نیویورک سبز خواهد شد

نویسنده

» سفر احمدی نژاد به آمریکا درمصاحبه باهادی قائمی:

هادی قائمی از دست اندرکاران کمپین بین المللی حقوق بشر درایران در مصاحبه با روز، برنامه های ایرانیان در زمان حضور محمود احمدی نژاد درنیویورک را شرح داده است؛از نمایش دو کیلومتری امضاهای ایرانیان بر فراز پل بروکلین نماد این شهر تا تجمعات اعتراضی در جلوی دفتر نمایندگی ایران درسازمان ملل.

این گفت وگو در پی می آید.

 

حضور امسال محموداحمدی نژاد در نیویورک با حضور وی درسالهای گذشته چه تفاوتی دارد؟

امسال احمدی نژاد درشرایطی به نیویورک می آید که سه ماه از وقایع خونین بعد از انتخابات ۲۲ خرداد گذشته و وضعیت ایران باسالهای پیش بسیار متفاوت است. امروز احمدی نژاد به عنوان رییس جمهوری شناخته می شود که با تیر و تفنگ و زور و خشونت بهدور دوم ریاست جمهوری خود رسیده است. در چنین شرایطی اعتراضات وسیعی هنگام ورود او به نیویورک صورت خواهد گرفت. احمدی نژاد در چهار سال گذشته به خاطر سیاست های تهاجمی درسطح بین المللی واظهارات جنجال برانگیز در خصوص موضوع هولوکاست مطرح بود اما امسال او به عنوان رییس دولتی پا به مجمع عمومی می گذارد که برای کسب قدرت مردمش را به خاک وخون کشیده و هم اکنون نیز در برابر سپردن افراد خاطی به عدالت مقاومت می کند. کسی که مخالفان سیاسی خود را یک جا به زندان فرستاده وبه روش های استالینی و نخ نما شده تلاش می کند از آنها اعتراف گیری کند. هر بیننده منصفی می تواند تفاوت ملموس و نگاه ملامت باری را که به وی می شود درک کند.

 

چه برنامه هایی قرار است در اعتراض به احمدی نژاد در نیویورک انجام شود؟

امسال ایرانیان خارج از کشور در اقدامی وسیع و متفاوت با سالهای گذشته تجمات اعتراض آمیز وبرنامه های بسیاری را در نیویورک تدارک دیده اند. در روز سه شنبه وقتی احمدی نژاد به نیویورک می رسد، در اولین برنامه صدها نفر با پوشیدن تی شرت های سفید صحنه ای را ایجاد خواهند کرد که فیلمی از اتفاقات ایران بر روی آن پخش خواهد شد و صداهای مردم ایران که خواسته هایشان را از ایران ضبط کرده وفرستاده اند بر روی این فیلم پخش خواهد شد. فردای آن روز یعنی چهار شنبه ۲۳ سپتامبر وقتی احمدی نژاد قراراست در مجمع عمومی سخنرانی کند، تظاهراتی از ساعت ۱۲ ظهر درمقابل دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل صورت انجام می شود که هزاران نفر از آمریکا، کانادا و اروپا در آن حضور خواهند داشت. پس از آن تجمع کنندگان به سوی دفتر سازمان ملل خواهند رفت و درساعت ۴ بعد از ظهر، زمانی که قراراست احمدی نژاد نطق کند به تجمعات ادامه خواهند داد. فردای آن روز یعنی پنج شنبه در روی پل بروکلین که از مهمترین محل های نیویورک و نماد این شهر است طومار سبزی که نزدیک به دوکیلومتر امضای ایرانیان سراسر جهان در اعتراض به تقلب انتخابات را در بر دارد بر روی این پل برافراشته خواهد شد ودوطرف شهر نیویورک را بر روی رودخانه سبز خواهد کرد.

 

کمپین بین المللی حقوق بشر درایران هم برنامه خاصی در این زمینه دارد؟

کمپین در طی هفته جاری پوسترهایی عظیمی را -در ابعاد سه متر در هفت متر-  که بر روی ماشین هایی نصب کرده درحوالی سازمان ملل و مانهاتان به چرخش درخواهد آورد تا به عنوان اقدامی نمادین، بحران حقوق بشر در ایران  را برای دیپلمات ها و رهبران کشورهای جهان که درمجمع عمومی سازمان ملل حضور دارند خاطر نشان کند.

 

غیر از ایرانی ها چه گروه هایی ممکن است در برابر حضور محموداحمدی نژاد دست به اعتراض بزنند؟

یهودیان طرفداران اسراییل برنامه جدای خودشان را خواهند داشت که در روز پنج شنبه ۲۴ سپتامبر دربرابر مقرسازمان ملل انجام خواهد شد. این افراد سالهای گذشته هم چنین تجمعاتی را برگزار کرده اند.