رهبر جمهوری اسلامی از چه کسانی تشکر می کرد؟

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» درخواست سپاه در ازای حضور در مراسم حکومتی

در حالی که همواره رهبر جمهوری اسلامی از مراسم مختلف حکومتی همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن به عنوان “پشتوانه مردمی نظام” یاد می کند یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران طی اظهاراتی کم سابقه با اعلام صریح اینکه اعضای سپاه و بسیج “موتور محرک مراسم های اصلی نظام” هستند از مجلس شورای اسلامی خواسته است تا بودجه بیشتری به سپاه و بسیج اختصاص دهد.

در همین ارتباط سرتیپ پاسدار رمضان شریف در جریان “همایش مسئولان روابط عمومی سپاه و بسیج” گفت:” نزدیک 35 سال است که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و موتور محرک مراسم‌های اصلی نظام، همواره پاسداران و بسیجیان بوده‌اند و این افتخاری برای این عزیزان است.”

سخنگوی سپاه پاسداران در جریان این همایش که علی لاریجانی رییس مجلس نیز در آن حضور داشت همچنین تاکید کرده است که “علی‌رغم تعدد سازمان‌های مختلف در برگزاری مراسم‌هایی مانند ۲۲ بهمن و روز قدس، پاسداران و بسیجیان نقش محوری و اصلی را در برپایی و برگزاری هر چه باشکوه‌تر چنین مراسم‌هایی داشته‌اند؛ لذا درخواست داریم مجلس همچون گذشته توجه ویژه‌ای به سپاه و بسیج، به‌ویژه در بخش اختصاص بودجه‌های فرهنگی داشته باشد.”

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی نیز در این همایش گفت: “گستردگی و تنوع اقدامات و فعالیت های بسیجیان بسیار زیاد است که اگر بخواهیم فهرست وار آن ها را بشماریم تمام وقت جلسه را خواهد گرفت.”

رییس مجلس شورای اسلامی نیزدر این مراسم اظهار کرد: “باید این مسئله را پذیرفت که بسیج یک حرکت منحصر به فرد در امت وجریان خالص و انقلابی است و امروز بسیج یک رکن مهم در انقلاب اسلامی ایران تلقی می شود.”

علی لاریجانی با گفتن اینکه “گاهی نسبت به این موج انقلابی و مثبت در کشور کم توجهی و ظلم شده است” همچنین اضافه کرد که “این نهاد برخاسته از مردم در همه فراز و نشیب های مختلف سیاسی، بین المللی و داخلی و دفاع از انقلاب به نحو شایسته ای ماموریتش را به ثمر رسانده است.”

این نخستین بار است که یک مقام رسمی در سپاه پاسداران تایید کرده اعضای سپاه و بسیج نقش اصلی را در برگزاری راهپیمایی ها و مراسم مختلف حکومتی در جمهوری اسلامی برعهده دارند.

این اظهارات در شرایطی است که همواره مقامات ارشد جمهوری اسلامی حضور در مراسم مختلف همچون ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب یا روز قدس را حمایت مردمی از نظام جمهوری اسلامی خوانده و از آن به عنوان پشتوانه مردمی حکومت یاد کرده اند.

از جمله رهبر جمهوری اسلامی ۲۸ بهمن ماه سال گذشته، چند روز پس از راهپیمایی ۲۲ بهمن گفته بود: “زبان از توصیف و تقدیر و تشکر از ملت بزرگ ایران عاجز است اما در درجه اول در مقابل خداوند متعال که محوِّل دلها و مقلِّب نیت ها و عزم ها است، سجده شکر بجا می آوریم و در درجه بعد از آحاد ملت ایران در سراسر کشور به دلیل ارائه چهره ای برجسته، شکوفنده، و زنده از انقلاب اسلامی در روز ۲۲ بهمن، به جهانیان، صمیمانه تشکر می کنم.”

آیت الله علی خامنه ای همچنین با گفتن اینکه “برگزاری جشن انقلاب اسلامی بوسیله مردم و در نقاط مختلف کشور و آن هم در سی و پنج سالگی انقلاب بر خلاف مراسم خشک و رسمی کشورهای دیگر پدیده ای عجیب و شگفت آور است” اضافه کرده بود: “برخلاف تبلیغات و تحلیل های غیرواقعی رسانه های بیگانه، اتاق های فکر آنها متوجه پیام این حضور و انگیزه و ایمان و همچنین شعارهای مردم می شوند. شعارهای مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حاوی دو پیام اصلی استقامت و وحدت بود.”

