریاست بان کی مون و با شرکت حدوداً بیست کشور آغاز و از تاریخ ۲۴ ژانویه میان هیأت های سوری و در حضور اخضر الابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل، ادامه خواهد یافت.

لیست اسامی کشورها که ازسوی اخضر ابراهیمی برملا شده، شامل ۲۶ کشور می شود که در این میان قدرت های بین المللی و منطقه ای، ازجمله عربستان سعودی که از مخالفان سوریه حمایت می کند، دیده می شود.

یک دیپلمات آمریکایی که با جان کری سفر می کند، در زمان بازگشت به واشنگتن در بروکسل از ایران خواسته است تا از متحد سوری خود بخواهد به بمباران مناطق شورشیان خاتمه دهد و بدین ترتیب نشان دهد که می تواند قبل از نشست ژنو-۲ به عنوان یک “عامل مثبت” عمل کند.

در واشنگتن، ماری هارف، یکی از سخنگویان وزارت خارجه، مجدداً این مسأله را تکرار کرده که تهران “یک نقش سازنده در سوریه” ایفا خواهد کرد. وی خاطرنشان کرده که تهران می تواند در “سطوح پایین تر” [و نه در سطح وزرا] در این کنفرانس صلح حضور بهم رساند.

این درحالی است که وزیر خارجه ایران روز دوشنبه اظهار داشت که تهران صرفاً دعوتنامه ای را خواهد پذیرفت که “شأن” ایران در آن لحاظ شده باشد.

منبع: لیبراسیون، ۷ ژانویه