اهل سنت کتاب های شیعیان را بخوانند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» اظهارات آیت الله خامنه ای به مناسبت عید غدیر:

روز گذشته به مناسبت عید غدیر خم، مقامات فعلی و سابق جمهوری اسلامی در دیدار با قشرهای مختلف مردم سخنانی را ایراد کردند که نمایانگر نگرانی ها و الویت های آنها در مورد جامعه فعلی ایران بود. رهبر جمهوری اسلامی ترجیح داد در این روز به مرزبندی با هل سنت بپردازد و در مقابل، میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی با انتقاد از “ظلم” جاری در کشور، روش های حکومت را  با شیوه امام اول شیعیان ناسازگار دانستند.

آیت الله خامنه ای در اظهارات خود “غدیر”  را “پر مغزترین” عید مسلمانان جهان خواند و این در حالی است که مناسبت مورد اشاره وی، تنها عید بزرگ مذهبی است که اهل سنت در برگزاری آن با شیعیان سهیم نیستند. آیت الله خامنه ای همچنین از اهل سنت خواست تفکرات روحانیون شیعه را مورد مطالعه قرار دهند.

 

پرمغز ترین عید مسلمانان

آیت الله علی خامنه ای در اظهارات روز گذشته خود در جمع عده ای از مردم و مسولان حکومت گفت: “واقعه غدیر پرمعزتر از اعیاد اسلامی است چرا که براساس معیارهای الهی، تکلیف همیشگی مسلمانان را در زمینه هدایت و حکومت مشخص کرده است.”

رهبر جمهوری اسلامی در این  سخنرانی خود، که در غیاب سران سه قوه برگزار شد، افزود: “ما هیچ اصراری نداریم که فرقه ای از فرق اسلامی، عقاید فرقه ای دیگر را قبول کند اما درخواست منطقی داریم که همه مسلمانان جهان، در واقعیت ها و حقایقی که علمای بزرگ همچون علامه سید شرف الدین عاملی و علامه امینی درباره امیرمومنان ارائه کرده اند، تأمل و تفکر کنند.”

شخص اول حکومت ایران در ادامه سخنان خود، تشیع را برآمده از اعتقاد صحیح، سالم و خالص به “وحی الهی و ارزشها و معیارهای قرآنی” دانسته و گفت: “مسئله غدیر که از مسلمات تاریخ اسلام است بر همه اتهامات مبنی بر جعلی بودن تشیع خط بطلان می کشد و روح و ریشه تشیع را به روشنی بیان می کند. مستکبران جهان به خوبی می دانند که ملت ایران با تمسک به روح ولایت و ایجاد نظام اسلامی، آرزوی همه مسلمانان دلسوز و همه روشنفکران دردآشنای جهان اسلام را محقق کرده است، بنابراین تلاش می کنند جمعیت عظیم شیعه را خارج از دنیای اسلام نشان دهند.”
 سخنان رهبر در حالی بیان شد که دو روز پیش از آن آیت الله خزعلی عضو سابق شورای نگهبان نیز بزرگترین عید مسلمانان را عید غدیرخم دانسته و بر خواست همیشگی خود مبنی بر جایگزینی نوروز با غدیر تاکید کرده بود. او به عنوان سخنران پیش ازخطبه های نماز جمعه تهران گفته بود: “پیامبر این عید را عید بزرگ خدائی خواند، لذا عید بزرگ مسلمانان عید غدیر خم است نه عید نوروز.”

بخش دوم سخنان دیروز رهبر جمهوری اسلامی ارتباطی با عیدغدیر نداشت. وی در این بخش از سخنان خود در مقابل موضع اخیر جامعه جهانی در قبال برنامه هسته واکنش نشان داد و گفت: “کار دشمنان ملت به اینجا رسیده است که با دروغ سازی، افکار عمومی دنیا را گمراه کنند و فریب دهند. همچنان
 که بارها گفته ایم ملت ایران در قضیه هسته ای به دنبال دانش مورد نیاز کشور است و اعتقاد دارد اگر امروز این دانش و فناوری و دانایی را به دست نیاورد، فردایی که چرخ های اقتصادیِ همه جهان، براساس نیروی هسته ای حرکت می کند، برای این کار دیر خواهد بود.”
وی از منتقدین سیاست های دولت مورد حمایت خود انتقاد کرد و افزود: “باید متوجه بود که دشمن چگونه از هر کلمه و کاری که بوی تفرقه بدهد، سوءاستفاده می کند و جری می شود. عده ای باید پیش خدا جواب بدهند از اینکه کاری کنند که دشمن از آن، وجود اختلاف در کشور را برداشت کند و گستاخ شود.
 

 انتقاد موسوی و خاتمی از اوضاع کشور

همزمان میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی ، در سخنان خود به مناسبت عید غدیر، با اشاره به وضعیت حاکم بر کشور و رفتار دولت با منتقدین و مردم، تاکید کردند که روش و منش دولتمران فعلی جمهوری اسلامی را در تقابل با آموزه های امام اول شیعیان می دانند.

میرحسین موسوی در دیدار با مردم و چهرهای سیاسی اصلاح طلب، به مقایسه حوادث دوران امام  اول شیعیان با حوادث امروز کشور پرداخته و گفت: “هم اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا جامعه خود را با آن دوره و مشی مقایسه کنیم. محکمه ها، دادگاه و زندان های خود را با آن زمان مقایسه کنیم. اگر حکومتی نتواند همانند حضرت علی عمل کند باید حداقل گرایشی به سمت مشی ایشان در خود نشان دهد که متوجه شویم به آن سمت مایل است نه اینکه در شب عید غدیر فرد بیماری را که عمل جراحی کرده و مشکل دارد را به زندان برگرداند. اینها با سیره حضرت علی (ع) هیچ انطباقی ندارد.”

اشاره میرحسین موسوی به انتقال مجدد بهزاد نبوی،از چهره های شاخص جریان اصلاح طلبی ، به زندان است.
سید محمد خاتمی نیز دیروز درمراسم جشن اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه ، با بیان اینکه “امروز اخلاق قربانی سیاست شد”ه برخی از ویژگی ها و منش های اخلاقی امام اولین شیعان را برشمرد و آن را با حکومت و نوع منش دولتمردان فعلی با مردم مقایسه کرد.
 رئیس جمهور سابق ایران، با اشاره به نوع نگاه امام اول شیعیان به حکومت و مخالفان خود گفت: “در حکومت حضرت علی همه مشمول عدالت او بودند. وی معتقد بود هیچ انسانی به خصوص اگر سوابق درخشانی دارد، نباید مورد ستم قرار گیرد. “