رهبرجمهوری اسلامی هرسال پس از برگزاری مراسمی همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه، مدعی حضور گسترده مردم شده و این موضوع را برخاسته از “محبوبیت و مشروعیت” حکومت تحت رهبری خود دانسته است.

او پیشترعلیرغم اظهارات برخی فرماندهان سپاه درباره برنامه ریزی برای حضور در مراسم سالروز پیروزی انقلاب، در ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۰ هم مدعی شده بود که”همین راهپیمائی عظیم ملت ایران در بیست و دوم بهمن امسال است. همه گفتند امسال از سالهای قبل جمعیت بیشتر بودند، پرشورتر بودند، شادمان‌تر بودند. چرا؟ این خبرِ یک نفر و دو نفر نیست؛ در تهران، در شهرستانها، در تبریز، اصفهان، مشهد و بقیه‌ی شهرهای بزرگی که ما از آنها خبر داریم، قضیه اینجور است. سؤال این است که چرا؟ امسال چه خبر بود که مردم از سالهای دیگر گرمتر، گیراتر، مشتاقتر، پرشورتر این صحنه‌ی عظیم مردمی را انباشتند و پر کردند؟”

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسش هایی که خود مطرح کرده بود افزود: “پاسخ این است که ملت ایران امسال احساس کرد که کشورش، نظامش، اسلام عزیزش به این حضور احتیاج دارد.”

آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه “یک جبهه دشمن عنود شریر” برای عدم حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن برنامه ریزی کرده بودند، مدعی شده بود: “نوجوان، جوان، پیر، کهنسالِ از کارافتاده، زن و مرد، در همه‌ی کشور آمدند توی عرصه و صحنه‌ی حضور. طبق «گزارشی» که به من دادند - گزارش موثق - اقلاً در هشتصد و پنجاه شهر کشور این تظاهرات با همین شکل گسترده وجود داشته است که تلویزیون قادر نیست این همه را نشان بدهد.”

وی با اعلام اینکه “ده‌ها میلیون انسان آمدند توی صحنه” همچنین اضافه کرده بود که “این ملت ایران است، این بصیرت است، این موقع‌شناسی و حضور این ملت است. این ملت شکست نخواهد خورد. آنهائی که باید پیام را بگیرند، گرفتند. آنهائی که در مغزهای الکلیِ آفت‌دیده‌ی خود خیالاتی برای ملت ایران در سر میپختند، آنها فهمیدند در ایران چه خبر است. البته در تبلیغات سعی کردند نگذارند این حقیقت منعکس بشود، اما آنی که باید بفهمد، فهمید.”

او در ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ هم که اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم علیرغم سرکوب از سوی نیروهای نظامی و امنیتی همچنان ادامه داشت،با صدور بیانیه ای از “حضور پرشکوه مردم” تشکر کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود که در همان روز ۲۲ بهمن منتشر شد نوشته بود: “خسته مباد گامهای استوارتان، سربلند باد پرچم همت و آزادگی تان، درود خدا بر عزم راسخ و بصیرت بی همتایتان که همیشه در لحظه‌ی نیاز،‌ صحنه رویارویی با بد دلان و بدخواهان را عرصه‌ی پیروزی حق میسازد و نمایشگاهی از عزت و عظمت می آراید.و سپاسی از ژرفای دل و جان،‌ آفریننده‌ی هستی را که دست قدرت خود را در عزم و ایمان و بصیرت شما نمایان ساخت و در سی و یکمین سالروز تولد جمهوری اسلامی، نیرومندی و سرزندگی این نظام را که بر ایمان و اعتماد به نفس ملتی کهن تکیه زده است، بیش از همیشه به رُخ دشمنان کشید.”

او همچنین مدعی شده بود که “آیا حضور دهها میلیون انسان بصیر و پُر انگیزه در جشن سی و یک سالگی انقلاب کافی نیست که معاندان و فریب خوردگان داخلی را که گاه ریاکارانه دَم از«مردم» میزنند، به خود آورد و راه و خواست مردم را که همان صراط مستقیم اسلام ناب محمدی صلّی الله علیه و آله و راه امام بزرگوار است، به آنان نشان دهد؟ دوستان و دشمنان ملت ایران بدانند که این ملت، راه خود را شناخته و تصمیم خود را گرفته است و برای رسیدن به قلّه‌ی پیشرفت و سعادت با تکیه به خدا و اعتماد به قدرتی که خداوند به او بخشیده است هر مانعی را از سر راه برخواهد داشت.”