نقل قول خصوصی از خامنه‌ای؛ درست یا نادرست؟

نویسنده
مریم کاشانی

» اعتراض به نقل قول‌های "ناقص" از رهبر جمهوری اسلامی

جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس و از اعضای سپاه پاسداران، روز اول آذر ماه در جلسه‌ای با عنوان “از تحریم تا تحقیر، بسته پیشنهادی شیطان” که به مناسبت هفته بسیج در مشهد برگزار شده بود، گفت: “امروز یکی از مبانی برجسته‌ای که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند، بحث عزت است و حتی در برخی جلسات از نخبگان و مسئولان شکایت دارند که چرا گفتمان عزت را تبیین نمی‌کنید.” به گزارش خبرگزاری فارس، او اضافه کرد: “نباید دولت‌مردان ما مشکلات و اما و اگرها را پیش پای رهبری بگذارند تا ما با غرب مذاکره کنیم و به توافق برسیم و نباید بسیجی‌ها بگذارند این اتفاق رخ دهد. سر سوزنی نباید بر روحیه استکبارستیزی خدشه وارد شود اما تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور به دنبال برگزاری جشنی با عنوان حل مشکل ایران با آمریکاست.”

اما چند ساعت بعد مشخص شد که سخنان این فرمانده سابق سپاه، تندتر از گزارش خبرگزاری فارس بوده است. سایت نامه در گزارشی کاملتر از همین سخنرانی، از قول کریمی قدوسی نوشته بود: “برخی از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ما در خطر و در لبه پرتگاه قرار داریم و موقعیت ذخایر و واردات و صادرات ما در خطر است را به طور مداوم و مستمر خطاب به مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند. همین عده در قطعنامه ۵۹۸ همین گونه سخن می‌گفتند که کشور را نمی‌توانیم اداره کنیم اما این جام زهر نباید این بار به دست رهبری داده شود، چرا که مردم از آن شرایط درس عبرت گرفته‌اند.”

کریمی‌قدوسی در سخنان خود اضافه کرده بود: “مقام معظم رهبری قبل از سفر دکتر روحانی به نیویورک از ایشان خواست تا جلسه‌ای با سردار سلیمانی در خصوص توجیه موقعیت عزت ایران در منطقه و جهان داشته باشند تا ایشان جایگاه عزتمندی منطقه را برای دکتر روحانی تبیین کنند.”

او همچنین فاش کرد: “مسئولین دولتی در حال تنازل از خط قرمزها هستند و بر این باورند که اگر توافق صورت نگرفت بحران به وجود می‌آید. متاسفانه آقای روحانی درخواست تنزل از خطوط قرمز را از رهبر خواستار است و می‌گوید، این مقدار تعهد دشمن در مذاکرات کافی است، اگر چه خودشان در حرف معتقدند که تحریم‌ها یک روز باید برداشته شود اما در عرصه عمل بر حرف‌های آمریکا صحه می‌گذارند و بر این باورند که تعهد کم دشمن به دلیل اختیارات کم و مشکلات درون کشورشان است و این مساله به ما مربوط نمی‌شود.”

