محرومیت از تحصیل به پیشنهاد نهاد امنیتی

نویسنده

» گفت و گو با افشاگر دانشگاه زنجان

sorenahashemi.jpg

سورنا هاشمی، دانشجوی دانشگاه زنجان که همراه با دوستانش موجب افشای ماجرای رسوایی اخلاقی در این دانشگاه شد، در مورد فرجام این ماجرا با روز گفت و گو کرده است. به گفته وی “پس از افشای این ماجرا، نهادهای امنیتی حکم به ممانعت از تحصیل او دیگر دانشجویان دادند.” این مصاحبه در پی می آید.


پرونده رسوایی اخلاقی دانشگاه زنجان به کجا کشید؟

در 25 خرداد ماه سال جاری تعدادی از دانشجویان با مطلع شدن از قصد معاونت دانشجویی و فرهنگی وقت دانشگاه زنجان برای تجاوز به یکی از دانشجویان دختر، تصمیم به جلوگیری از این عمل غیر انسانی گرفتند. آنها با رفتن به ساختمان اداری دانشگاه و دفتر معاونت درحدود ساعت6 بعد از ظهر، خارج از ساعت اداری، از حادثه ی شومی که در جریان بود جلوگیری کردند و معاون خاطی را تحویل حراست دانشگاه دادند. در همین گیر و دار دانشجویانی که در خوابگاه ها بودند از ماجرا مطلع و در حالی که شدیداّ احساساتشان جریحه دار شده بود خواستار پاسخ گویی مسئولین در این زمینه شدند.البته این موضوع تازه ای در دانشگاه نبود و خیلی از دانشجویان از فساد اخلاقی معاون فرهنگی خبر داشتند.بعد از اینکه ریاست دانشگاه در جمع دانشجویان حاضرشد، نه تنها نتوانست پاسخگو باشد، حتی به قول معروف به جای آب نفت بر آیش ریخت! همان شب شورای متحصنین با حضور نمایندگان همه تشکلها تشکیل وتحصن شروع شد و تصمیم به تعلیق امتحانات تا اطلاع ثانوی و دادن تضمین برای خواستهای صنفی دانشجویان گرفته شد.در روز های آغازین تحصن، مسئولین از جمله دادستان زنجان و همینطور وزیر علوم درصدد انکار قضیه بر آمدند که با واکنش شدید دانشجویان متوجه شدند.بعد از این موضع گیری ها، متحصنین از ورود کارمندان و اساتید به دانشگاه جلوگیری کردند، دانشجویان در امتحانات شرکت نکردند و دانشگاه را تازمان پاسخگویی مسئولین به حال تعطیل درآوردند.تا اینکه یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی (پروفسور نصیری) در جمع دانشجویان حاضر شد و برای پیگیری خواستهای صنفی دانشجویان تعهد کتبی واخلاقی داد.ما هم به پیگیری مدنی این تعهد کتبی اکتفا کردیم وتحصن را پایان دادیم اما بعداّ هیچ پیگیری موثری در به انجام رسیدن مطالبات از سوی ایشان شاهد نبودیم.


در این پرونده مجموعا چند نفر دستگیر شدند و برای چند نفر پرونده تشکیل شده است؟

مجموعاّ شش نفر، آقایان بهرام واحدی، پیام شکیبا، حسن جنیدی، آرش رایجی، دکتر صارمی(عضو هیات علمی) وهمینطور خود من مدتی در بازداشت بودیم و برای دستگیری علیرضا فیروزی نیز اقدام شد که ناکام ماند.


شما چند وقت در زندان بودید و پرونده شما هم اکنون در چه مرحله ایست؟

جمعاّ 28 روز، 14 روز در سلول انفرادی وزارت اطلاعات زنجان و باقی هم در بند عمومی زندان زنجان.حالا هم با قرار وثیقه تا تشکیل دادگاه آزاد هستم..


وضعیت دانشجوی دختری که در این پرونده حضور داشت چگونه است؟

از وضعیت آن دختر شجاع اطلاع دقیقی در دست نیست، ودر حال حاضر ایشان در دانشگاه حضور ندارند.


فرد متهم در این پرونده در چه وضعی است؟

بنا به آخرین اظهار رسمی دادستانی جرم ایشان محرز شناخته و همچنین از وزارت علوم اخراج شده است. همچنین شایعاتی مبنی بر تشکیل دادگاه ایشان ومحکوم شدن در جریان دادرسی وجود دارد.


وضعیت تحصیلی شما و دیگر دانشجویان درگیر در این پرونده چگونه است؟

متاسفانه مسئولین به آقای واحدی به دلایل آموزشی حکم اخراج.اقای فیروزی و بنده هم تاکنون بدون هیچ حکمی از تحصیل محروم شده ایم. پاسخ مسئولین درقبال این اقدام کاملاّ غیر قانونی گویای بسیاری نا گفته ها است که در این برهه از زمان گریبانگیر جای جای جامعه ی ما شده است. چندی پیش در جلسه ی پرسش و پاسخ در دانشگاه از ریاست دانشگاه سوال شد که به چه دلیل از تحصیل ما ممانعت کرده که ایشان جواب دادند: نهادهای امنیتی پیشنهاد این کار را داده اند!!