براندازی با ترجمه و انتشار کتاب

نویسنده
حسین محمدی

» معارضان نظام: هر روز بیشتر از دیروز

در حالی که برخی از اصول‌گرایان مدت‌هاست خواستار برخورد با موسوی و کروبی به عنوان “سران فتنه” هستند، موسسه‌ای با عنوان اندیشکده راهبردی امنیت نرم با انتشار جزوه‌ای با نام زمزمه‌های رنگی؛ واکاوی براندازی نرم در حوزه نشر به بررسی فعالیت “ناشران، نویسندگان و مترجمان برانداز” پرداخته است.

نویسندگان این جزوه، در مقدمه کتاب خود، هدف از انتشار آن را چنین بیان کرده‌اند: “ﺑﺎﯾﺪ در ﺑﺮرﺳﯽ ﯾﮏ ﭘﺮوژه ﮐﻮدﺗﺎی ﻣﺨﻤﻠﯽ ﻫﻤﻪ اﺑﻌﺎد ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ آن در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد، اﻣﺮی ﮐﻪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﻌﺪ از وﻗﺎﯾﻊ اﺧﯿﺮ از ﺳﻮی دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی ذﯾﺮﺑﻂ ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه و ﺗﻨﻬﺎ وﺟﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ آن ﭘﺮرﻧﮓ     ﻧﺸﺎن داده شده اﺳﺖ و درﺑﺎره آن ﺑﻪ ﻣﺮدم اﻃﻼع‌رﺳﺎﻧﯽ ﻣﯽﺷﻮد. در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺣﻮزه ﻓﺮﻫﻨﮓ (در ﻫﻤﻪ زﻣﯿﻨﻪﻫﺎ) از ﻣﺪتﻫﺎ ﻗﺒﻞ در اﯾﻦ ﭘﺮوژه ﻓﻌﺎل ﺑﻮده و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺴﺎﻋﺪی ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺑﺮای ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﻧﻈﺎم وﺟﻮد دارد ﺣﺮﮐﺖﻫﺎی ﺧﺰﻧﺪه و وﺳﯿﻌﯽ در ﺣﺎل اﺟﺮاﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ آن در ﻓﯿﻠﻢﻫﺎ، ﺗﺌﺎﺗﺮﻫﺎ،     ﮐﺘﺎبﻫﺎ و آﺛﺎر مﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه در دﯾﮕﺮ ﺣﻮزهﻫﺎ ﻗﺎﺑﻞ رؤﯾﺖ اﺳﺖ، اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺑﺮرﺳﯽ دﻗﯿﻖ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻣﻨﯿﺘﯽ.”

این جزوه تیرماه سال جاری منتشر شده است. شاید برای نخستین بار باشد که چنین جزوه‌ای در دسترس همگان قرار می‌گیرد. در این جزوه علاوه بر برخی ناشران، ده‌ها نویسنده و مترجم نیز به تلاش برای “براندازی” جمهوری اسلامی متهم شده‌اند.

نویسندگان همچنین فراموش نکرده‌اند که ذکر کنند: “ﺑﺪون ﺷﮏ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺗﻨﻬﺎ آﺛﺎری ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ در ﺣﻮزه ﮐﺘﺎب ﺑرای ﺑﺮاﻧﺪازی ﻧﺮم ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﭼﺸﻤﺎن رﺻﺪﮔﺮ  اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ آﻧﺎن را دﯾﺪه اﺳﺖ.”

 

ناشران و نویسندگان برانداز، کدام‌ها هستند؟

براساس تقسیم‌بندی جزوه مزبور، ناشرانی چون “ﻧﯽ“، “چشمه”، “کویر”، “روشنگران و مطالعات زنان”، “ققنوس” و “اختران” از ناشرانی هستند که فعالیت‌های آنان، به عنوان فعالیت‌های “براندازانه یاد شده است. 

از جمله مواردی که باعث شده است تا نام این ناشران در ردیف ناشران برانداز قرار گرفته شود “تحریم بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب” و همچنین “انتقاد از سیاست‌های فرهنگی دولت نهم” عنوان شده است. همچنین فعال بودن سایت‌های برخی از این ناشران، از دیگر نمونه‌های حرکت آن‌ها در جهت براندازی جمهوری‌اسلامی عنوان شده است.

در این جزوه از نشر “نی” به عنوان ناشر “ﺧﻂ ﻣﻘﺪم ﻧﺎﺷﺮان ﻣﻌﺎرض ﺑﺎ ﻧﻈﺎم اﺳﻼﻣﯽ” یاد شده است که فعالیت‌های آن” اﻏﻠﺐ ﺗﺮﺟﻤﻪ و ﺗﺒﯿﯿﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎی ﻏﺮﺑﯽ اﺳﺖ و اﻋﺘﻨﺎی اﻧﺪﮐﯽ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻧﻈﺮی ﺑﻮﻣﯽ دارد.” همچنین جعفر همایی مدیر این انتشارات نیز به عنوان “ﯾﮑﯽ از ﻣﻨﺘﻘﺪان ﺟﺪی وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ در دوﻟﺖ ﻧﻬﻢ” معرفی شده است.

