استعفا در اعتراض به مدیریت لاریجانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جنجالی برای "سیب‌زمینی"

مهدی کوچک‌زاده، از اعضای جبهه پایداری و نماینده مجلس، متن استعفای خود از سمت نمایندگی را منتشر کرد، ۶۰ نماینده مجلس خواستار بررسی خارج از نوبت این استعفا شدند. استعفایی در اعتراض به نحوه مدیریت علی لاریجانی در مجلس.

کوچک‌زاده روز گذشته در “اخطار قانون اساسی” به مساله “دفن کردن ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی” اشاره کرد. تذکری که در زمان بررسی موضوع بیمه مطرح شد و به همین دلیل از سوی لاریجانی رد شد: “اخطاری که شما مطرح کردید در موضوع نیست به دلیل اینکه باید اخطار در موضوع دستورجلسه عنوان شود”.
 پس از این سخنان لاریجانی، میکروفون کوچک‌زاده قطع شد و او خطاب به لاریجانی گفت: “من استعفا می‌دهم” و از رئیس مجلس پاسخ شنید: “اگر می‌خواهید استعفا بدهید این کار را انجام دهید کسی نگرانی ندارد، استعفای شما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت اما این را بدانید که در این موضوع نمی‌شود تهدید کرد”.
 کوچک‌زاده البته کمی پس از ترک مجلس، به صحن علنی باز گشت و دلیل آن را نیز چنین عنوان کرد که او از سمت خود “استعفا” داده، اما “غایب” نیست.
 این نماینده مجلس چند ساعت بعد متن استعفایش را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. او دلیل این استعفا را عدم توانایی برای انجام وظیفه نمایندگی به دلیل “مدیریت مجلس” عنوان کرد.
 این استعفای کوچک‌زاده اما مورد توجه و اشاره برخی نمایندگان مجلس قرار گرفت. از جمله نادر قاضی‌پور در تذکری خطاب به علی لاریجانی گفت: “استعفای دوستان را مطرح کنید تا مسأله رسیدگی شود. اجازه ندهید مجلس با این رفتارها خدشه‌دار شود”.
 براساس ماده ۹۵ آیین‌نامه داخلی مجلس پس از استعفای یک نماینده “رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد می‏‌گذارد. نماینده می‌تواند قبل از شروع بررسی در مجلس تقاضای استعفای خویش را مسترد دارد”.
 هم‌زمان ۶۰ نماینده مجلس نامه‌ای برای بررسی خارج از نوبت مهدی کوچک‌زاده امضا کرده‌اند. مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس در این‌باره گفت: “به دنبال استعفای آقای کوچک‌زاده جمعی از نمایندگان مجلس درحال جمع آوری امضا برای بررسی خارج از نوبت استعفای نماینده تهران هستند”.
کوچک‌زاده از اعضای جبهه پایداری است. کوچک‌زاده و هم‌فکران او تاکنون چندین بار در مجلس‌ هشتم و نهم، غلام‌علی حدادعادل را برای کسب کرسی ریاست مجلس مقابل علی لاریجانی قرار داده‌اند. با این حال حدادعادل در جلب نظر نمایندگان به اندازه لاریجانی موفق نبود.
لاریجانی که ریاست بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس - رهروان ولایت - را به عهده دارد، از جمله منتقدان جبهه پایداری و ائتلاف اصول‌گرایان با آن‌هاست. مساله‌ای که در چند ماه گذشته بارها منجر به حمایت او از دولت مقابل این طیف شده و در زمان تصویب برجام در مجلس نهم ننیز مشهود بود، هرچند اعتراض‌ اعضا و نزدیکان جبهه پایداری و رسانه‌های آن‌ها را موجب شد.
استعفای کوچک‌زاده اما اولین اقدام از این دست در مجلس نهم نیست. تاکنون چند تن از نمایندگان مجلس به دلایل مختلف، از سمت خود اعلام کناره‌گیری کردند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به نتیجه نرسید. برای مثال سال ۹۲ و در زمان بررسی لایحه بودجه ۱۸ نماینده خوزستان، ۹ نماینده لرستان و نماینده بوکان در اعتراض به لایحه بودجه و تامین نشدن اعتبارات استان‌شان استعفای خود را اعلام کردند. ۱۸ نماینده استان فارس نیز در اعتراض به انتخاب استان‌دار فارس، از سمت خود کنار رفته بودند.
از معدود استعفاهایی که در مجلس نهم به نتیجه رسیده، استعفای مهدی سنایی بود. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از آن‌که قرار شد به عنوان سفیر ایران در روسیه انتخاب شود، از نمایندگی مجلس کنار رفت و نمایندگان نیز به این استعفا رای مثبت دادند.