بار دیگر دست بیگانه در فرهنگ کشور

امید معماریان
امید معماریان

po_memarian_01.jpg

آیت الله خامنه ای رهبر ایران، با متهم کردن مطبوعات به بی انصافی درقبال دولت، ازنقش دست های بیگانه در مدیریت فرهنگی کشور ورسانه ها وتبلیغات سخن گفت.

در سال 1379 رهبر جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار صراحتا از دست داشتن بیگانگان درمطبوعات سخن گفته بود. به دنبال این سخنان طی ده روز اول اردیبهشت 18 نشریه وروزنامه تعطیل شدند.ahamadinejad_drahbar_b.jpg

آیت الله خامنه ای ازسوی دیگر هنگامی که نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به طرح اصلاح قانون مطبوعات پرداختند، به صورت مستقیم به مداخله پرداخت و از طرح این موضوع در مجلس با حکم حکومتی جلوگیری کرد. قوه قضاییه زیر نظر رهبری پس از اردیبهشت 79 در مجموع به تعطیلی بیش از 100 نشریه اقدام کرده است.

اکنون، بار دیگر درآستانه انتخابات مجلس خبرگان وانتخابات شورای های اسلامی و در حالی که نگرانی هایی زیادی درخصوص دخالت های دولتی در انتخابات انتشار می یابد، شخص اول نظام بار دیگر از نقش “دست های بیگانه” در”مدیریت فرهنگی کشور” سخن گفته است. این درحالی است که هم اکنون مدیریت فرهنگی کشور به عهده وزارت ارشاد است ونهادهایی مانند صدا وسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان ملی جوانان، شورای ائمه جمعه وجماعات و دیگر نهادهای فرهنگی وشبه فرهنگی وابسته به بنیادهای مذهبی نیز همگی درکنترل نیروهای محافظه کار مذهبی قراردارند. در ایران، نهاد رهبری خود مسوول متولی عزل ونصب های نهادهای انتصابی فرهنگی یاد شده است و در انتصاب وزیر ارشاد نیز رییس جمهور به طور سنتی با مشاوره مقام مافوق به انتخاب وزیر مورد نظر خود دراین حوزه اقدام می کند.

در اظهارات دیروز آیت الله خامنه ای آمده بود: “چندی پیش رییس جمهور به دلیل برخی مطالب و تبلیغات مطبوعات، از آن‌ها گلایه کرد که من حق را به رییس جمهور می‌دهم زیرا برخی از مطبوعات در قبال دولت بی‌انصافی می‌کنند و با استفاده از روش‌های تبلیغاتی سعی در زیر سوال بردن اقدامات دولت و بزرگ‌نمایی برخی عیوب کوچک دارند.”

رهبر ایران با اظهار این که: “من سال‌ها قبل در خصوص نقش دست‌های بیگانه در مدیریت فرهنگی کشور و رسانه‌ها و تبلیغات هشدار دادم اما برخی منکر آن شدند ولی سرانجام همه آن را تصدیق کردند” از وجود “آزادی بیان” درکشورخبرداده است: “اینکه برخی مطبوعات در کشور آزادانه بر ضد دولت و نظام مطلب می‌نویسند نشانه‌ی آشکار آزادی بیان است و البته مردم آگاه ایران نیز اعتنایی به مطالب این مطبوعات نمی‌کنند.”

اظهارات رهبری به صورت تلویحی انتقاد مطبوعات از دولت را به تلاش های خارجی برای تزلزل نظام اسلامی مرتبط کرده است. موضوعی که طی سالهای گذشته همواره توسط وی بیان شده ومنشاء برخورد با بسیاری ازروزنامه نگاران، روشنفکران وفعالان سیاسی بوده است. اگر چه درقالب موارد هیچ کدام از اتهام هایی که مبتنی برچنین رویکردی به افراد یاد شده وارد شده، مورد اثبات قرار نگرفته است. مقامات قضایی نزدیک به رهبر ایران بارها برای ثابت کردن این اتهامات از زندانی کردن روزنامه نگاران و پروژه اعتراف گیری استفاده کرده اند تا ثابت کنند مطبوعات کشور به بیگانگان متصل هستند. اما هیچ مدرکی تا کنون در این زمینه منتشر نشده است و همه کسانی که طی این سالها تحت فشارهای طاقت فرسای دستگاه قضایی بوده اند نیز پس ازمدتی پرده از رفتارهای غیرانسانی ضابطان قضایی برداشته اند.

آیت الله خامنه ای در سخنرانی اخیر وی درگرمسار، زادگاه محمود احمدی نژاد گفته است: “چند سال قبل عده‌ای از سیاسیون آمریکا در گزارشی ادعا کرده بودند در ایران عده‌ای منتظر اشاره آمریکا هستند تا نظام را متزلزل کنند، اما امروز حقیقت برای دشمنان ملت ایران آشکار شده است؛ زیرا آنها نه می‌توانند بر این کشور سلطه پیدا کنند و نه حتی می‌توانند به ملت ایران لطمه بزنند.”

چند ماه پیش غلامحسین الهام سخنگوی دولت هنگامی که برخی ازمطبوعات موضوع پرونده 300 میلیارد تخلف درزمان شهردار بودن محمود احمدی نژاد را مطرح کردند، به دادستان تهران دستور داد نشریاتی که به طرح انتقاد ازدولت می پردازند را مورد پیگرد قرار دهد. طی ماه های پس ازآن روزنامه “شرق” به عنوان یکی ازروزنامه های میانه رو و ماهنامه “نامه” به عنوان تریبون روشنفکری جریان منتقد دولت، تعطیل شد تا عملا با نزدیکی به انتخابات حلقه بسته اطلاع رسانی بسته تر از پیش شود.

یک روز پیش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در گرمسار، روزنامه اعتمادملی در خبری از فیلتر شدن سایت‌های ادوار نیوز، انتخاب، بی‌بی‌سی فارسی، امروز و میدان زنان خبرداده بود. همچنین سایت بی‌بی‌سی فارسی و روزنت امروز نیز در بسیاری از سرویس دهندگان اینترنتی دیگر فیلتر شده‌اند.