رومئو و ژولیتی در کار نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده و همکاران نهال سحابی در مصاحبه با روز:

با گذشت 6 روز از خودکشی نهال سحابی، خانواده و همکاران او در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که او به دلیل تالمات روحی شدید ناشی از وقایع سیاسی و اجتماعی دو سال گذشته دست به خودکشی زده است.

آنها در عین حال گفتند که نهال از خودکشی بهنام گنجی نیز به شدت متاثر بوده و این مساله ضربه نهایی را بر روحیه او وارد کرده است.

بهنام گنجی  به همراه کوهیار گودرزی بازداشت شده بود و 8 روز بعد با قرار کفالت آزاد شد. او سه هفته بعد از آزادی به زندگی خود پایان داد و مادرش به “روز” گفته است که نمیداند چه در زندان به پسرش گذشته که بعد از آزادی از نظر روحی به هم ریخته و دست به خودکشی زده است.

طی روزهای گذشته رسانه های خارجی به خصوص تایمز، گاردین و کوریره دلاسرا و… از نهال و بهنام گنجی به عنوان دلدادگان تهران و رومئو و ژولیت ایرانی نام برده و مدعی شدند که  نهال بازداشت شده و در زندان مورد هتک حرمت قرار گرفته و از تجاوز به این جوانان ایرانی در مقابل هم در زندان خبر دادند. امری که اعتراض شدید خانواده، همکاران و دوستان نهال سحابی را به دنبال داشته و آنها در مصاحبه با “روز”  این ادعاها را رد کرده اند.

خبرنگاران “روز” طی روزهای گذشته با خانواده های نهال سحابی و بهنام گنجی، دوستان نهال سحابی، همکاران و رئیس شرکتی که او انجا کار میکرد و تمام کسانی که به نحوی با او آشنایی داشتند و می توانستند کمکی در کشف حقیقت بکنند تماس گرفته  و به جمع آوری دانسته های آنها درباره نهال سحابی و علت خودکشی این زن 37 ساله ایرانی پرداخته اند.

دوستان، خانواده و همکاران نهال سحابی بر عدم بازداشت این زن جوان ایرانی تاکید داشته و وضعیت روحی نامساعد او را که منجر به خودکشی شده ناشی از وضعیت جامعه و به خصوص وقایع دو سال گذشته دانسته اند. آنها همچنین با رد عشق نهال به بهنام معتقد هستند که خودکشی بهنام که یکی از دوستان نهال و نه دوست پسر او بوده، باعث تاثر شدید نهال شده و ضربه نهایی را به روحیه آسیب دیده نهال وارد کرده است.

“روز” پیش از این نیز در گزارشی  در این زمینه تلاش در شفاف سازی ماجرای خودکشی نهال داشت. ماجرائی که به تیتر بسیاری از رسانه های بین المللی تبدیل شده است. اکنون نیز بدون هیچ قضاوتی به انتشار مصاحبه پدر نهال سحابی و رئیس شرکتی که او از 6 سال پیش در آنجا کار میکرد می پردازیم.

 

نه عشق بود نه زندان

رئیس شرکتی که نهال سحابی از 6 سال پیش در آن کار میکرد در مصاحبه با “روز” میگوید: خانم سحابی روحیه متلاطم و ناآرامی داشت. من از 6 سال پیش او را کاملا می شناسم و رابطه دوستانه صمیمی بین ما حاکم بوده و کاملا و باصداقت کامل می گویم که نهال نه بازداشت شده بود، نه فعال سیاسی بود و نه رابطه عشقی با بهنام داشت اما این را نیز می گویم که خودکشی بهنام گنجی که یکی از دوستان نهال بود تاثیری منفی در روحیه او گذاشته بود.

او می افزاید: در اصل خودکشی بهنام مثل حکم قطره آخری بوده که بر لیوان پر از آب می چکد و باعث سرریز شدن لیوان می شود. به هر حال نهال هم یک ماه بعد از بهنام خودکشی کرده و این نشان میدهد که این مساله بر خودکشی نهال بی تاثیر نبوده اما در واقع عشقی و  رابطه عاشقانه ای در کا نبوده و نهال هم به هیچ عنوان زندان نرفته است. 

رئیس شرکتی که نهال در انجا کار میکرد می گوید: من واقعا ناراحت هستم که چرا رسانه ها چنین رفتار غیر انسانی در این مورد پیش گرفتند و متاسفانه وقتی در داخل کشور فضای گفتگوی دموکراتیک حاکم نباشد بر شایعات دامن زده می شود. من واقعا متاسف هستم از این اتفاق به خصوص اینکه مدام با نهال درباره مسائل مختلف بحث میکردیم مسائل سیاسی و اجتماعی مختلف و او به شدت از وقایع دو ساله اخیر سرخورده شده بود و متاثر بود بعد از خودکشی اش فکر که میکردم می دیدم این دختر در تمام این مدت از ماهها پیش یک جورهایی می گفت که ممکن است دست به چنین کاری بزند و ما متوجه نمی شدیم. او اردیبهشت ماه یکباره گفت که دیگر سر کار نمی آید. هر چه اصرار کردیم و سوال کردیم گفت توان کار بیشتر ندارد. روحیه اش به شدت متزلزل شده بود و کاملا به هم ریخته بود. با این حال مدام با او ارتباط داشتیم و هر چند روز یکبار به شرکت می آمد و درباره مسائل مختلفی که رد کشور اتفاق می افتاد بحث میکرد حرف میزد و باز به هم می ریخت و من فکر میکنم ما باید زودتر متوجه می شدیم که این روند این دختر به کدام سو دارد منتهی می شود.