حضور افرادی چون راﻣﯿﻦ ﺟﻬﺎﻧﺒﮕﻠﻮ، ﺣﺴﯿﻦ ﻧﺼﺮ، ﺧﺸﺎﯾﺎر دﯾﻬﯿﻤﯽ، ﻣﺤﺴﻦ ﮐﺪﯾﻮر، ﻋﻤﺎداﻟﺪﯾﻦ ﺑﺎﻗﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮓ رﺟﺎﯾﯽ، اﺑﺮاﻫﯿﻢ ﻧﺒﻮی و ﻣﺤﺴﻦ ﻣﺨﻤﻠﺒﺎف به عنوان نویسندگان و مترجمان “برانداز” مرتبط با این انتشارات، از دیگر دلایل قرار گرفتن این موسسه انتشاراتی در فهرست سیاه است.

 اﻧﺘﺸﺎرات “ﭼﺸﻤﻪ” به مدیریت ﺣﺴﻦ ﮐﯿﺎﺋﯿﺎن، دومین ناشری است که در این جزوه با اتهام تلاش برای “براندازی” جمهوری اسلامی مواجه شده است. از جمله دلایلی که باعث شده است نشر چشمه در ردیف انتشارتی‌های برانداز قرار گیرد، انتشار “کتاب‌های اول نویسندگان” و همچنین کتاب نویسندگان “شهرستانی” است. همچنین این جزوه با اشاره به سیاست نشر چشمه در انتشار داستان و رمان و شعر، آوده است: “با ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻧﺸﺮ ﭼﺸﻤﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﺻﻠﯽاش در ﺣﻮزه ادﺑﯿﺎت داﺳﺘﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﻣﯽﺗﻮان آﺛﺎری ﺑﯿﺸﺘﺮ از آﻧﭽﻪ در اﯾﻦ ﺟﺰوه آﻣﺪه را در ﻣﻮرد ﺑﺮاﻧﺪازی ﻧﺮم ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮد و ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﭼﺎپ ﺑﺮﺧﯽ از آﺛﺎر ﺿﺪﻧﻈﺎم را در آﯾﻨﺪهای ﻧﺰدﯾﮏ داﺷﺖ.”

بابک احمدی، ﺳﯿﻤﯿﻦ ﺑﻬﺒﻬﺎﻧﯽ، ﻋﻠﯽاﺷﺮف دروﯾﺸﺎن، ﻣﺤﻤﻮد دوﻟﺖ‌آﺑﺎدی، آذردخت بهرامی و ﺑﻬﺎره رﻫﻨﻤﺎ به عنوان همکاران “برانداز” این انتشاراتی نام برده شده است.

اﻧﺘﺸﺎرات “ﻗﻘﻨﻮس” به مدیریت اﻣﯿﺮ ﺣﺴﯿﻦزادﮔﺎن سومین ناشری است که فعالیت‌های آن از نظر تهیه‌کنندگان این جزوه “براندازانه” ارزیابی شده است.

این جزوه انتشارات ققنوس را چنین توصیف می‌کند: “ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﮐﺘﺐ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ اﯾﻦ ﻧﺎﺷﺮ در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻮارد ﺑﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎی ﻏﺮبﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ اﺧﺘﺼﺎص دارد، از آن ﺟﻬﺖ ﮐﻪ در ﺣﻮزه ادﺑﯿﺎت، ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻪ ادﺑﯿﺎت ﻏﺮﺑﯽ و ﻧﯿﺰ ﭼﺎپ آﺛﺎر اﻋﻀﺎی ﭼﭗاﻧﺪﯾﺶ ﮐﺎﻧﻮن ﻏﯿﺮﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن ﮐﻪ ﻣﺘﺎﺛﺮ از ﻏﺮب ﻫﺴﺘﻨﺪ در آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽﺧﻮرد.”

 انتشار کتب مستشرقین غربی، از دیگر موارد فعالیت‌های براندازنه این انتشاراتی است.

ﺟﻮاد ﻣﺠﺎﺑﯽ، ﺳﯿﺪﻋﻠﯽ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﯽ ﺳﭙﺎﻧﻠﻮ، ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﯽ، ﻣﺼﻄﻔﯽ ﻣﺴﺘﻮر، ﻣﻬﺪی  ﻏﺒﺮاﯾﯽ و ﺑﻬﻤﻦ ﻓﺮزاﻧﻪ از جمله نویسندگان، شاعران و مترجمانی هستند که همکار این انتشاراتی معرفی شده‌اند.

