پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب ایران…

 

خسرو خوبان‏، شناخت نامه استاد محمد رضا شجریان

نویسنده: مهران حبیبی نژاد

624ص، ساری: شلفین، 1388، چاپ اول

این کتاب، شامل زندگی نامه استاد «محمد رضا شجریان»، به همراه، گفتگوها، نقد و نظرها ومقالاتی درباره این هنرمند برجسته موسیقی ایران و آثار گوناگون اوست. بخشی از این مجموعه نیز به گفتگوها، مقالات، سخنرانی ها و      نشست های پژوهشی استاد و همچنین متن آوازها و تصنیف های «شجریان» اختصاص دارد. «خسرو خوبان» منبعی ارزشمند و جامع برای همه علاقمندان به صدای «محمد رضا شجریان» و آثار بی مانند او در موسیقی ایرانی است.

 

داستان هایی کوتاه از ادبیات کرد

گردآورنده: آرش سنجابی

با مقدمه: علی اشرف درویشیان

295ص، تهران: انتشارات مروارید، 1388، چاپ اول

داستان های کوتاهی که در این مجموعه گردآوری شده، آینه تمام نمای زندگی پرتلاش و مبارزه انسان هایی است که در روزگاری سخت و شرایطی بسیار دشوار، برای زنده مانده و ادامه زندگی مقاومت کرده اند. با خواندن این داستان ها، با دلهره ها، کابوس ها، ترس ها و رنج های تکان دهنده مردمی آشنا        می شویم که در مسیر زندگی شان، با واقعیت های تحمل ناپذیری روبرو بوده اند. فضای داستان های کردی، فضایی پر از سرکوب، دیکتاتوری، شکنجه، زندان و عشق های بی سرانجام و همراه با ناکامی است. آثار انتخاب شده در این مجموعه، همگی به جز یک داستان از ادبیات کرمانشاه است. عناوین بعضی از داستان ها و نویسندگان آنها عبارت انداز:, «اتوبوس زرد/فریبرز ابراهیم پور»، «بزم مردگان/رحمان امینی»، «شب چند هزارم/شاهرخ امینی»، «بولدوزر/سینا پیشوا»، «خاطرات مدفون/مرتضی حاتمی»، «کت و شلوار دامادی/علی اشرف درویشیان»، «آبیدر/علی اشرف درویشیان» و‌«مجازات/اسماعیل زرعی».

 

مرگ در دوردست

نویسنده: آنه ماری شوارتسنباخ

ترجمه: سعید فیروز آبادی

141ص، تهران: نشر شهاب، 1378، چاپ اول

نویسنده این کتاب، «آنه ماری شوارتسن باخ»، در سال 1908 در خانواده ای متمول در زوریخ به دنیا آمد. او که از کودکی به داستان نویسی علاقه داشت، از سال 1927 به تحصیل در رشته تاریخ، فلسفه و ادبیات آلمان در دانشگاه زوریخ پرداخت. پس از آن یک سال نیز در پاریس تحصیل کرد و در نشریات مختلف، مقالاتی نوشت. در بهار 1931 با درجه دکتری در رشته تاریخ، از دانشگاه زوریخ فارغ التحصیل شد. «شوارتسن باخ» که سری پرشور و جانی بیقرار داشت، در تابستان 1934 پس از شرکت در کنگره ای در مسکو، عازم ایران شد. کتاب حاضر حاصل دوران اقامت او در ایران است. عنوان اصلی کتاب، «مرگ در ایران» است که تصویری از تنهایی انسان مدرن اروپایی در اوج نیهیلیسم را در برابر خواننده قرار می دهد. نویسنده در یادداشت خود بر کتابش می نویسد: [ این کتاب چندان دل خواننده را شاد نخواهد کرد. حتی مثل کتاب های غم انگیزی هم نیست که اغلب تسلی بخش خاطر خوانندگان است… در این کتاب از بی راهه ها سخن خواهم گفت و موضوع اصلی آن ناامیدی است…]

 

فلسفه در روزگار فروبستگی: به روایت دکتر رضا داوری اردکانی

گفتگو و نگارش: علی خورسندی طاسکوه

156ص، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1388، چاپ اول

کتاب «فلسفه در روزگار فروبستگی» که شامل دو گفتار است، به بررسی وضعیت موجود علوم انسانی در ایران و آسیب شناسی آن می پردازد. هدف از این بررسی، ارائه راهکارهایی برای بازشناسی و توسعه علوم انسانی در ایران است. در گفتار اول کتاب با عنوان «علوم انسانی در چالش»، ضمن نگاه تاریخی به جریان شکل گیری و تکوین علوم انسانی به مثابه علومی جدید و بررسی ماهیت و چیستی آن، مباحثی هم چون «علوم انسانی جدید در ایران»، «آسیب شناسی علوم انسانی» و سرانجام «افق های پیش رو»، مطرح می شود. گفتار دوم کتاب با عنوان «فلسفه در روزگار فروبستگی»، با درآمدی بر فلسفه در ایران آغاز می گردد و شامل سه مبحث است: «فلسفه در یک نگاه»، «فلسفه دانشگاهی» و «فلسفه در دوره معاصر». گفتنی است که «رضا داوری اردکانی» از استادان نامدار فلسفه در ایران و رئیس «فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران» است.

