جشن در اوج بحران

نویسنده

» گزارش لوموند از سالگرد اشغال سفارت آمریکا

هزاران ایرانی روز ۴ نوامبر در سالروز گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران که در ۴ نوامبر ۱۹۷۹ اتفاق افتاد گردهم آمدند. این رویداد باعث قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و ایالات متحده شد. در این گردهمایی، بهار عرب که در ایران به نام “بیداری اسلامی” خوانده می شود نیز در مرکز توجهات بود. تجمع کنندگان همچنین اتهامات آمریکا درخصوص توطئه تهران برای ترور سفیر عربستان در خاک آمریکا را محکوم کردند.

برخی از آنها پرچم آمریکا و اسراییل و همچنین تصویری از باراک اوباما را به آتش کشیدند. سعید جلیلی، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی، در برابر جمعیت که اکثراً جوان بودند گفت که ایران مدارک “موثقی” مبنی بر “حمایت آمریکا از تروریست ها و آموزش آنها علیه ایران” دارد. او در ادامه گفت که سفیر ایران در سازمان ملل این مدارک را به بان کی مون منتقل خواهد کرد تا “تدابیر لازم را اتخاذ کند”.

 

جمهوری اسلامی اولین تهدید برای آمریکا

این تجمع درحالی صورت می گیرد که تنش میان تهران و کشورهای غربی به دلیل نزدیک شدن انتشار گزارش آژانس اتمی به شدت بالا گرفته است. به گفته دیپلمات های غربی، آژانس اتمی در این گزارش به عناصری اشاره خواهد کرد که وجود یک برنامه نظامی را ثابت می کنند، ولی به صورت مستقیم به تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی اشاره ای نخواهد شد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، و ایهود باراک وزیر دفاع این کشور در تلاش اند تا حمله “بازدارنده”ای را علیه تأسیسات اتمی ایران آغاز کنند. رییس جمهور فرانسه در این خصوص گفت: “به این صورت نمی شود عمل کرد. ابتدا باید گفتمان انجام داد و زمانی که گفتمان مؤثر واقع نمی شود، می توان اعمال تحریم کرد. اگر تحریم مؤثر واقع نشد، تحریم های بیشتری اعمال خواهد شد. جامعه بین المللی نمی تواند همه چیز را با زور اسلحه حل و فصل کند.”

به گفته یکی از مسؤولان ارتش آمریکا، ایران اولین تهدید آمریکا در خاورمیانه است. او در این خصوص گفت: “تهدید اصلی آمریکا و دیگر متحدان ما از این پس کاملاً روشن است: این تهدید از جانب ایران می آید.” به گفته این مسؤول آمریکایی، خطر تهران از خطر القاعده که رو به کاهش است فراتر رفته.

روز ۴ نوامبر ۱۹۷۹ چند ماه پس از وقوع انقلاب اسلامی، ۵۲ تن از کارمندان سفارت آمریکا توسط دانشجویان اسلام گرای افراطی به گروگان گرفته شدند و ۴۴۴ روز زندانی بودند. در آوریل ۱۹۸۰ جیمی کارتر رییس جمهور آمریکا یک عملیات نظامی ویژه برای آزادسازی آنان انجام داد، ولی این عملیات به شکست انجامید. ایالات متحده در نهایت در تاریخ ۷ آوریل ۱۹۸۰ روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد. از آن تاریخ روابط میان تهران و واشنگتن بشیار تنش آمیز بوده است.

منبع: لوموند، ۴ نوامبر