باز پای خانم معاون وزیر در میان است؟

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» دختران کاراته کار از گرفتن مدال محروم شدند

هنوز از محرومیت بانوان تیم ملی کاراته ایران در رقابتهای کشورهای اسلامی در اندونزی زمان زیادی سپری نشده که این بار دختران تیم ملی جوانان کاراته کشور به دلیل داشتن پوشش غیر مجاز و پوشاندن گردن، با اعتراض امارات، میزبان رقابتهای قهرمانی آسیا، در پای رقابتهای پایانی و کسب مدال طلا محروم و دست خالی ماندند. پیش از این مصر به پوشش اسلامی بانوان ایران اعتراض کرده و ورزشکاران ایران را ناامید ساخته بود. در دور قبلی مرضیه اکبرآبادی،معاونت وزارت ورزش در امور بانوان دستور پوشش بیشتر و غیرمجاز را از تهران صادر کرده بود و این بار هم دستور پوشاندن گردن ملی پوشان از تهران صادر شده است.

معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان که هیچ تاوانی در مورد محرومیت پیشین نداد و در عوض داور ایرانی مورد بازخواست قرار گرفت و با محرومیت داخلی رو به رو شد، پس از محرومیت اخیر به خبرگزاری فارس گفته است: “به نظرم اتفاقاتی که در این مدت در بخش بانوان رخ می‌دهد بیشتر یک نوع بداخلاقی محسوب می‌شود!”

خبرگزاری دانشجویان ایران در انتشار خبر محرومیت دختران تیم ملی جوانان، به مورد محرومیت دو ماه پیش بانوان تیم ملی کاراته در اندونزی هم اشاره کرده و نوشته است: “در آن زمان همه تقصیرها به گردن سرداور ایرانی مسابقات انداخته شد هرچند که بعدها مشخص شد مسئولان تیم ایران از پوشش جدیدی که مورد تایید فدراسیون جهانی نبود در آن رقابت‌ها استفاده کرده بودند.”

با این حال خانم اکبرآبادی افزوده: “هفته گذشته با رئیس، نائب رئیس بانوان و دبیر فدراسیون جلسه ‌ای را در رابطه با حجاب بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا داشتیم. دوستان به ما گفتند که پیگیری‌هایی را در مورد این موضوع انجام داده ‌ا‌ند.”

اشرف امینی، نایب ‌رئیس فدراسیون در امور کاراته بانوان هم به همین خبرگزاری گفته است: “پوشش‌مان مطابق با استاندارد جهانی بود و ما تنها یک مقدار یقه لباس بانوانمان را بالاتر برده بودیم که آنها به این موضوع اعتراض کردند. لباس بانوان به هیچ عنوان مشکلی نداشت. بانوان ما مثل تیم‌های دیگر لباس‌هایی که از قبل برای مسابقات تعریف شده را پوشیده بودند، اما آنها به دنبال بهانه‌ جویی بودند تا به یک روشی بانوان ما را حذف کنند.”

 

هیچ عکسی از این مسابقه ها نیست

به نوشته فارس خانم امینی در پاسخ به این سؤال که واکنش مسئولان برگزاری مسابقات به اعتراض شما چه بود، گفته: “وقتی ما اعتراض کردیم آنها مدعی شدند که اگر فیلم یا عکسی از تیم کاتای بانوان خود در حال مبارزه کردن داریم را به آنها ارائه کنیم، اما متأسفانه ما هیچ مدرکی نداشتیم و به همین دلیل اعتراض ما به جایی نرسید!”

مسئول فدراسیون کاراته البته این را هم گفته است که “مسابقات در پنج تاتامی برگزار می‌شود. ما یک دوربین به همراه تیم داریم که آن هم در گوشه‌ای از سالن مسابقات در حال فیلمبرداری بود. هر چند که مسئولان برگزاری مسابقات خودشان تمام بازی‌ها را فیلمبرداری می‌کنند، اما ما از آنها خواستیم فیلم مسابقات را نگاه کنند، اما متأسفانه آنها مدعی شدند که هیچ فیلمی از مسابقات را ندارند.”