 

نهال آرامش میخواست

منوچهر سحابی، پدر نهال سحابی هم می گوید که دخترش متاثر از وقایع سیاسی و اجتماعی جامعه به شدت از نظر روحی به هم ریخته بوده اما در عین حال او نه فعال سیاسی بود  و نه هیچ وقت بازداشت شده بود. آقای سحابی نیز تایید میکند که خودکشی بهنام گنجی باعث تاثر شدید او شده بوده اما تاکید میکند که دخترش هیچ رابطه عاشقانه ای با او نداشته است.

مصاحبه روز با پدر نهال سحابی را در زیر ببینید.

 

آقای سحابی من میخواهم درباره روزهای آخر زندگی دخترتان بپرسم و روحیه و وضعیتی که او داشته. ممکن است بفرمایید در روزهای آخر نهال را چگونه بود؟

این بچه اینقدر برای ما عزیز بودکه همه جایگاه خانودگی ما را از هم پاشانده. او به شدت از نظر روحی مسائل این مدت آزار دیده بود. سمتی که جامعه دارد می رود و مسائلی که اتفاقا می افتد روز به روز آزارش میداد. هر کسی روحیات خاص خودش را دارد و واکنش های خاص خود را. همه مثل هم نیستند برخی با دیدن وقایع این مدت تحت تاثیر قرار می گیرند برخی بی تفاوت می گذرند برخی ناراحت می شوند و برخی دیگر واقعا در روحیه و زندگی شان تاثیر می گذارد. نهال نتوانست این مسائل را تحمل کند اخباری که می شنید و مشکلات اجتماعی و سیاسی و وقایع پشت سر هم این مدت او را از پا دراورد.

 

من نمیخواهم وارد حریم شخصی شما بشوم اما مساله بهنام گنجی چی؟ آیا خودکشی او آنچنان که دوستان و همکارانش می گویند در این قضیه تاثیر مستقیم داشته؟

دخترم متاثر از خودکشی بهنام بود و نوشته های وبلاگ اش کاملا این تاثر را نشان میدهد اما هیچ رابطه عشق و عاشقی نبود. متاسفانه رسانه ها در این قضیه واقعا حرمت ما را شکستند کسانی که دروغ نوشته بودند با من تماس گرفتند و عذرخواهی کردند به خودشان هم گفتم که شما به عنوان رسانه موظف هستیم با ادم های مختلف صحبت کنید با خانواده صحبت کنید با دوستان نزدیک و کسانی که هر یک به نوعی بخشی از واقعیت را میدانند بررسی کنید ببینید اصلا عشقی بوده؟ زندانی بوده؟ بعد از بررسی بنویسید و…

 

اما نوع موضع گیری شما نیز بر جو فعلی دامن زد. شما در جایی گفتید که دخترتان، همسر داشته و این دلیل را برای رد مساله عشقی که مطرح شده بود عنوان کردید در حالیکه دختر شما از 7 سال پیش از همسرش جدا شده بود و تنها زندگی میکرد.

من نگفتم همسر دارد گفتم همسر داشته و بحثم در اصل این بود که دختر من یک دختر بچه بدون تجربه و احساساتی نبوده و بلکه تجربه زندگی مشترک را داشته و رد سن و سال او و تجربه و نوع زندگی او شایسته نیست این حرف ها را به او ببندند. بله درست است دختر من سالها پیش از همسرش جدا شده بود و تنها زندگی میکرد.

 

و همین باعث شد به خصوص به خاطر نوع بین شما برخی بگویند شما تحت فشار عرف جامعه چنین سخنی گفته و مساله را رد میکنید.