اظهارات این نماینده مجلس و افشاگری‌های او از اخبار پشت صحنه سیاست در جمهوری اسلامی، نارضایتی برخی همفکران او را نیز در پی داشت. سایت الف، وابسته به احمد توکلی طی یادداشتی با عنوان “نقل قول‌های نادرست و ناقص از رهبری و ضرورت ورود دستگاه قضایی” با اشاره به سخنان کریمی‌قدوسی نوشت: “من بر این باورم که این مسئله نه فقط درباره اخبار مربوط به رهبری بلکه حداقل درباره دیگر مقامات عالی کشور مانند رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه نیز آفت‌ها و هزینه زیادی برای مردم داشته است.” نویسنده سایت الف اضافه کرده: “به نظر می‌رسد دستگاه قضایی در این زمینه وظیفه دارد به صورت مستقیم و فوری ورود پیدا کند چرا که چندی پیش در پی همین نقل قول‌هایی که ذکر شد دفتر مقام معظم رهبری به صورت رسمی اعلام کرد که هر نقل قول منتسب به رهبر انقلاب صرفا از سوی مجاری رسمی دفتر ایشان معتبر می‌باشد و از همه خواستند که این مسئله را رعایت کنند. بر این اساس قوه‌قضائیه وظیفه دارد از هر رسانه یا هرمسئول با هر کسوت و مسئولیتی با هر درجه و رتبه‌ای که ادعایی درباره نظر یا گفته رهبری در موردی را مطرح کرد، اسناد ادعایش را مطالبه کند و اگر وی نتوانست ادعایش را به اثبات برساند در درجه اول فرد را مجبور به اصلاح ادعایش به صورت رسانه‌ای کند تا ذهنیت افکارعمومی اصلاح شود و ثانیا با برخورد قضایی متناسب، جلوی نقل قول‌های نادرست و ناقص بعدی دیگران را که بعضا هزینه‌های سنگینی برای نظام ایجاد می‌کند بگیرد.”

البته این اولین بار نیست که جواد کریمی‌قدوسی از سیدعلی خامنه‌ای نقل قولی خصوصی می کند. او پیش از این هم بارها از رهبر جمهوری اسلامی سخنانی را نقل کرده، اما دفتر آیت‌الله خامنه‌ای اعتراضی به وی نکرده است. از جمله در تیرماه گذشته کریمی‌قدوسی خبر داد که خامنه‌ای چهار شرط برای “پذیرش توبه سران فتنه” تعیین کرده است. او گفته بود: “حضرت آقا فرموده‌اند: اگر فتنه‌گران مرز خود را با دشمن مشخص کرده، تهمت‌های زده شده به نظام جمهوری اسلامی را پس بگیرند، خسارت‌های وارده را جبران کنند و به خاطر جرایمی که مرتکب شده‌اند آماده مجازات باشند، می‌توانند به بدنه ملت بازگردند.”

به نظر می‌رسد اگر چنانچه رهبر جمهوری اسلامی از نقل قولهایی که درباره سخنان خصوصی او می‌شود رضایتی نداشت، مطابق معمول این نقل قول‌ها را تکذیب می‌کرد. دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در موارد مشابه دیگر، بارها به تکذیب اخبار منتشر شده پرداخته است. برای نمونه در سال 1387 و در جریان نقل قول محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت از خامنه‌ای، و تکذیب آن توسط روزنامه کیهان، اطلاعیه‌ای صادر کرد و از افراد و رسانه‌ها خواست که نقل قولهای رهبر را از مجاری رسمی دریافت کنند. در سال ۱۳۹۰ نیز دوبار اطلاعیه‌هایی مشابه صادر شده است. از جمله در تاریخ یازدهم خرداد دفتر او، طی اطلاعیه‌ای نوشت: “ضمن تحذیر آقایان محترم از نقل این قبیل مطالب بی‌اساس، مؤکداً یادآوری می‌شود که اخبار مربوط به معظّم له صرفاً از مجاری رسمی انتشار می‌یابد و از رسانه‌ها (خبرگزاری‌ها، مطبوعات و سایت‌ها و …) انتظار می رود از درج مطالبی که به شیوه‌های دیگر منتشر می‌شود، جداً خودداری کنند. “

چند ماه بعد در اطلاعیه‌ای دیگر باز هم تاکید شد: “به رغم تذکراتی که تاکنون در جهت ابراز و نشر مطالب منتسب به رهبر معظّم انقلاب اسلامی و دفتر معظمٌ‌له داده شده، مجدداً با اظهاراتی غیر واقعی و بی اساس در تریبونهای عمومی خصوصاً در زمینه‌ی مباحث مهم و حساس مربوط به قانون اساسی مواجه شدیم که مایه تأسف بود. امید است هم صاحبان تریبون و هم اصحاب رسانه به این مهم توجه کرده و از نقل و یا انعکاس هرگونه مطلب که خارج از مجاری رسمی دفتر مقام معظم رهبری منتشر می شود، بطور جدی خودداری نمایند.”