اﻧﺘﺸﺎرات “روﺷﻨﮕﺮان و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت زﻧﺎن” به مدیریت ﺷﻬﻼ ﻻﻫﯿﺠﯽ نیز به دلیل آنکه مدیر آن “ﻃﺮاح ﻣﺴﺎﺋﻞ زﻧﺎن ﻣﺪاﻓﻊ ﺣﻘﻮق ﺑﺎ دﯾﺪﮔﺎه ﮐﺎﻣﻼ ﻓﻤﯿﻨﯿستی” است، از جمله انتشاراتی‌های برانداز است. حمایت از کمپین یک میلیون امضا از دیگر موارد اقدام به براندازی مسوول این انتشاراتی است.

ﺑﻬﺮام ﺑﯿﻀﺎﯾﯽ، ﻧﻮﺷﯿﻦ اﺣﻤﺪی ﺧﺮاﺳﺎﻧﯽ، ﻣﻬﺮاﻧﮕﯿﺰ ﮐﺎر، اﻓﺴﺎﻧﻪ ﻧﺠﻢآﺑﺎدی، ﺗﻮرج رﻫﻨﻤﺎ، ﻓﺮوغ ﭘﻮرﯾﺎوری و ﮔﯿﺘﯽ ﺧﻮﺷﺪل از جمله هنرمندان، محققان و مترجمان مرتبط با این انتشاراتی معرفی شده‌اند.

اﻧﺘﺸﺎرات “اﺧﺘﺮان” ﺑﻪ  ﻣﺪﯾﺮیت ﻣﻨﺼﻮر اﻋﺮاﺑﯽ اردﻫﺎﻟﯽ دیگر ناشر برانداز در این جزوه ۶۴ صفحه‌ای است. در این جزوه از انتشارات اختران با عنوان ناشری با گرایش به “بهائیت” و “مارکسیسم” و منتقد جمهوری اسلامی یاد شده است.

از ﺣﺎﺗﻢ ﻗﺎدری، ﺣﺴﻦ ﻗﺎﺿﯽﻣﺮادی، ﺣﺴﻦ ﻧﺮاﻗﯽ، ﻋﺒﺎس ﻣﯿﻼﻧﯽ، اﺑﺮاﻫﯿﻢ  ﮔﻠﺴﺘﺎن، ﺣﻤﯿﺪ ﺷﻮﮐﺖ، ﻟﻄﻒالله آﺟﻮداﻧﯽ، ﻣﺎﺷﺎالله آﺟﻮداﻧﯽ، اﯾﺮج اﻓﺸﺎر، رﺿﺎ ﻗﺎﺳﻤﯽ و ﻫﻮﺷﻨﮓ ﻣﺎﻫﺮوﯾﺎن با عنوان نویسندگان و محققان برانداز مرتبط با اختران نام برده شده است.

اﻧﺘﺸﺎرات “ﮐﻮﯾﺮ” ﺑﻪ مدیریت ﻣﺤﻤﺪﺟﻮاد ﻣﻈﻔﺮ آخرین ناشری است که در این جزوه، فعالیت‌‌های آن براندازانه ارزیابی شده است.

ﺣﺴﯿﻦ ﺑﺸﯿﺮﯾﻪ، ﻋﻠﯽ‌اﺻﻐﺮ ﺣﻘﺪار، ﺣﺴﯿﻦ ﻗﺎﺿﯿﺎن و ﺣﺴﯿﻦ ﻣﺪرﺳﯽ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎیی نیز در این جزوه به عنوان نویسندگان و محققانی معرفی شده‌اند که همکار انتشارات کویر هستند.

بررسی و معرفی برخی کتاب‌های انتشار یافته توسط این ناشران بخش زیادی از جزوه “زمزمه‌های رنگی” را به خود اختصاص داده است.

کتاب‌هایی نظیر “از دوﻟﺖ اﺻﻼﺣﯽ ﺗﺎ دوﻟﺖ اﺳﻼﻣﯽ، “ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺪﻧﯽ، ﻣﺒﺎرزه ﻣﺪﻧﯽ”، “ﺳﻠﻄﻪ ﯾﺎ رﻫﺒﺮی”، “ﺳﻔﺮﻧﺎﻣﻪی اوﻧﻮر آب”، “آﺧﺮاﻟﺰﻣﺎﻧﯽ در ﻫﻤﯿﻦ ﻧﺰدﯾﮑﯽ”، “در ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻮاده اﯾﺮاﻧﯽ”، “ﻧﮕﺮان ﻧﺒﺎش” و “زﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮای اﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﺑﺸﺮ”  از جمله کتاب‌هایی هستند که در این جزوه به عنوان کتاب‌های “براندازانه” معرفی شده‌ اند.