جنازه دختر من روی دستمان بود و چنین جوی ساخته شد شما انتظار دارید من چگونه سخن می گفتم؟ فشار روحی شدیدی که بر ما وارد شد رفتن دخترم و خدشه دار شدن حرمت خانواده ما و… باور کنید نهال اگر زنده بود جواب دندانشکنی به این اراجیفی که مطرح شده مید اد. دختر من تمام مطالب وبلاگش را بخوانید نه فقط چند پست آخر را. او کاملا متاثر از روزمرگی ها و مسائل سیاسی جامعه بود مسائل دو سال گذشته اثر به شدت مخربی روی او داشت و همه د ر شعرها و نوشته هایش مشخص است. درباره بهنام هم این چند روز صدها نفر پرسیدند و گفتم بهنام جوان 22 ساله ای بود که دخترم را دوست داشت. نهال به خود ما گفته بود که این پسر به من می گوید دوستت دارم و… اما کاراکتر نهال متفاوت بود اصلا هیچ رابطه عاشقانه ای نبود. بهنام وقتی از زندان بیرون امد خودکشی کرد و من رد نمیکنم تاثر نهال را از خودکشی او. نهال پست های آخر وبلاگش را بعد از خودکشی بهنام و متاثر از این قضیه نوشته و همه می توانند ببینند. او متوجه شده بود که بهنام قصد خودکشی دارد و خیلی تلاش کرد مانع شود اما نشد و به شدت متاثر شد. باور کنید برای من هیچ فرقی نمیکند و من هم از خودکشی بهنام متاثر هستم. اما بحث من این است که مسائل با هم قاطی نشود تاثر نهال از خودکشی بهنام متفاوت است با این اراجیفی که این روزها می گویند و واقعیت هم ندارد.

 

آقای سحابی من از این بحث خارج می شوم و میخواهم برگردم به سوال اولم. شما در مصاحبه ای گفته اید که دخترتان از قبل به خودکشی فکر میکرد و.. شما در این مدت چه کردید برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد؟

بحث امروز و دیروز نبود نزدیک یکسال بود به خصوص که به لحاظ روحی به مراتب بدتر می شد شکننده تر می شد و ما تلاش میکردیم مدام با او حرف بزنیم و فضاهای جدید ایجاد کنیم. از تغییر می گفتیم و امید میدادیم که وضعیت جامعه  اینطور نمی ماند و تغییر خواهد کرد اما خب…

 

احتمال میدادید دختران خودکشی کند؟ آیا در جهت مقابله با این مساله برآمدید مثلا روانپزشک و…

نه صد در صد اما بله با توجه به روحیه اش احتمال ضعیفی میدادیم. ایم ماههای آخر به خصوص اما این سه ماهه مدام می گفت دارم خودم را پیدا میکنم و نگران من نباشیید. غافل از اینکه ی می بایست نگران می بودم. دخترم به روانپزشکی مراجعه میکرد خود من با دکترش صحبت کرده بودم و دکتر نظرش این بود که نهال پاسخگویی خوبی میدهد و می تواند خودش را تعدیل کند. دکتر میگفت نهال نسبت به وقایع اطراف و جامعه  و خودش بی تفاوت نشده و این نشانه بسیار خوبی است. حتی در جلسه ای که من به اتفاق نهال حضور داشتم دکتر می گفت نهال برای هر چیزی منطق دارد و نیازی نیست نگران او باشید اما خب متاسفانه به جایی رسید که دیگر برید و کاری هم از دست ما بر نیامد.

 

و این نکته ای که میگویید خودکشی بهنام بود؟

بحث شخص نیست بهنام نمی بود هر کس دیگری از دوستان و کسانی که نهال می شناخت خودکشی میکرد قطعا تاثیر منفی می گذاشت و به قولی تیر خلاص میزد بر روحیه آسیب دیده او.

 

آقای سحابی برداشتی که من از صحبت های شما داشتم این است که دخترتان نه به خاطر عشق که به خاطر تاثر از خودکشی بهنام البته بعنوان یکی از دلایل خودکشی دست به این کار زد. همچنین دخترتان متاثر از مسائل اجتماعی و سیاسی دو سال اخیر خودکشی کرده است درست است؟

بله. دختر من نه فعال سیاسی بود نه عضو هیچ حزب و تشکیلات و گروهی بود. او اما به شدت متاثر بود از مسائل سیاسی دو سال گذشته. او هیچ وقت بازداشت نشده بود و تمام شایعات درباره بازداشت او دروغ محض بوده و همین که گفتید درست است.

 

سپاسگزارم که در این شرایط گفتگو را پذیرفتید و اگر سخنی داری در پایان بفرمایید.

من تازه از سر خاک برگشته ایم و الان مادر نهال را با دارو به هوش آورده اند. نهال زندگی ما بود و جز او تنها یک پسر دارم به نام نهاد. الان متاسفانه خوراک تلویزیون ها و رسانه ها شده دختر من و متاسفانه درباره او و زندگی و مرگش دروغ می گویند. ما فقط کمی حرمت میخواهیم برای دخترم که آرامش میخواست و برای خانواده مان. بچه من دنبال آرامش بود و برای ما نوشته است که گریه آری، شیون هرگز، و اجازه بدهید در آر امش باشم و… یک چند خط برای ما نوشته قبل از رفتنش و سفارش مادرش را به ما کرده و سفارش برادرش را و گفته مراقب بابا باشید. نوشته که اعضای بدنش متغلق به نیازمندان است و… او رفت و فقط بگذارید در آرامش باشد همین.