آزمایش موشکی اسرائیل با هدف حزب الله

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون در باره وضعیت منطقه

اسرائیل روز جمعه برای دومین بار موشک ارو (پیکان)را با موفقیت آزمایش کرد. این موشک بخشی از سیستم دفاع موشکی است که آمریکا در اختیار اسرائیل قرار داده است تا با خطر حمله موشکی از سوی حزب الله لبنان، ایران و سوریه مقابله کند.

یکی از عناصر سیستم دفاع موشکی اسرائیل، موشک پیکان-۳ است که پرتاب کننده ماهواره های “ماشین قاتل” است که با تعقیب و نابود ساختن موشک های دوربرد در ورای آتمسفر زمین، می تواند با هر گونه خطر حمله با کلاهک های شیمیایی یا هسته ای مقابله کند.

ایران و سوریه مدت هاست از این گونه موشک های دوربرد در اختیار دارند و اسرائیل معتقد است متحد آنها، حزب الله، نیز اخیرا از این گونه موشک ها دریافت کرده و در لبنان و دمشق انبار کرده است. این امر نگرانی اسرائیل را در این زمینه افزایش داده است.

پرتاب موشک رهگیر پیکان-۳ بر فراز مدیترانه دومین آزمایش این موشک بود ولی به گفته مقامات در این آزمایش از امکانات رهگیری آن استفاده نشد.

اسرائیل یک دهه پیش موشک پیکان-۲ را با موفقیت نزدیک به ۹۰ درصد آزمایش کرده بود.

وزیر دفاع اسرائیل در بیانیه ای گفت: “موشک رهگیر پیکان-۳ با موفقیت در مسیر تعیین شدن در ورای جو زمین پرواز کرد.”

رئیس بخش دفاع موشکی وزارت دفاع اسرائیل به خبرنگاران گفت در قسمتی از این آزمایش، که با حضور مقامات آمریکایی انجام شد، قسمت رهگیری موشک از آن جدا شده و “ماهواره کشنده” آن به پرواز خود در فضا ادامه داده است.

اسرائیل پیش بینی می کند موشک پیکان-۳ سال آینده آماده بهره برداری شود. پنتاگون و شرکت بوئینگ از شرکای این پروژه هستند که با مدیریت دولتی صنایع فضایی اسرائیل به اجرا در می آید.

این موشک بخش دوربرد سیستم دفاع موشکی اسرائیل را تشکیل می دهد. این سیستم همچنین در بر دارند سامانه “گنبد آهنین” است که قادر است موشک های برد متوسط و خمپاره های شلیک شده از سوی چریک های فلسطینی از نوار غزه را هدف بگیرد. موشک دیگر “دیوید اسلینگ” نیز بخشی از این سیستم است که اکنون درحال مطالعه می باشد.

آمریکا و اسرائیل از سال ۱۹۸۸ بر روی موشک پیکان-۳ کار می کنند. واشنگتن می گوید کمک به اسرائیل برای تقویت توان دفاع موشکی می تواند از حملات و جنگ در خاورمیانه جلوگیری کند.

اسرائیل نیز آن را وسیله ای برای کنترل دشمنان خود می داند.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل در توئیتر خود گفت: “ایجاد این گونه سیستم ها به اسرائیل اجازه می دهد زندگی روزمره خود را در برابر تهدیدها محافظت کند و در صورت نیاز در نبردهای منطقه ای سریع و موثر عمل کند.”

گفته می شود که اسرائیل تنها کشور دارای زرادخانه هسته ای در منطقه بوده و همچنین مجهز به موشک های دوربرد است و در حال گسترش سیستم دفاعی خود در برابر تهدیدهای منطقه ای است.

اسرائیل از موشک های دوربرد ایران نگران است. ایران تعداد ۴۰۰ موشک در اختیار دارد که می تواند آن ها را به کلاهک هسته ای مجهز کند. ایران، که جستجوی فناوری تولید بمب هسته ای را رد می کند، در حال مذاکره با قدرت های بزرگ است تا برنامه هسته ای خود را محدود سازد.

جنگ داخلی سوریه نیز این نگرانی را بوجود آورده است که بشار اسد، رئیس جمهور این کشور کنترل خود را بر موشک های دوربرد این کشور از دست بدهد. اسرائیل می گوید دمشق نیمی از این موشک ها را علیه شورشیان بکار برده است.

حزب الله لبنان در نبرد علیه شورشیان به اسد کمک می کند. به گفته مقامات امنیتی اسرائیل، این کشور از بیم حملات چریکی با سلاح های پیشرفته سوریه، در سه نوبت در سال گذشته، حملاتی را علیه کاروان های نظامی در جنوب لبنان انجام داد.

با این وجود اینگونه تلاش ها تاثیر محدودی داشت.

به گفته مقامات اسرائیلی حزب الله اکنون دارای ۶۰ تا ۷۰ هزار موشک است که در لبنان مستقر شده است، از جمله چندین موشک اسکاد دی با برد ۷۰۰ کیلومتر که از سوریه دریافت کرده است.

به گفته این مقامات، حزب الله همچنین صدها موشک فتح-۱۱۰ با برد ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در اختیار دارد.

مقامات اسرائیل می گویند: “این موشک ها بزرگترین خطر برای اسرائیل هستند”.

“ما معتقدیم نیمی از این موشک ها عملیاتی و آماده هستند. این موشک ها بر روی پرتاب کننده ها نصب و آماده شلیک هستند. فقط بستگی به اراده آن ها دارد”

حزب الله ایجاد زرادخانه نظامی خود را از سال ۲۰۰۶ تائید می کند ولی جزئیاتی از سلاح های خود ارائه نداده است.

مقامات اسرائیل گفتند میزان کارآیی واقعی سیستم دفاع موشکی چند لایه زمانی مشخص می شود که موشک های مختلف بطور هم زمان در زمان واقعی به سوی این کشور شلیک شوند.

منبع: شیکاگو تریبون – 3 ژانویه 2014