بی مترسک این جا همه چیز موقتی است

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین/ تازه ترین آثار چاپی

صفحه پشت ویترین به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz -PB 114 -Creteil , 94000 – France

 

این جا همه چیز موقتی است

نویسنده: تکتم توسلی

ناشر: ققنوس

قیمت: ۷۵۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۱۸۴ صفحه

شمارگان: ۱۵۰۰ نسخه

 

این کتاب رمانی است اجتماعی با مرور زندگی آدم های دور و بر ما که در جامعه زندگی می کنند. محور داستان، زنی است که بعد از طلاق با دنیای جدیدی روبرو می شود. داستان درباره زنی است که پس از جدا شدن از همسرش، خود را در وضعیت جدیدی از روابط اجتماعی می‌یابد. او باور دارد که این اتفاق، روند زندگی‌اش را تغییر داده است.

”… به میز روبرو نگاه می‌کنم. همه دارند از همه‌چیز آن‌جا تعریف می‌کنند. اسکناس‌ها را می‌گذارم لای جلد چرمی که صورتحساب را توی آن آورده بودند. یک اسکناس را تا می‌کنم و توی جیبم می‌گذارم برای انعام دم در. خلال دندانی از روی میز بر می‌دارم و از جلو میز بزرگ که هنوز دورش نشسته بودند و بلند بلند می‌خندیدند رد می‌شوم. هرچه سعی کردم کباب برگ آن مزه‌ای را که می‌خواستم نداد. داشتم غذای خوبی می‌خوردم که هیچ مزه‌ای نداشت و هر چه آبلیمو و سماق زدم تاثیری نکرد.

از در بیرون می‌آیم. مرد مسن دوباره تا کمر جلوم خم می‌شود و بلند می‌گوید: “شبتون به‌خیر بانو.” اسکناس را میان دستم توی جیب فشار می‌دهم. لبخند می‌زنم و سر تکان می‌دهم، دستم اما از توی جیب بیرون نمی‌آید. تا امروز هیچ‌وقت به پدرم پولی نداده‌ام. حتی مش صفدر هم از من پول قبول نمی‌کرد. سرم را پایین می‌گیرم و از جلو در رستوران رد می‌شوم. چند بار زیر لب با خودم تکرار می‌کنم: بانو، بانو، بانو…”

  

واقعیت رویای من

نویسنده: بیژن نجدی

ناشر: مرکز

قیمت:۱۹۵۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۳۵۳ صفحه

شمارگان:۱۱۰۰ نسخه

 

از بیژن نجدی در زمان حیاتش تنها مجموعه داستان “یوزپلنگانی که با من دویده اند” منتشر شد که در سال 74جایزه قلم زرین گردون را نصیب خود کرد. بقیه آثار این شاعر و نویسنده پس از مرگ و به همت همسرش منتشر شده است. بیژن نجدی در شعر هم مثل داستان سبکی سورئالیستی دارد و به خوبی داستان هایش، شعر می گوید.

”… واقعیت، رویای من است
و خونِ رویای من، برگ تر از سبز

و سبزتر از برگ گیاهان است
که با دشنه تلکس خبرگزاری ها
خنجر کلمات روزنامه
نمی ریزد:
واقعیت خواب های من است
آن جا، هیچ کس نمی داند که سیلی چیست؟
و چاقو
شرمندۀ تیغش، نه
آن جا، ترور نمی شود لبخند
و شلیک نمی کنند به آرمان من
کشته نمی شود سهراب
تکه های تن کودکان بوسنی هرزه گوین
در خواب های من، باز می گردند به گهواره و گریه ای نه از سر اندوه
بزرگ می شوند در خواب های من
پیر می شوند در خواب های من
و در خانه ای ساده
بر سپید ساده، سبزی ساده
با تعریف ساده ای از مرگ می میرند در خواب های من
و دریغ هر صبح
بیدار می شوم با صدای رادیو…
در روزنامه می خوانم
باز هم
تکه تکه شده اند کودکان فلسطین
بوسنی
هرزه گوین
حتا در جزایر گل سرخ
حتا سرزمین موز
حتا تپه های چای…
این است که هر صبح
به خودم در آینه می گویم نه، این رویاست
واقعیت
همان است که من دیده ام در خواب…”

