پناهندگان به ایران برگردانده شوند

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از سخنان مقامات استرالیایی

تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا گفته است ایران باید شهروندان خود را که نتوانسته‌اند موفق به مهاجرت شوند بازگرداند و تایید کرد که دولتش در این مورد با تهران مذاکره خواهد کرد.

جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا در سفر هفته آینده خود به تهران، موضوع شهروندان ایرانی را مطرح می‌کند. این موضوع می‌تواند فشار مراکز بازداشت استرالیا در جزایر نورو و پاپوا گینه نو اقیانوس آرام را کاهش دهد.

ابوت در سیدنی به خبرنگاران گفت: “مهم است پناهجویانی که پرونده‌شان مورد قبول واقع نشده به کشور خود بازگردند. ما در این‌باره با دولت ایران مذاکره خواهیم کرد.. حق‌شان است در ایران باشند. آن‌ها متعلق به ایران هستند.”

وکلای پناهجویان می‌گویند، ایران از پذیرفتن پناهجویانی که با اجبار بازگردانده شده‌اند خودداری می‌کند و سئوالاتی را در مورد امنیت آن‌ها در صورت بازگشت به ایران مطرح کرده‌اند.

ابوت درباره احتمال تحت تعقیب قرار گرفتن پناهجویان در صورت بازگشت به ایران گفت: “مسلما ما مراقب کسانی که قبول می‌شوند خواهیم بود. اما کسانی که قبول نشده‌اند باید به کشور خود بازگردند و اگر کشورشان ایران است به همان‌جا تعلق دارند.”

بنا بر آمار رسمی منتشر شده در مارس گذشته، ایرانی‌ها ۲۰ درصد از ۱۸۴۸ زندانی در مراکز بازداشت مهاجرین در استرالیا و بخش اعظمی از ۱۷۰۷ زندانی در جزایر نورو و مانوس در پاپوا گینه نو را تشکیل می‌دهند. رضا براتی فوریه سال گذشته در همین جزیره کشته شد. هزاران نفر دیگر در انتظار دریافت ویزا و بررسی پرونده خود هستند.

بیشاپ هفته آینده در تلاش برای روابط بهتر با تهران در مبارزه با داعش به این کشور سفر خواهد کرد. بیل شورتن، رهبر گروه مخالف نیز از بازگشت پناهجویان به کشورشان حمایت کرده است. وی در ملبورن به خبرنگاران گفت: “صبر می‌کنیم تا ببینیم جولی بیشاپ از سفر به تهران چه دستاوردی خواهد داشت. می‌خواهیم جزئیات را بدانیم.”

شورتن گفت، هرگونه توافق باید در راستای تعهدات بین‌المللی باشد. باید پرونده پناهجویان و ادعاهای آن‌ها با دقت بررسی شود. “اما اگر پرونده‌شان مورد قبول واقع نشد، باید از آن‌ها حمایت شود تا در اسرع وقت به کشورشان بازگردند.”

سارا هانسون یانگ، سخنگوی امور مهاجران حزب سبز استرالیا گفت، این موضوع جان مردان، زندان و کودکان را به خطر می‌اندازد. او در آدلاید به خبرنگاران گفت: “دولت استرالیا چگونه مطمئن می‌شود وقتی این افراد به ایران بازگردند با آن‌ها خوشرفتاری می‌شود؟ نگرانی من این است که هیچ تضمینی وجود ندارد و این سئوال پیش می‌آید که آیا این موضوع اصلا برای دولت استرالیا مهم است یا خیر.”

یک پناهجوی ایرانی پس از بار‌ها تلاش برای دریافت اجازه اقامت، در شهر پرت ۴۴ روز اعتصاب غذا کرد. ویکتوریا مارتین از یک گروه حقوق مهاجران به گاردین استرالیا گفت، به این مرد پیشنهاد کمک حقوقی داده شده و به مبارزه برای ماندن در استرالیا ادامه می‌دهد. پی‌تر داتن، وزیر مهاجرت این کشور گفته است، وزارتخانه متبوعش به این مرد پیشنهاد بازگشت به ایران داده است، اما حامیان او می‌گویند در این کشور تحت پیگرد قانونی قرار می‌‌گیرد. اما به این دلیل که ایران از بازگشت اجباری پناهجویان خودداری می‌کند، او می‌تواند تا ابد در بازداشت باقی بماند.

از ماه دسامبر بیش از ۱۵ مرد ایرانی در ویکهم پوینت داروین دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

مردی که خود را مارتین معرفی می‌کند، اعتصاب غذای خود را در ماه نوامبر آغاز کرد و به اصرار وکلا، کمی‌ پیش از کریسمس به آن پایان داد، اما در ماه فوریه پس از شنیدن حکم دادگاه دوباره اعتصابش را از سر گرفت. وضعیت سلامت او شدیدا وخیم گزارش شده است.

منبع: گاردین - 11 آوریل 2015