وضعیت نگران‌کننده غذایی در ایران

نویسنده
فیروزه متین

» ساماندهی اغذیه فروشی ها

به فاصله یک هفته پس از آنکه وزیر تعاون و کار، از شناسایی ۱۰ میلیون گرسنه در کشور که به حمایت غذایی نیاز دارند، خبر داد، حالا نوبت به وزیر بهداشت رسیده تا وضعیت تغذیه و سلامتی در ایران را نگران کننده توصیف کند.

به گزارش خبرگزاری های داخلی، حسن قاضی زاده هاشمی، به جای انتشار آمار گرسنگان و افراد گرفتار سوء تغذیه، سخنان خود را بر کیفیت غذا متمرکز کرده و گفته: “اخباری که در مورد وضعیت غذا و کیفیت آن در کشور وجود دارد، نگران‌کننده است و تمام دستگاه‌ها و سیاست‌گذاران باید ما را همراهی کنند. گام بعدی در طرح تحول نظام سلامت در حوزه غذا خواهد بود به طوری که برنامه‌ای برای نظارت درقالب تقویت بهداشت محیط خواهیم داشت. این برنامه جدی و مفصل است و امیدواریم قوه قضائیه در این راستا به ما کمک کند تا بتوانیم ساماندهی مناسبی را در مورد اغذیه‌فروشی‌ها، شرکت‌های صنعتی که غذای مردم را تولید می‌کنند و هم در بخش سنتی داشته باشیم. برنامه‌ای که در حوزه غذا خواهیم داشت با آنچه که تا کنون ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته اجرا شده متفاوت خواهد بود و سازمان غذا و دارو به بخش بهداشت توجه بیشتری خواهد داشت”.

او افزوده: “در این زمینه کمک رسانه‌ها بسیار اهمیت دارد تا از این که آنچه مردم می‌خورند و می‌آشامند مطمئن باشند که ضرری برایشان نداشته باشد”.

 پیش از او علی ربیعی، وزیر کارنیز از ناامنی غذایی ۱۰ میلیون ایرانی و نیاز آن‌ها به بسته حمایت غذایی خبر داده بود.

او در دیدار با مراجع تقلید در قم گفته است: “حدود۱۰ میلیون نفر که فقر غذایی داشتند را شناسایی کردیم و در نوبت‌های مختلف بسته‌های غذایی را میان آنها توزیع کردیم”.

وی افزوده است: “در خصوص نحوه توزیع سبد کالا در روستاها باید گفت که در روستاها نارضایتی نیست شاید در برخی روستاها نتوانسته باشیم در خود روستا توزیع انجام دهیم ولی امسال ترتیبی خواهیم داد که در خود روستا از ظرفیت کمیته امداد و بهزیستی استفاده کنیم؛ چراکه این دستور رئیس جمهور به بنده است که با فقر غذایی مبارزه کنم و در این زمینه تلاش جدی خواهیم داشت تا به نتیجه مطلوب برسیم”.

ربیعی در مراسم دیگری نیز گفته است: “در گذشته به دلیل افزایش نرخ تورم هر گونه اقدام فقرزدایی هم که صورت می‌گرفت، آثار منفی بر جا می‌گذاشت. این بار با کنترل نرخ تورم از سوی دولت، هر گونه سیاست رفاهی مثل امنیت غذایی، سفره را تهی نخواهد کرد. در این راستا «غذای ارزان برای اقشار آسیب پذیر» را در برنامه داریم. در سند کاهش فقر و هدفمند کردن یارانه‌ها که در نیمه ۹۳ تصویب کردیم، به این موضوع توجه شد. برای نخستین بار نیز در بودجه سالیانه کشور ردیفی به عنوان امنیت غذایی جای گرفت. بر این اساس امنیت غذا و تغذیه به عنوان برنامه‌های رفاهی دولت مطرح است و دنبال می‌شود. در برنامه تغذیه کودکان زیر شش سال، خانواده‌های نیازمند، سرپرست خانوار، کمک به چندقلوها، زنان باردار و ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان مهدروستاها مورد توجه اند و امیدواریم با این سیاست‌ها از درد و رنج مردم کم کنیم”.

گفتنی ست، بر اساس آمار مرکز ملی سلامت، هم اکنون استان های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان در طیف “بسیار ناامن غذایی” و استان های خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر در طیف “ناامن غذایی” قرار دارند و برای نمونه، در استان محروم سیستان و بلوچستان یک پنجم کودکان از لاغری مفرط ناشی از گرسنگی رنج می برند.

ناامنی غذایی ایرانیان، یکی از مسائلی است که در سال های اخیر به حد بحرانی رسیده و در گفته های مسئولان با واژه “امنیت غذایی” به آن اشاره می شود.