سرِ کچل زن، قدغن!

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» حرف روز

ای بابا! حالا که به برکت دعای خیر میلیون‌ها نفر در لبنان و عیادت هنرمندان از پروستات معظم رهبری، اوضاع یک کمی داشت خوب می‌شد و ما اینجا تند و تند خبرهای خوب پخش می‌کردیم، متاسفانه دوباره باخبر شدیم که فیلم “شیفتگی” به‌خاطر حضور “رویا نونهالی” با سر تراشیده که اگر الآن از مقام معظم رهبری بپرسی، اگر نگوید “اون دختره”، حداقلش می‌گوید “یک زنیست”، توقیف شده.

خب البته ما قبلاً هم می‌دانستیم که آبی دریا و با هم و تنها و خصوصاً عطر خوش زن، قدغن است، ولی این‌را دیگر در کلاس احکام یادمان نداده بودند که “سر کچل زن” هم قدغن است. حالا الآن اگر دوباره علی جنتی مثل فیلم “قصه‌ها” بیاید بگوید “من نمی‌دانم کی به این فیلم مجوز داده” باز لابد یک عده فوری می‌خواهند بگویند ای آقا! این یکی را دیگر خودتان پروانه تولید دادید. یا شکر خدا جشنواره فجر هم در ونیز برگزار نمی‌شود که الان علی ابو جنتی که از وقتی که آمده لامصب اوضاع فرهنگی کشور همان‌طوری که روحانی گفته بود دچار شکوفایی شده، بیاید بگوید “کی اجازه داد این فیلم پارسال در جشنوار فجر شرکت بکند؟”.

البته وقتی در همین جشنواره فیلم فجر هم خواستند فیلم را نشان بدهند، اول برداشتند با استفاده از برخی ابزار آلات و نرم افزارهای کامپیوتری دشمن، روی سر رویا تیموریان کلاه گذاشتند، بعد زدند در بعضی از صحنه‌های دیگر کلاً تصویر را قطع کردند که تماشاچی فقط صدا را بشنود و از این طریق قوه تخیلش بالا برود، بعد با تمام این بدبختی‌ها یک کمی از فیلم را نشان دادند. تازه بعدش هم گفتند “علی زمانی عصمتی” دفعه اولش نیست که از اینجور فیلم‌ها می‌سازد. که این خودش احتمالاً نشان می‌دهد که کارگردان مربوطه برای فتنه کار می‌کند و باید ده‌نمکی بزند قلم دوربینش را بشکند.

بعد الآن عباس نادری دبیر شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی گفته “طبق نظر این شورا فیلم شیفتگی به دلیل موهای تراشیده بازیگر زن‌ خود ( رویا تیموریان) از نظر قانونی و شرعی نمی‌تواند به این شکل مجوز اکران بگیرد”. خب آقا از اول می‌گفتید. هم بالاخره در دولت تدبیر و امید تهیه کننده‌ها و کارگردان‌ها جنبه شرعی فیلم‌ها را در نظر بگیرند، هم آن‌هایی که بی‌خودی می‌گویند در دولت‌های قبلی که بر خلاف الآن، آن فجایع فرهنگی به‌سر کشور آمد، فریماه فرجامی و خاطره حاتمی و بهناز جعفری و از قضا همین رویا نونهالی، با سر کچل جلوی دوربین رفتند و هم فیلم‌شان مجوز نمایش گرفت، هم از نظر شرعی کسی چیزی نگفت.

این‌ها متاسفانه متوجه پیشرفت‌های فرهنگی این دولت نسبت به فجایع فرهنگی دولت‌های قبلی نیستند، یا اگر هم هستند می‌خواهند هر طوری شده از مسیر اعتدال خارج بشوند که این حرف‌ها را می‌زنند. الآن شما از ده تا مرجع عالیقدر که حتماً در زمینه سینما هم تخصص دارند بپرسی، از دم می‌گویند خب زن از اساس مو دارد که خصوصاً جلوی دوربین آن‌را بپوشاند، وگرنه شما خیال کردی ما اینجا بیکاریم؟ علافیم؟ برای دیوار حرف می‌زنیم؟ شما خیال کردی برای نظام کاری دارد در راهپیمایی شکوهمند روز قدس و ۲۲ بهمن، یک‌سری زن کچل بردارد بیاورد در خیابان که به دشمن مشت محکمی بکوبند؟

متاسفانه برخی افراد به‌جای اینکه هر روز به اقدامات فرهنگی دولت تدبیر و امید بیشتر امیدوار بشوند، نشسته‌اند به روان پاک “محمد حسینی” وزیر ارشاد احمدی نژاد جنایتکار درود می‌فرستند. آنهم الآن که نشست سالانه سازمان ملل است و دولت کارهای خیلی مهم‌تری نسبت به امور بی‌خودی فرهنگی دارد. عجب ملت متوقعی. واقعاً ما با چه کچل‌هایی شدیم هفتاد و پنج میلیون؟!