لغو مراسم ترحیم از ترس آشکار شدن مخالفت ها

نویسنده
نازنین کامدار

» هفتم آیت الله طاهری، اصفهان در سیطره نیروهای امنیتی

در حالیکه فضای شهرها برای برپایی انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم همچنان سرد است و هیچ ناظر بی اطلاعی نمی تواند از چهره شهرها، در پیش بودن انتخاباتی با اهمیت همچون ریاست جمهوری در ۶ روز آینده را بفهمد، اصفهان صحنه حضور گسترده نیروهای امنیتی شده است تا مبادا مخافان حکومت بار دیگر فرصت یابند تا مراسم ترحیم آیت الله طاهری را به صحنه تظاهرات اعتراض آمیز تبدیل کنند.

بنا به گزارش ها از اصفهان، حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهر اصفهان به حدی است که حتی معدود توریست های خارجی را که برای بازدید از اماکن توریستی به این شهر سفر کرده اند، به حیرت انداخته است. خودروهای زره پوش نیروی انتظامی، نیروهای گشت ضد شورش، تردد متعدد موتورها و خودرو های لباس شخصی فضای شهر اصفهان را به شدت امنیتی کرده است.

در چنین شرایطی، دفتر آیت الله طاهری که پس از راهپیمایی چند صد هزار نفری مراسم تشییع وی، ناچار شد در اطلاعیه ای از حوادث روی داده اعلام برائت کند، روزگذشته با انتشار اطلاعیه ای کوتاه اعلام کرد که کلیه مراسم ترحیم امام جمعه سابق اصفهان به دلیل احتمال بروز درگیری در شهرهای اصفهان، قم و تهران منتفی شده است تا به این ترتیب، مراسم ترحیم آیت الله طاهری نیز مشمول همان دستورالعمل های امنیتی ای شود که طی سال های اخیر از برگزاری هرگونه مراسم ترحیمی برای روحیانیون معترض به سیاست های آیت الله خامنه ای، کشته شدگان حوادث سال ۸۸ و…جلوگیری کرده است.

به نوشته خبرگزاری مهر، در اطلاعیه دفتر آیت الله طاهری آمده است: “با توجه به برخی حواشی ایجاد شده و آسیب های وارد شده به برخی افراد بیگناه در جریان برگزاری مراسم تشییع پیکر آیت الله طاهری، مراسم های ترحیم ایشان در تهران، قم و سایر شهرها بجز نجف آباد برگزار نمی‌شود.آیت الله طاهری در وصیت خود تاکید کرده اند که مراسم تشییع و ترحیم ایشان با آرامش و بدون آسیب رسیدن به هیچ یک از شهروندان و جوانان سرزمین برگزار شوند که با توجه به اتفاقات رخ داده در مراسم تشییع، دفتر ایشان تصمیم به لغو کلیه مراسم های پیش بینی شده در تهران، قم و سایر شهرها بجز نجف آباد گرفته است”.

گفتنی است، در مراسم تشییع پیکر آیت الله طاهری در اصفهان، آنطور که بی.بی.سی اعلام کرده است بیش از ۲۰۰ هزار نفر با سردادن شعارهایی چون “دیکتاتور نگاه کن/عزت خدادادیه”، “مرگ بر دیکتاتور”، “یاحسین/میرحسین” و…اعتراض خود را به وضع موجود در کشور نشان دادند.

اعتراضی که منجر شد تعدادی از شرکت کنندگان، پس از این مراسم از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شود و شرایط پلیسی در شهر اصفهان برقرار شود.