نامه ها: زندگینامه، اسناد و نامه های‌ آیت الله حاج سید رضا زنجانی

به کوشش: بهروز طیرانی

128ص، تهران: انتشارات صمدیه، 1388، چاپ اول

این کتاب، شرحی است از زندگی و فعالیت های «آیت الله حاج سید رضا زنجانی»، همراه با اسناد و نامه هایی از او. «زنجانی» از روحانیون مبارز و آزادیخواه است که در جریان نهضت ملی مردم ایران به حمایت گسترده از «دکتر محمد مصدق» پرداخت در سال های پس از کودتای 28 مرداد سال 1332، به مبارزات خود ادامه داد و به زندان افتاد. او در دی ماه 1341 به «جبهه ملی دوم» پیوست و به عضویت کمیته مرکزی آن برگزیده شد. بعدها به حمایت از «نهضت آزادی» و همکاری با سران آن پرداخت. کتاب حاضر شامل دو بخش است: بخش اول به زندگینامه، اجازه اجتهاد، سه مصاحبه، صورت کتاب های اهدایی به آستان قدس رضوی و تقریرات «آیت الله حاج سید رضا زنجانی» در خصوص نحوه تشکیل و فعالیت «نهضت مقاومت ملی ایران» پس از کودتای 28 مرداد اختصاص دارد. بخش دوم شامل نامه های شخصیت های سیاسی و مذهبی به «آیت الله زنجانی» است که در نزد او حفظ و نگهداری شده است. 

 

کوته سرایی

نویسنده: سیروس نوذری

574ص، تهران: انتشارات ققنوس، 1388، چاپ اول

شعر کوتاه فارسی به دنبال سنت های هزار ساله آن تا به امروز ادامه یافته است، اما بی گمان حیات مدرن آن را باید از شعر «نیما» آغاز کرد و از زیباترین سروده های او که البته کوتاه سروده های او نیز هستند. بعد از «نیما» نیز پیروان او به سرودن اشعار کوتاه پرداختند، اما شعرهای کوتاه آنان تنها بخش کوچکی از مجموعه شعرهای آنهاست. در شعر کوتاه و در ساختارهای کهن آن، قوالب مشخصی وجود دارد؛ چون خسروانی های عصر ساسانی، و در ادوار بعد رباعی، دوبیتی، ترانه و مفردات. این قالب ها چه به لحاظ ساختار بیرونی و چه درو نمایه آنها، ویژگی های تعریف شده ای دارند. اما درباره شعر کوتاه مدرن فارسی، بررسی مستقل و مشخصی انجام نشده است. کتاب حاضر با توجه به گرایش روزافزون نسل جوان به شعر کوتاه و همچنین تاثیرات جهانی «هایکو» بر شعر امروز ایران و جهان، مدخلی است بر شناخت این نوع شعری.

 

سیر تحول پسوند از باستان تا امروز

نویسنده: سید حسین موسویان

112ص، تهران: انتشارات سبزان، 1388، چاپ اول

واژه سازی در زبان فارسی در دنیایی که هر روز با اصطلاحات و عبارات بیگانه    تازه ای برخورد می کنیم، بسیار کند و لاک پشتی پیش می رود. دلیل عمده این معضل، آشنایی کم با عناصر واژه ساز زبان فارسی است. در کتاب حاضر، یکی از این عناصر واژه ساز، یعنی پسوند در زبان فارسی مورد مطالعه قرار می گیرد و با عناصر مشابه در زبان های انگلیسی و فرانسه مقایسه می شود. نویسنده نخست به تعریف اجزای صرفی زبان، از کوچکترین تا بزرگترین واحد آن‏، و سپس به پسوند و دلیل استفاده از آن می پردازد. آنگاه مسیری را که پسوندهای زبان فارسی از دوره باستان تا امروز طی کرده اند، بررسی می کند. در ادامه، پسوندها و نوع عملی که بر روی واژه انجام  می دهند، معرفی       می شوند. در پایان نیز طبقه بندی منظمی از پسوندهای فارسی ارائه می گردد. 

 

بازتاب انقلاب اسلامی بر شیعیان لبنان

نویسنده: سید مهدی طاهری

358ص، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1388، چاپ اول

لبنان یکی از مناطقی است که به صورت ملموس و چشمگیری از انقلاب اسلامی در ایران تاثیر پذیرفته است. در این میان شیعیان این کشور نقش اساسی را   داشته اند. در کتاب حاضر، تاثیرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بر شیعیان لبنان، مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده برای به انجام رساندن این بررسی، نخست به گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای پرداخته و سپس تحقیقاتی میدانی و مصاحبه های گوناگونی در کشورهای ایران و لبنان کرده است. عناوین مباحث اصلی این پژوهش عبارت انداز: «تاریخچه اسلام سیاسی شیعی در ایران؛ از آغاز تا صدور انقلاب»، «بازتاب انقلاب اسلامی ایران در واپسین دهه های قرن بیستم»، «بررسی جایگاه سیاسی و اجتماعی شیعیان در جامعه لبنان»، «موقعیت شیعیان لبنان در ادوار تاریخی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران»، «انقلاب اسلامی ایران و جنبش های سیاسی شیعه در لبنان»، «آثار و نتایج انقلاب اسلامی ایران در میان شیعیان لبنان» و «موانع تاثیر پذیری شیعیان لبنان از انقلاب اسلامی ایران».