افزایش حضور نظامی ایران در سوریه

نویسنده
جلال یعقوبی

» مسئول روابط عمومی سپاه از "دور جدید تحولات میدانی" خبر داد

در حالی که هر روز اخبار تازه ای از کشته شدن فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران در سوریه منتشر می‌شود،  مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران تایید کرد که حضور این نیروها در سوریه افزایش یافته است.

سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه  در گفتگو با خبرگزاری فارس  از افزایش به گفته او “نیروهای مستشاری ایران در سوریه” در پی آنچه که “دور جدید تحولات میدانی در مقابله با گروههای تروریستی تکفیری” می‌نامید، خبر داد.

رمضان شریف همچنین اعلام کرد: “دیروز و امروز 2 تن از پاسداران سپاه انصار به نام‌های شهیدان عبدالله باقری و امین کریمی در ماموریتی که در سوریه داشتند به شهادت رسیدند.”

همزمان اخباری از کشته شدن  یکی از فرماندهان تیپ فاطمیون به نام “رضا خاوری” نیز منتشر شده است. تیپ فاطمیون که چند ماه پیش گفته شد در حال تبدیل به لشکر فاطمیون است، بخشی از نیروهای نظامی افغان تباری است که زیر نظر سپاه قدس ایران متشکل شده‌اند. اخباری منتشر شده است که بر اساس آن تعداد کشته‌شدگان نیروهای وابسته به ایران در روزهای اخیر حداقل هشت نفر برآورد می‌شود.

پیش از آن سایت‌های داخل ایران اسامی حداقل پنج تن دیگر از اعضای کشته‌شده سپاه پاسداران در سوریه را منتشر کرده بودند. از جمله ستوان یکم پاسدار کمیل قربانی و ستوان دوم پاسدار حسن احمدی،از لشگر زرهی ۸ نجف اشرف  که ظاهرا تا کنون شش تن از اعضای آن کشته شده‌اند. خبرگزاری فارس نیز از مرگ دو بسیجی همدانی با نام‌ها مجتبی کرمی و مجید صانعی در سوریه خبر داده بود. همچنین خبرگزاری ابنا نیز از کشته‌شدن یکی از اعضای “لشکر عملیاتی 17 علی بن ابی‌طالب(ع) سپاه استان قم” در سوریه با نام “ مهدی علیدوست” خبر داده بود.

پس از انتشار خبر کشته شدن سرتیپ پاسدار حسین همدانی در سوریه، اخبار متعددی از مرگ ده‌ها عضو دیگر سپاه پاسداران منتشر شد که مشخص می‌کرد حضور نیروهای رزمی ایران در سوریه افزایش چشم‌گیری داشته است. رسانه‌های غربی نیز از چند هفته پیش افزایش این نیروها را تایید کرده بودند.

روز بیست و چهارم مهرماه گذشته  سایت الف، به نقل از روزنامه امریکایی واشنگتن پست نوشت: “صدها نیروی ایرانی در شمال و مرکز سوریه مستقر شده اند و بدین ترتیب، مداخله تهران در جنگ داخلی سوریه به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. آنها در تهاجمی بلندپروازانه برای بازپس گیری مناطق کلیدی از شورشیان، به مبارزان حزب الله – هم پیمان این کشور - پیوسته اند. این در حالی است که جنگنده های روسی به حملات هوایی خود در سوریه ادامه می دهند.” همزمان روزنامه لبنانی الاخبار هم که به حزب‌الله لبنان نزدیک است، گزارش داده بود که ایران نیرویی زمینی  را برای انجام عملیاتی بزرگ به سوریه فرستاده است.

حتی رسانه‌های داخلی ایران نیز فاش کردند که سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی به سوریه رفته است. از جمله حسن شمشادی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با انتشار عکسی از سلیمانی در سوریه نوشته بود: “مطمئنم که به تکمیل کار ناتمام یار و همراه با وفایتان، سردار همدانی، می‌اندیشید و رفته‌اید تا بچه‌هایِ حبیب سپاه، بیش از این دلتنگ نباشند و با دیدن روی ماهتان، دلهایشان آرام بگیرد.”

البته منابع دیپلماتیک ایران همچنان تاکید می‌کنند که حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه تنها برای اقدامات مستشاری است. چند روز پیش بعد  امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه گفته بود: “ما دارای مستشاران نظامی در عراق و سوریه هستیم. مستشاران نظامی ما به درخواست دولت‌های عراق و سوریه در آنجا حضور دارند. هیچگونه نیروی رزمنده در سوریه نداریم اما به مشورت مستشاری خود برای مبارزه با تروریسم حتما شدت بیشتری خواهیم بخشید و تلاش بیشتری خواهیم کرد.”

همزمان با این سخنان، علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در یک کنفرانسی خبری از آمادگی ایران برای اعزام نیرو به سوریه خبر داد. او که در سوریه به سر می‌برد در پاسخ به سوالی که از احتمال  اعزام نیرو به سوریه می پرسید،  گفته بود: “زمانیکه این مسئله درخواست سوریه باشد، ما آن را بررسی خواهیم کرد و تصمیم خواهیم گرفت. ما در مبارزه با تروریسم جدی هستیم.”