پزشکان از موسوی قطع امید کرده‌اند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خبر ساختگی سایت های جناح راست

در شرایطی که سایت کلمه از پنج هفته “بی خبری مطلق” از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد خبر می دهد، یک وبسایت خبری نزدیک به نهادهای امنیتی، مدعی وخامت حال موسوی و “قطع امید” پزشکان از او شد.

سایت “محرمانه آنلاین” که پیش از این مدعی ابتلای میرحسین موسوی به سرطان خون از دو سال قبل شده بود، روز گذشته در خبری نوشت که رهبر جنبش اعتراضی سبز از 15 روز پیش به بیمارستان منتقل شده و تحت “مراقبت های ویژه” قرار گرفته است.

به نوشته این سایت، موسوی به “شوک آنافلاکسی” دچار شده است.

محرمانه آنلاین به نقل از فردی که او را “محمدرضا – ر” پزشک معالج میرحسین موسوی معرفی کرد، افزود که بر اساس آزمایشات انجام شده مغز استخوان موسوی بیش از حد اقدام به تولید گلبول سفید کرده و سیستم ایمنی وی یعنی ماکروفاژها گلبول های قرمز وی را به شدت مورد حمله قرار داده اند به گونه ای در حال حاضر وزن موسوی به شدت کاهش پیدا کرده است.

این فرد ناشناس افزود: “از 15 روز پیش شیمی درمانی را بر روی وی آغاز کرده ایم که البته با آغاز این مرحله درمانی حال وی کمی بهبود پیدا کرد اما از آنجاییکه بیماری به شدت پیشرفت داشته است و به موقع عمل شیمی درمانی انجام نشده است امیدی برای بهبود نهایی وی وجود ندارد.”

این سایت نزدیک به نهادهای امنیتی در پایان خبر خود به نقل از دکتر یادشده نوشت که با توجه به “سن بالا” موسوی بیش از این “توان مقاومت” ندارد اما “ما سعی خود را خواهیم کرد که وی زنده بماند.”

 

“بی خبری مطلق”

انتشار این خبر در سایت های حکومتی در حالی صورت گرفته که سایت “کلمه” پایگاه خبری نزدیک به میرحسین موسوی پیش از این از “پنج هفته بی خبری مطلق” درباره وضعیت میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد خبر داده بود.

به گزارش سایت کلمه، درست از روزی که این دو با دخترانشان دیدار کرده اند، تا امروز هر گونه خبری از وضعیت میرحسین و رهنورد در اختیار خانواده ایشان قرار نگرفته است و حتی ارتباطات تلفنی کوتاه مدت و انگشت شمار ایشان که در مجموع این چند ماه کمتر از ۵ بار بوده است نیز قطع شده است.

وبسایت نزدیک به رهبر جنبش سبز افزوده که “برخورد قاطع میرحسین با  مقام عالی رتبه دادستانی که به صورت مشکوکی” در دیدار آن روز حضور داشت و یا “سخنان امیدافزای” او از جمله عوامل این قطع ارتباط بوده باشد.

موسوی در آن دیدار ضمن تاکید بر مواضع خود به دخترانش گفته بود که اگر دیگران می خواهند از شرایطش مطلع شوند کتاب “گزارش یک آدم ربایی” نوشته گابریل گارسیا مارکز را بخوانند.

بر اساس گزارش ها، به دنبال انتشار این خبر، کتاب گزارش یک آدم ربایی با استقبال گسترده مردم مواجه شد به گونه ای که در بازار نایاب شده است.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد از 25 بهمن 1389 در خانه مسکونی خود واقع در کوچه اختر خیابان پاستور تهران در حصر هستند. از آن زمان تاکنون، ارتباطات این دو با خانواده‌ و اطرافیانشان به شدت محدود شده است.

مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی، دیگر رهبر معترضان نیز به شرایط مشابهی دچار شده اند هرچند خانم کروبی در ماه های اخیر برای انجام معالجات پزشکی در بیرون از محل قبلی اما کماکان تحت تدابیر امنیتی به سر می برد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی به دنبال برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388 نتایج اعلام شده آن را که منجر به پیروزی محمود احمدی نژاد شد نپذیرفتند.

به دنبال این مسئله، میلیون ها هوادار این دو برای ماه های متوالی اقدام به برگزاری تظاهرات اعتراضی در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران کردند. این جنبش اعتراضی به جنبش سبز مشهور شد.

 

“مسئولیت با حاکمان است”

خبر سایت محرمانه آنلاین درباره وخامت حال میرحسین موسوی نخستین خبر در این رابطه نیست.

پیش از این  سایت “صراط‌ نیوز” که گفته می شود به حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان منتصب است، روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه از وخامت حال موسوی خبر داده و نوشته بود که پزشکان به دلیل بیماری بر بالین او حاضر شده‌اند.”

سایت کلمه در آن هنگام نیز با رد این موضوع، نوشت که در پی “لاغری” موسوی، ماموران امنیتی چند روز پیش او را تحت‌الحفظ برای چک‌آپ به بیمارستان منتقل کرده‌اند. نتیجه معاینات نیز حاکی از سلامتی عمومی او بود و خبر بیماری یا بستری بودن آقای موسوی، صحت ندارد.

مادر زهرا رهنورد نیز در آن هنگام طی گفت و گویی از وضعیت سلامت فرزند و داماد خود، ابراز نگرانی کرده و از “لاغری شدید و رنگ‌پریدگی‌” آنها خبر داده بود. به دنبال آن انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در روز ۱۹ تیرماه خواستار معاینه خانواده‌های موسوی و کروبی توسط “پزشکان مستقل” شد.

هم اکنون بیش از 230 روز از حصر خانگی رهبران جنبش سبز می گذرد و در طول این مدت شمار زیادی از فعالان سیاسی و شخصیت‌های مذهبی، تشکل‌ها، احزاب و مجامع بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر بار‌ها با ابراز نگرانی از وضعیت آن‌ها و اعلام غیرقانونی بودن این حبس خانگی خواستار آزادی آن‌ها شده‌اند.

به عنوان نمونه بیش از 300 فعال سیاسی و فرهنگی همراه با چندین تشکل فعال سیاسی و حقوق‌بشری ۲۵ مردادماه در نامه‌ای سرگشاده، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی و فاطمه کروبی شدند. این نامه خطاب به بیش از ۱۰ نهاد و مقام بین‌المللی نوشته شده است.

احزاب و گروه های حامی رهبران جنبش سبز نیز بارها رهبران و حاکمان جمهوری اسلامی را مسئول مستقیم سلامتی آنها دانسته اند.

اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید و از مشاوران میرحسین موسوی پیش از این با ابراز نگرانی از انتشار اخباری در سایت های حکومتی که از وخامت حال رهبران جنبش سبز خبر می دادند، هشدار داده بود “مسئولیت هر گونه اتفاقی برای ایشان متوجه حکومت است.”