ایران نیروهایش را خارج کند

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» نگاه لوریان لوژور به تکذیب اظهارات سعودی

حسین امیرعبداللهیان، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، روز سه شنبه اظهارات رییس دیپلماسی سعودی را تکذیب کرد. او روز دوشنبه گفته بود که “ایران باید نیروهای اشغالگر خود را از سوریه خارج و به حل و فصل کردن درگیری های این کشور کمک کند”.

به گزارش تلویزیون دولتی و به نقل از آقای امیرعبداللهیان، “جمهوری اسلامی ایران مهم ترین کشور منطقه است که در مبارزه علیه تروریسم فعالیت می کند. ایران به دولت ها و ملت های عراق و سوریه کمک می کند تا در چارچوب قوانین بین المللی با تروریسم مبارزه کنند”.

او در ادامه افزود: “ما به عربستان سعودی توصیه می کنیم که مراقب توطئه های دشمنان منطقه باشد […] و نقش مثبتی در این زمینه ایفا کند.”

شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، با متهم کردن تهران به داشتن نیرو در سوریه و “جنگیدن علیه سوری ها” گفت: “ما نسبت به سیاست ایران در منطقه مشکوک هستیم […] ایران در چندین درگیری منطقه ای بخشی از مشکل است، نه بخشی از راه حل.”

او در ادامه گفت: “در این مورد می توان اذعان داشت که نیروهای ایرانی حاضر در سوریه، درواقع نیروهای اشغالگرند.”

او همچنین گفت: “اگر ایران می خواهد در یافتن راه حل برای سوریه گامی بردارد، باید نیروهای خود را از سوریه خارج کند. و این حالت باید در جاهای دیگر، ازجمله عراق و یمن نیز انجام شود.”

عربستان سعودی و دیگر شیخ نشینان حوزه خلیج فارس از شورشیان سوری که درتلاش اند تا حکومت بشاراسد را سرنگون سازند، حمایت می کنند.

ایران، به عنوان قدرت شیعه منطقه، دولت های سوریه و عراق را تحت حمایت خود دارد و مشاوران نظامی خود را به سوریه و عراق اعزام کرده است. سران عراقی در بغداد و کردهای عراق تأکید کرده اند که ایران برای مبارزه علیه جهادگرایان سازمان دولت اسلامی کمک های نظامی نیز تأمین کرده است.

حکومت رییس جمهور اسد از حمایت مالی و نظامی ایران برخوردار است. و از حمایت جنبش شیعه حزب الله لبنان نیز بهره می برد.

در میان گروه هایی که با حکومت سوریه مبارزه می کنند، نام دولت اسلامی نیز به چشم می خورد. مواضع این سازمان ازسوی عربستان سعودی و چهار کشور عربی دیگر در چارچوب ائتلاف بین المللی، آغاز شده توسط ایالات متحده، بمباران شد.

آقای امیرعبداللهیان همچنین اظهارات سعود الفیصل درخصوص یمن را تکذیب کرد و گفت: “آنچه در یمن می گذرد، یک مسأله داخلی برای این کشور است.” ایران متهم به آن است که به شورشیان شیعه کمک کرده تا در تاریخ ۲۱ سپتامبر کنترل صنعا، پایتخت یمن، را به دست گیرند.

او همچنین تأکید نمود که “اگر ریاض به حضور نظامی خود در بحرین خاتمه می داد، یک راه حل سیاسی برای این کشور پیدا می شد و سرکوب مردم که اکثریت شان شیعه اند نیز خاتمه می یافت”. چندی پیش شیعیان بحرین علیه پادشاهی سنی این کشور که مورد حمایت عربستان نیز هست، به اعتراض پرداختند.

منبع: لوریان لوژور، ۱۴ اکتبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran