ربایش های تازه در سوریه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» همزمان با حمایت مجدد خامنه‌ای از بشار اسد

11 ایرانی دیگر در سوریه ربوده شدند. این اتفاق روز چهارشنبه در جاده ای که از حلب به دمشق، پایتخت سوریه می رود، رخ داده و همزمان با سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حمایت از دولت سوریه بوده است.

سوریه از پایگاه های اصلی گروه های مخالف اسرائیل مانند جهاد اسلامی و حماس به شمار می آید.

مسئولان سازمان حج و زیارت، کنسول جمهوری اسلامی در سوریه و رسانه های رسمی، می گویند که 11 ایرانی که دیروز در سوریه ربوده شدند “زائر” بوده و توسط “گروه های مسلح و ناشناس” ربوده شده اند.

آنگونه که گزارش های رسمی می گویند، این افراد در حالی که با اتوبوس به سوی دمشق می رفتند، توسط یک گروه مسلح متوقف شدند.

افراد مسلح سپس 11 نفر را از میان 35 سرنشین اتوبوس جدا کردند و آنها را با خود به محلی نامعلوم بردند.

کنسول سفارت جمهوری اسلامی در سوریه با تایید این خبر گفته افراد ربوده شده “جوانان ایرانی” بودند که به همراه “همسر و خانواده خود جهت زیارت عازم سوریه” بودند و ربایندگان از این اقدام خود “اهداف سوء” داشتند.

او گفته گروه های مسلح که این افراد را ربوده اند، قصد دارند این موضوع را تبلیغ کنند که “ایران در رابطه با حوادث سوریه نیرو به این کشور اعزام” کرده است.

کنسول جمهوری اسلامی در سوریه افزوده که افراد ربوده شده “غیر نظامی” هستند و ربایندگان آنها “حربه ای بی اثر و اقدامی سوخته” مرتکب شده اند.

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی روزششم بهمن نیز تایید کرده بود که یازده شهروند ایرانی در سوریه توسط افراد مسلح ربوده شده اند. در آن هنگام هم گفته شد این افراد که برای “زیارت” از طریق زمینی به سوریه سفر کرده بودند در مسیر مشابه “حلب به دمشق” ربوده شده اند.

روز 30 آذر نیز گزارش شد که پنج ایرانی در شهر حمص ربوده شده اند.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که این پنج تن، مهندسان و متخصصان شاغل در پروژه ساخت نیروگاه برق این شهر بوده اند اما مخالفان حکومت سوریه می گویند آنها از اعضای سپاه پاسداران هستند که در سرکوب و کشتار مردم این کشور نقش دارند.

دو ایرانی دیگر هم که این بار از طرف حکومت جمهوری اسلامی برای اطلاع از وضعیت افراد ربوده شده به حمص رفته بودند، بعدا ربوده شدند.

ارتش فاروق که از جمعی از نظامیان جدا شده از ارتش سوریه تشکیل شده اعلام کرده که این هفت نفر را در اختیار دارد.

این گروه هفته گذشته فیلمی در اینترنت منتشر کرد که در آن پنج نفر اعتراف می کردند که از درجه داران نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند و “تحت حمایت و پشتیبانی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سوریه به سرکوب و شلیک به مردم عادی” می پرداختند.

فردی که در این ویدئو سخن می گوید و خود را مسئول تیم پنج نفره معرفی می کند همچنین به کشتن عده زیادی از مردم در شهر حمص، از جمله زنان و کودکان با دستور مستقیم “نیروهای امنیتی اطلاعاتی هوایی” شهر حمص “اعتراف” می کند.

او در پایان اظهاراتش از آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی می خواهد دستور بازگشت نیروهای مسلح از سوریه را صادر کند تا گروه او بتوانند به خانه های خود باز گردند.

تایید صحت این فیلم برای رسانه های بین المللی و ناظران امکان پذیر نبوده است.

 

اختلاف در جامعه بین الملل بر سر سوریه

حکومت جمهوری اسلامی، از حامیان اصلی حکومت بشار اسد و حزب بعث در سوریه ای به شمار می آید که ماه هاست شاهد بی سابقه ترین اعتراضات علیه نظام حاکم است.

در جریان این اعتراضات و به گفته مقام های سازمان ملل بیش از پنج هزار نفر از مردم سوریه شامل زنان، جوانان و کودکان کشته و ده ها هزار نفر زخمی، زندانی، شکنجه و ناپدید شده اند.

سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد که با طولانی شدن اعتراضات و سرکوب ها در سوریه، دیگر امکان برآورد تعداد کشته شدگان را ندارد.

دولت سوریه اما می گوید که در ماه های اخیر درگیر مبارزه با گروه های تروریستی مسلح بوده و هزاران نفر از نیروهای امنیتی و نظامی خود را در این مسیر از دست داده است.

آیت الله خامنه ای پیش از این اعتراضات در سوریه را “انحرافی” خوانده بود.

او دو شب پیش نیز در دیدار با دبیرکل گروه فلسطینی جهاد اسلامی که در تهران حضور دارد، در مورد اعتراضات سوریه گفت اگر با دید جامع و فراگیر به تحولات سوریه نگریسته شود، “طراحی آمریکا کاملا مشخص است” و افزود “متاسفانه برخی کشورهای خارجی و منطقه نیز در این طراحی آمریکا مشارکت دارند.”

رهبر جمهوری اسلامی در توجیه ارتباط اعتراضات ضد حکومتی در سوریه با آمریکاییان گفت که “اگر دولت سوریه به آمریکایی ها قول دهد که حمایت خود را از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان قطع خواهد کرد، همه مسائل تمام خواهد شد و تنها جرم سوریه، حمایت از مقاومت است.”

آیت الله خامنه ای بار دیگر تحولات اخیر منطقه را باعث آسیب به اهداف آمریکا دانست و گفت: “آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی می خواهند انتقام شکست های اخیر خود در منطقه و از جمله مصر و تونس را در سوریه بگیرند.”

این در حالی است که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا دو روز پیش گفت که اوضاع سوریه از “کنترل بشار اسد خارج شده” و “حکومت وحشت” او قطعا سقوط خواهد کرد.

او این سخنان را در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی صدور یک قطعنامه علیه حکومت سوریه تشکیل شده بود، بیان کرد.

کلینتون پرسید که جان چند نفر از شهروندان بی گناه باید از دست برود تا این کشور رو به جلو حرکت کند؟” و افزود: “واضح است که نیروهای دولتی سوریه آغازگر تقریبا تمامی حملاتی هستند که به مرگ شهروندان سوری انجامیده است.”

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر که مخالف حکومت بشار اسد است از شورای امنیت خواست تا هر چه زودتر علیه آنچه “ماشین کشتار” آقای اسد خواند، اقدام کند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا هم گفته که طرح اتحادیه عرب تنها طرح “معتبر و قابل اجرا” است که می تواند به این”خشونت وحشتناک” اتمام بخشد و یک مرحله سیاسی جدید را آغاز کند.

با این حال نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب می گوید مداخله نظامی خارجی هدف اصلی نیست.

روسیه و چین، دو عضو اصلی دارای حق وتو در شورای امنیت، با تصویب این قطعنامه علیه سوریه مخالفت می کنند.

پیش نویس قطعنامه شورای امنیت شدیدا نقض حقوق بشر توسط دولت سوریه را محکوم می کند و از همه گروهها می خواهد هر چه سریع تر خشونت را کنار بگذارند. در این پیش نویس از کشورهایی که به سوریه سلاح می دهند، خواسته شده تا کار خود را متوقف کنند اما سوریه را تحت تحریم سلاح قرار نمی دهد.