 

فصلنامه حرفه هنرمند(شماره ۵۰ )

ناشر: حرفه هنرمند

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

در این شماره می خوانیم:
حرفه – هنرمند:

ماندن یا رفتن. هدا اربابی
پلکان مهاجرت. ثمیلا امیر ابراهیمی
ضمیر ناخودآگاه هنر مدرن ایران. باوند بهپور
در آنجا دیریم و در اینجا زود…. زهرا قراخانی
هنرمهاجرچیست؟. مهسا فرهادی کیا
تصویر سازی مهاجرت. رامین زند وکیلی
آنان که میل رفتن دارند. محسن گودرزی
مهاجرت فرهنگ. آریاسپ دادبه
ماندن یا رفتن به مثابه پرسش از زمانه. مجید اخگر
دیالکتیک عادت:خارجی شدن در زبان مادری. صالح نجفی
“ ماندن یا رفتن” به مثابه انتخاب عقلانی. مهدی نصراله زاده
سرزمین سراب ها. داریوش شایگان/ جمشید ارجمند
بخشی از مقدمه کتاب فرهنگ سازی در غربت. حمید نفیسی/ روبرت صافاریان
پرسش “ رفتن یا ماندن” برای روشنفکر / هنرمند ارمنی ایرانی. روبرت صافاریان
در آداب تطهیر. بهزاد خسروی نوری
غربت غریب. فاطمه ولیانی
فقدان سرزمین مشاع. محمد رضایی راد
دروغ های مهاجرت. کامران سپهران
زن ها و کشورها. مازیار اسلامی
آن که گفت آری، آن که گفت نه. سینا دادخواه
تنی در مونپارناس و جانی در بلوار کشاورز. مهدی یزدانی خرم
واسازی هویت مهاجر. امیر علی نجومیان
تحقق ایران در خارج از ایران، تحقق خارج از ایران در ایران.شمیم مستقیمی
مسافران فرهنگ. باوند بهپور و…

 

دروغ سوم

نویسنده: آگوتا کریستوف

مترجم: اصغر نوری

ناشر: مروارید

قیمت:۷۵۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۱۶۴صفحه

شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه

 

رمان “دروغ سوم” کتاب سوم از “سه‌گانه دوقلوها” اثر آگوتا کریستف است. این کتاب ها ماجراهای دو برادر را بازگو می کنند که در شهر بزرگی متولد می‌شوند و به دلیل جنگ به شهر کوچکی پیش مادربزرگ خود می‌روند و با تمرین‌های سخت او بزرگ می‌شوند. این کتاب در واقع قصه شهری در مجارستان در جنگ جهانی دوم است، وقتی که آلمان‌ها این کشور را تصرف کرده‌اند. در جلد سوم، این دو برادر در سن 50 سالگی همدیگر را ملاقات می کنند.

اصغر نوری پیش‌تر نیز رمان “دیروز”، اتوبیوگرافی “بی‌سواد”، مجموعه داستان “فرقی نمی‌کند” و “نمایشنامه‌ها” (شامل نه نمایشنامه از آگوتا کریستوف) را از این نویسنده ترجمه کرده است.

یک مقاله حدوداً 30 صفحه‌ای هم درباره کریستوف و آثارش، ترجمه سومین و آخرین مجلد از سه گانه آگوتا کریستوف، پیوست شده است.

 

تو نخ بابام

نویسنده: جاستین هالپرن

مترجم: سیمین آزمون

ناشر: قطره

قیمت:۵۵۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۱۲۶صفحه

شمارگان:۵۰۰ نسخه

  

این مجموعه شامل صحبت‌های نویسنده و پدرش درباره موضوعات متفاوتی است که با نگاهی طنزآمیز نوشته شده است. این موضوعات به صورت فصل بندی در کنار هم آورده شده اند و شامل : زود قضاوت نکن!، خونه یه مرد خونه خودشه!، ادب داشته باش!، خانواده از هر چیزی مهم تره!، همیشه حواست به بچه هات باشه! و…می شود.

