آشفتگی بیشتر فوتبال با حضور سرداران جنجالی

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» گفت و گوی سردار با اریکسون مربی خبرساز سوئدی

در آشفته بازاری که این روزها دامنگیر ورزش ایران، به ویژه فوتبال شده است، والیبالیست های ایرانی با درخشش در برابر بزرگان جهان در عرصه جام جهانی، سپر ایمنی شده اند.

سردار عزیزالله محمدی، رییس سازمان لیگ برتر، عامل کاهش سهمیه آسیایی باشگاههای ایران را به گردن باشگاههایی انداخت که مثل تراکتورسازی تبریز، سردار جعفری مدیرعامل آن است. در گزینش چهارشنبه پیش بهترینهای فوتبال آسیا در سال 2011 نیز ایران تنها به یک عنوان سنتی در فوتسال دست یافت.

اما آن چه این رویداد بین المللی ورزشی را هم در ایران تحت تاثیر قرار داد، اقدام یک جانبه سردار محمد رویانیان، مدیر عامل باشگاه پرسپولیس بود که بدون اطلاع مسوولان فوتبالی باشگاه پرسپولیس به گوران سون اریکسون سوئدی رقم یک میلیون پوندی را پیشنهاد کرد و از او خواست برای مذاکره به ایران برود. سردار بدون این که کمیته فنی باشگاه، حتی علی پروین (کاپیتان و سرمربی پیشین تیمهای ملی و پرسپولیس) از آن اطلاع داشته باشند در کیش با اریکسون به مذاکره پرداخت و سپس اعلام کرد که تا کنون آلوده تر از جو حاکم بر فوتبال ایران تجربه نکرده است.

از جلسه با اریکسون نه تنها پروین، که حمید استیلی سرمربی تیم پرسپولیس نیز آگاهی نداشت. پروین علاوه بر عضویت در هیات رییسه و کمیته فنی، ریاست کادر فنی تیم را هم بر عهده دارد.  

خبرگزاری فارس، دیروز در مورد گزینش سرمربی پرسپولیس توسط سردار و مذاکره با او نوشت: “هفته گذشته که بحث مذاکرات رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با سون گوران اریکسون، سرمربی انگلیس در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در نشریه سان آن کشور درج و سپس رایزنی‌ها با «مرد یخی» در جزیره کیش دنبال شد، تصویری از وی در ذهن «اهالی فوتبال» وجود داشت که از «افول» او در زمینه فنی و اخلاقی حکایت می‌کرد.“ 
خبرگزاری یادشده به افشای رسوایی های اخلاقی این مربی توسط رسانه های انگلیسی تکیه کرده است که این بار سردار به شکلی متفاوت با شعارهای همیشگی ارگانهای تندرو مثل سپاه پاسداران، در پاسخ گفته است: “چگونه می توان در خصوص فردی که در ایران حضور ندارد، این چنین قضاوت و اظهارنظر کرد؟ آیا این موضوع مغایرتی با موازین شرعی و اخلاقی ما ندارد؟”

اما فارس خود در این مورد پاسخ سردار را چنین داده است که: نکته اینجاست که آنچه ملاک قضاوت رسانه‌ها قرار گرفته اخباری است که از زندگی این مربی توسط رسانه‌های خارجی منتشر شده و با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان به آنها دست یافت.

اریکسون از سال 2001 تا پایان جام جهانی 2006 سرمربی تیم ملی انگلیس بود و سپس برای مدتی کوتاه تیمهای ملی مکزیک و ساحل عاج را رهبری کرد.
سردار رویانیان پس از گفت و گو با اریکسون در خبرگزاری مهر از با انتقاد از نحوه موضع گیری فوتبال نویسان در مورد مذاکره با مربی پرماجرای سوئدی و بدون آگاهی دستیاران فوتبالی اش گفت: “همانطور که قبلا گفته بودم ما برای انتخاب سرمربی فصل آینده تیم فوتبال پرسپولیس با مربیان بزرگ و مطرح جهان درحال مذاکره هستیم. بنابراین من این موضوع را با صراحت به مربیانی که با آنها مذاکره می کنم می گویم که پرسپولیس تیم بزرگی بوده و ما به دنبال بهترین گزینه برای هدایت این تیم در فصل آینده هستیم.”

او سپس گزارشگر تلویزیونی مسابقه استقلال با شاهین (عادل فردوسی پور) را که پس از مذاکرات کیش انجام شد و همچنین مجری برنامه ورزش و مردم (بهرام شفیع) را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: “در 30 سالی که من در صنوف مختلف به کشورم با افتخار خدمت کرده‌ام جوی به آلودگی فضای حاکم بر فوتبال ندیده‌ام.”

در همین رسانه سردار رویانیان به نحوه گزارش مسابقات ایراد گرفت که چرا گزارشگران سیما از پیراهن بازیکنان تیم پرسپولیس که در مسابقه با سایپا منقش به تصویر سردار تهرانی مقدم بود که در اثر انفجار اخیر در پادگان ملارد کشته شده کم یاد کرده اند.

و سرانجام خبرگزاری ورزش ایران به این حرکت شخصی سردار از زاویه ای دیگر می نگرد: “آیا اریکسون جایی کار می کند که مدیر فنی و سخنگوی فنی اش علی پروین است؟ البته باید او شرایط را بپذیرد ضمن اینکه پروین هم اسم کوچکی برای فوتبال ایران نیست. اما حرف اینجاست که آیا پروین بیرون گود می نشیند تا اریکسون هر کاری دلش می خواهد، انجام دهد؟”

به هر حال به نظر می رسد ورزش ایران و به ویژه فوتبال با حضور سرداران باید بیش از این منتظر خبرهایی از این دست باشد.