نامه فعالان مدنی به روحانی

لیلا طیری
لیلا طیری

» اسیدپاش آزاد، مهدیه در زندان

بیش از ۷۰۰ فعال مدنی و سیاسی در نامه ای به حسن روحانی از او خواستند از تمامی امکانات  و ظرفیت‌های قانونی خود برای آزادی مهدیه گلرو استفاده کند. آنها خطاب به رئیس جمهوری اسلامی  نوشته اند: “آنچه ما را به امضای متن حاضر و سخن گفتن مستقیم با شما برانگیخته است، نه فقط مقام رسمی شما به عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران و پاسدار قانون اساسی کشور و نه تنها دغدغه ما برای موفقیت و تحقق وعده‌های دولت تدبیر و امید و نه صرفاً نگرانی ما برای حفظ جایگاه این دولت در میان بدنه اجتماعی حامی‌اش که بیش و پیش از هر چیز دغدغه و نگرانی ما در مورد وضعیت مهدیه گلرو است”.

د ر این نامه توضیح داده شده که “مهدیه گلرو دانشجوی محروم از تحصیل و فعال سیاسی و اجتماعی،در سال‌های اخیر بار‌ها طعم تلخ بازداشت و حبس و محرومیت‌های اجتماعی را چشیده است. او آخرین بار در جریان اعتراضات مدنی به اسیدپاشی‌های اخیر و در حالی که عامل یا عاملان این جنایت شنیع هنوز آزاد و از پیگرد قانون و عدالت فارغ هستند، بازداشت شده و تاکنون دربند است”.

امضا کنندگان نامه به عنوان دوستان و همراهان مهدیه گلرو نوشته اند: “شهادت می‌دهیم که او در سالیان اخیر جز سرنوشت ملت و کشورش دغدغه‌ای و جز فعالیت مدنی، مسالمت‌آمیز و قانونی روشی و جز حمایت از عقلانیت و اعتدال مشی نداشته است. حتی در شرایطی که حق خود او برای ادامه تحصیل، صبورانه در دولت تدبیر و امید که او برای برآمدنش از هیچ کوششی فروگذار نکرده بود نیز ادا نشد، گام از این دایره بیرون ننهاده است”.

مهدیه گلرو ۴ آبان ماه، پس از حضور در تجمع اعتراضی مردمی در مقابل مجلس شورای اسلامی و اعتراض به اسیدپاشی به زنان در اصفهان، بازداشت شد و در حالی همچنان در بند 2 الف سپاه زندانی است که اسیدپاشان اصفهانی آزادند و به گفته مسولان تاکنون شناسایی نشده اند.

“فعالیت تبلیغی و اجتماع و تبانی” دو اتهامی هستند که بازپرس پرونده در پاسخ به خانواده این فعال مدنی ذکر و متوجه او کرده است. وحید لعلی پور همسر مهدیه گلرو پیش از این و پس از ملاقات با این فعال مدنی در مصاحبه با “روز” گفته بود: “از نظر روحی و جسمی خوب بود و فقط مدام می گفت این بار دلم برای مظلومیت خودم می سوزد که هیچ کاری نکرده ام و چنین رفتاری می کنند. این جمله را مدام توی طی ملاقات تکرار می کرد. مهدیه واقعا هیچ کاری نکرده، اینقدر بازداشت او برای من شوک بود که هفته پیش اصلا شک کردم که شاید چیزی بوده که من در جریان نبوده ام، برای همین خیلی اصرار کردم که بفهمم اما باز دیدم هیچ چیزی نبوده. مهدیه همه تلاش اش این بود که کاری نکند که مشکلی پیش بیاید و بازداشت شود. ولی باز هم به بازداشت ختم شده”.

پرونده مهدیه گلرو در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین است. او به تازگی از سلول انفرادی به سلولی دو نفره منتقل شده اما همچنان در بند ۲ الف سپاه زندانی است. همسرش چند روز پس از بازداشت او به “روز” گفته بود: “من در این قضیه واقعا یک مقدار گیج هستم،برای من بازداشت مهدیه خیلی شوک آور بود. من در جزئیات کارهای مهدیه بودم ومی دانم حواس اش هست کارهایی که می کند در چارچوب قوانین باشد. کاری خارج از چارچوب قوانین هم نکرده. بحث همان روز چهارشنبه هم کاملا طبیعی است، شما هر روزی از جلوی مجلس بگذرید یک سری آدم می بینید که نشسته اند و نسبت به مساله ای اعتراض دارند. همان روز هم کسانی شعارهایی خارج از اسیدپاشی می دادند که مهدیه با آنها صحبت کرده بود که امروز قضیه اسیدپاشی است. من نمی دانم چطوراین اتفاق افتاده و دلیل بازداشت او چیست. با بازپرس هم که صحبت می کردم می گفت چیز خاصی نداریم بگوییم چون پرونده دارد بررسی می شود. امیدوارم مهدیه هم بیاید بیرون و مطمئن شوند که مهدیه کاری خارج از چارچوب نکرده.”