این کتاب در هفته نخست انتشارش به رتبه هشتم کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز در بخش ادبیات غیرداستانی رسید و پنج هفته بعد در رتبه نخست این فهرست قرار گرفت.

”… این کتاب به گونه‌ای طنزآلود خنده‌دار است و سبب شده تا پدر من یک شهروند عادی جامعه محسوب شود. اگر از خود بپرسید مردی که در پس این جمله‌هاست به راستی وجود خارجی دارد پاسخ یک بله قاطع همراه به قهقهه‌های بلند خواهد بود…”

 

جنگ های جهانی اول و دوم

نویسنده: کامران فانی

ناشر: قطره

شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه

تعداد صفحات: ۱۰۰

قیمت: ۴۵۰۰ تومان

 

مردم جهان در قرن بیستم شاهد دو جنگ بزرگ جهانی بوده‌اند که از نظر وسعت و شدت و شمار جنگجویان در تاریخ بی ‌نظیر است. در این دو جنگ که سهمناک ‌ترین جنگ‌ های تاریخِ بشریت است، تقریباً تمام کشورهای جهان، خواه ناخواه، شرکت داشته‌اند که هنوز اثرات آن در زندگی ملت‌ ها، از جمله ملت ایران، باقی است. در کتاب “جنگ‌های جهانی اول و دوم”، علل پیدایش این جنگ‌ها و سیر وقایع و شرح نبردهای مهم آن به زبانی ساده بازگو شده است. عکس‌ ها و نقشه‌ ها همراه با متن کتاب تصویری زنده و گویا از صحنه‌ های جنگ به دست می‌ دهد و خواننده را با این دو جنگ بزرگ تاریخ بشریت آشنا می ‌سازد.

کامران فانی به زیبایی هر چه تمام تر و با دیدی تاریخ نگارانه، زمینه های پیدایش و گسترش دو جنگ مهیب جهانی را که پایه های تفکر بشر مدرن را به لرزه انداخت، روایت می کند. کتاب مصور است و برای نسلی که به آن روزگار نزدیک بوده اند، نوستالژیک و البته دردآور است.

 

بی مترسک

نویسنده: علی غبیشاوی

ناشر: نگاه

تعداد صفحات: ۱۲۸

شمارگان: ۱۱۰۰

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

 

رمان “بی مترسک” ۵ فصل دارد، دو فصل اول و آخر “روز آخر” نام گذاری شده که در اصل مقدمه و موخره‌ای برای داستان هستند. داستان اصلی کتاب در سه فصل میانی، “شب اول”، “شب دوم” و “شب سوم” بیان می شود. این رمان ساختار روایی ساده و روایتی روان و خوشخوان دارد.

در سطح اول داستان با دو جوان دانشجو مواجه می‌ شویم که به دستور استادشان، برای انجام تحقیقات و نمونه ‌گیری از خاک منطقه‌ ای در خوزستان چند روز در دشت‌های اطراف شهر مشغول گشت و گذار می ‌شوند. راوی و دوست دانشجویش رضا، سه شب را در این منطقه می‌ گذرانند. هر شب پیرمردی به دیدار آن ها می ‌آید. پیرمرد که ادعا می ‌کند در خرابه‌ های روستایی قدیمی به نام “صویله” زندگی می ‌کند، داستان ‌هایی از گذشته این روستا، تعریف می‌ کند.شیوه روایت داستان ‌های پیرمرد به شیوه “نقل کردن” است. در داستان اول، پیرمرد برخورد مردم صویله را با پدیده برق و در نتیجه آن تلویزیون و دیگر دستگاه‌ های برقی تعریف می‌ کند و شب دوم پیرمرد برخورد صویله‌ ای ها را با فوتبال به تصویر می ‌کشد. در شب سوم نیز دلایل زوال و نابودی این روستا روایت می شود.

داستان‌ های پیرمرد درباره صویله به سبک رئالیسم جادویی بیان می ‌شوند و اتفاقات غریب و جذاب روستای صویله و اهالی ‌اش، که شاید به نوعی سمبلی از کل کشور باشد، در فضای آشنا و یا نیمه آشنای جنوب ایران بسیار خواندنی و دلنشین است.