ارز گران، بورس منفی شد

نویسنده
فیروزه متین

» ادامه افزایش قیمت ها

در حالی که بر اساس پیش بینی ها قرار بود قیمت ارز و سکه پس از توافق اتمی کاهش و شاخص بورس تهران افزایش داشته باشد،روز گذشته نه تنها دلار و سکه باز هم افزایش پیدا کرد، بلکه شاخص بورس نیز با افت شدید مواجه شد؛افتی که در رسانه های نزدیک به دولت “عجیب” تعریف شده است.

در همین باره، سایت عصر ایران در گزارشی با عنوان “واکنش عجیب بورس تهران به توافق هسته‌ای” نوشت: “بورس تهران که از ابتدای سال تا کنون با ابهام ناشی از مذاکرات هسته ای دست و پنجه نرم کرد و بی صبرانه در انتظار فرا رسیدن ۱۰ تیر ماه و آغاز دور بعدی مذاکرات بود، یک روز بعد از انتشار خبر توافق هسته ای، واکنش عجیبی از خود نشان داد و یک دست قرمز شد”.

این سایت افزود: “بر این اساس سهامداران بورس تهران که از دی ماه ۹۲ گرفتار رکود شده و زیان های شدیدی را متحمل شده بودند، در هفته گذشته و در ساعت های پایانی مذاکرات در صدد خرید سهام شرکتها به ویژه شرکتهای بانکی و خودرویی برآمدند تا بعد از لغو تحریم ها بتوانند اندکی بازدهی کسب کنند اما در عین ناباوری یک روز بعد از توافق هسته ای با افت قیمت و افزایش فشار فروش به خصوص در نمادهای بانکی و خودرویی مواجه شدند. بر این اساس از همان دقایق ابتدایی معاملات، شاخص بورس به رنگ قرمز درآمد و علی رغم انتشار اخبار مثبت در خصوص لغو تحریم ها رفته رفته بر فشار فروش بازار افزوده شد تا در نهایت شاخص بورس با ریزش ۶۰۵ واحدی و قرار گرفتن در کانال ۶۸ هزار و ۸۲۷ واحد به کار خود پایان داد. بنابراین بورس تهران واکنشی عجیبی به توافق هسته ای نشان داد و بدون توجه به اخبار منتشر شده از این توافق بر ادامه روند نزولی تاکید کرد به طوری که در معاملات دیروز میل سهامداران به فروش سهم افزایش پیدا کرد و سهامداران خواهان فروش سهام خود در گروه های مختلف شدند”.

به گزارش این سایت در بازار منفی دیروز بیش از یک میلیارد سهم به ارزش ۲۱۷ میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه تا سطح ۲۹۸ هزار میلیارد تومان افت کرد.

سایت فرارو نیز روز گذشته ضمن ابراز تعجب از افت مجدد بازار سرمایه کوشید تا واکنش منفی این بازار به توافق هسته ای را تحلیل کند.

این سایت در گزارش خودبه نقل از اسماعیل فرقی،- معاون شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین، نوشت: “در حال حاضر بازار سرمایه هدفمند است اما به دلیل در پیش بودن مجامع برخی شرکتهای بزرگ در ۳۱ تیر ماه و توقف نماد آنها و نیاز سهامداران به تامین نقدینگی و نیز تعطیلات عید فطر روند منفی در پیش گرفته است.علاوه بر نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع شرکتها، بخشی از فروش سهم ها در معاملات امروز مربوط به پیش خور کردن قیمت ها قبل از توافق است به طوری که در هفته گذشته و ابتدای هفته جاری بسیاری از سهم ها قیمت خود را پیدا کرده و عده‌ای با افتادن بر روی دور سود، اقدام به فروش سهام خود کردند. از سوی دیگر سهامداران حقوقی اقدام به فروش سهام خود در این برهه از زمان می کنند که البته نباید به آنها خرده گرفت، زیرا آنها هم به پول نیاز دارند و باید بتوانند هزینه های خود را تامین کنند”.

او افزوده: “با این حال روند فعلی بازار سرمایه اصلا نگران کننده نبوده و بورس قطعا طی روزهای آینده روند صعودی در پیش می گیرد به طوری که بعد از برگزاری مجامع شرکتها در ۳۱ تیر ماه، بهترین فرصت خرید برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را دارند فراهم می شود زیرا قیمت سهام شرکتها بسیار کاهش یافته و به قیمت پایه رسیده است. به این ترتیب با حصول توافق هسته ای بین ایران و قدرت‌های جهانی دغدغه و نگرانی توافق از بازار سرمایه خارج شده است، اما هنوز اتفاقی رخ نداده و پولی وارد شرکتها نشده است بنابراین باید به شرکتها فرصت داد تا بتوانند خود را پیدا کنند”.

این افت در حالیست که روزنامه شهروند، یک روز قبل از افت مجدد بورس از زبان هدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه پیش بینی “رشد شاخص” کرده و نوشته بود: “با شروع مذاکرات هسته‌ای توجه ویژه‌ای از سوی فعالان بازار به این مذاکرات وجود دارد و همزمان با نبض مذاکرات و خبر‌های خوبی که از آن مخابره شد، بازار به آن واکنش نشان داد.او ادامه داد: ‌سال ۹۳‌ سال سختی برای فعالان بازار سرمایه بود و براساس شاخص کل زیانی ۲۳‌درصدی در طول این ‌سال به سهامداران تحمیل شد. این ریزش در طول ۴۷‌سال فعالیت بورس، سنگین‌ترین ریزش بوده است اما اکنون بازار خود را آماده روز‌های بهتری برای اقتصاد ایران کرده است. با برداشته شدن تحریم‌ها احتمال رونق‌گیری اقتصاد کشور زیاد خواهد بود. در این شرایط ریسکی که از زوایه سیاست بین‌الملل به فعالان تحمیل می‌شد، برداشته می‌شود. پیش از توافق هر فعال اقتصادی با تهدید‌ها و ریسک‌هایی از قبیل میزان تورم، ‌تغییر نرخ، افزایش تحریم‌ها، عدم پرداخت وام و… روبه‌رو بود اما با رفع تحریم‌ها این پارامتر‌ها کاهش می‌یابد. او ادامه داد: با گشایش‌های سیاسی، سیاست‌های پولی دولت، انبساطی خواهد شد و امیدواری‌ها برای رونق اقتصادی بیشتر می‌شود”.

از سوی دیگر دیروز قیمت ارز و سکه نیز افزایش یافت به طوری که در پایان معاملات روز چهارشنبه، سکه تمام بهار طرح جدید در مقایسه با روز قبل از آن بیش از ۸۰۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۸۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد و هر دلار آمریکا نیز نسبت به روز گذشته ۷۳ تومان افزایش یافت و به قیمت ۳۲۶۳ تومان رسید.