در همین باره، سایت ندای سبز آزادی نوشت: “بر اساس برخی گزارش‌ها، تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری آیت‌الله جلال‌الدین طاهری بازداشت شدند. نعیم صلواتی، فرزند فضل‌الله صلواتی از فعالان سیاسی اصفهان از جمله بازداشت‌شده‌های روز سه شنبه است.در مراسم تشییع آیت الله طاهری شرکت کنندگان با سردادن شعارهایی خواستار پایان حصر سران جنبش سبز شده بودند.فضل‌الله صلواتی در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر داد که روز سه‌شنبه هنگامی که جمعیت کمتر شد نیروهای دولتی مجموعه‌ای ۱۰ تا ۲۰ نفری از جوانانی را که گوشه‌ای ایستاده و حرف می‌زدند و نیروهای دولتی به آنها دسترسی داشتند را بازداشت کردند. فضل‌الله صلواتی در ارتباط با دستگیری فرزند ۲۴ ساله‌اش گفت که زمانی که او از من جدا شد و در حالی که شعاری هم نمی‌داد بازداشت شد. فرزند او و جمعی دیگر از جوانان دستگیرشده به بازداشتگاه موقتی در کنار زندان که مربوط به وزارت اطلاعات است برده شده‌اند”.

 گفتنی است در میان راهپیمایان، برخی از چهره‌های سیاسی و مذهبی نظیر حسن روحانی، عبدالله نوری، غلامحسین کرباسچی، عباسعلی روحانی، رضا خاتمی، علی اشراقی، مرتضی اشراقی، احمد خرم، حجتی و احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری نیز حضور داشتند.

چهار سال پیش نیز پس از برگزاری مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری، یکی دیگر از روحانیون منتقد آیت‌الله خامنه‌ای، در قم، تعدادی از شرکت‌کنندگان بازداشت شدند.

بنابراین گزارش، سایت “بولتن نیوز” یک سایت نزدیک به محافل امنیتی، در واکنش به اعتراض شهروندان به حصر رهبران جنبش سبز در مراسم تشییع آیت الله طاهری نوشت: “«مرده خوری سیاسی» از جمله زیباترین صفاتی است که می توان آن را برای توصیف حرکات و سکنات یک جریان مرده به کار برد.این جریان که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ همواره تلاش می کند با تکیه بر پیکر علما و شخصیت و رجال سیاسی موجودیت خود را ابلاغ کند اما این بار با بصیرت و هوشیاری بیت آیت الله ناکام ماند. خبر درگذشت آیت الله طاهری نماینده فقید سابق حضرت امام و مقام معظم رهبری برای بسیاری موجب تاثر و تالم گشت اما این در حالی بود که یک جریان سیاسی خاص به جای همراهی با مردم در تسلی بخشیدن به خانواده و بیت شریف ایشان از این واقعه مسرور شدند و سریعا خود را به صحنه رساندند اما نتوانستند به اهداف از قبل طراحی شده خویش برسند”.

این سایت در گزارش خود از لغو مراسم ترحیم آیت الله طاهری که از مخالفان سرسخت آیت الله خامنه ای بود ابراز خشنودی کرده است.

آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی، در سال ۸۸ و پس از سرکوب اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات، با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای از سمت امام جمعه اصفهان که حکم اولیه اش را از آیت الله خمینی دریافت کرده بود، استعفاء داد.

وی در نامه خود، ماجرای کودتای انتخاباتی را به شدت محکوم کرد و با لحنی تند، خطاب به رهبر حکومت دینی نوشت: “آیا امام اجازه میداد کسانی که باید در انتخابات بی طرف باشند، رسما وارد حمایت علنی از کاندیدای خاصی بشوند؟ آیا امام اجازه می‌داد امکانات عمومی و بیت المال مسلمین برای یک کاندیدا بدون هیچ محدودیتی استفاده شود؟ آیا امام اجازه می‌داد حیثیت و آبروی افراد این گونه در معرض و منظر مردم ملعبه بازیگران قدرت قرار گیرد؟ و آیا دین چنین اجازه‌ای به شما داده است؟ چرا چتر حمایت قانون فقط برای شما و دوستان شما است؟”.

پس از این استعفاء، وی عملا در انزوا قرار گرفت و تنها پس از مرگش بود که در اقدامی اتفاقی بیش از ۲۰۰ هزار نفر در مراسم خاکسپاری اش شرکت کردند و خشم نهادهای امنیتی را برانگیختند