بازدید بیت خامنه‌ای از تاسیسات هسته‌ای

نویسنده
حسین محمدی

» "فردو، نطنز و اصفهان" مهمان داشت:

هفته گذشته جمعی از مسوولان و مدیران بیت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، از تاسیسات هسته‌ای نطنز، فردو و اصفهان بازدید کردند؛ بازدیدی که مشخص نیست برای بار چندم است که انجام می‌شود، اما برای نخستین بار رسانه‌ای شده است. 

خبرگزاری مهر - وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی - نوشت که هفته گذشته و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه “جمعی از مدیران و مسوولان بیت مقام معظم رهبری، از تاسیسات هسته ای فردو، نطنز و اصفهان بازدید کردند”. به نوشته این خبرگزاری “روز سه شنبه ۱۶ دی ماه جاری نیز جمعی از مدیران کل حراست مراکز وابسته به دفتر مقام معظم رهبری از تاسیسات نطنز بازدید کرده و با بخشی از دستاوردهای دانشمندان و محققین هسته­ای کشور در حوزه غنی­سازی آشنا شدند”. 
از این دیدار جزییات بیشتری منتشر نشده. همچنین مشخص نیست که مسوولان کدام بخش‌های دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و یا چه افرادی در این دیدار حضور داشتند. همچنین تاکنون گزارشی از اظهارنظرهای احتمالی آنان نیز منتشر نشده.
 در این بازدید اصغر زارعان، معاون سازمان و دبیر کمیته امنیت و فناوری هسته‌ای سازمان انرژی اتمی نیز حضور داشته؛ دیداری که طیّ آن، به نوشته “مهر”، ‌مسوولان دفتر رهبر جمهوری اسلامی با قسمت‌هایی از “دستاوردهای دانشمندان و محققین هسته ­ای کشور در حوزه غنی ­سازی آشنا” شدند.
 این دیدار از آن جهت اهمیت دارد که به نوعی نشان‌دهنده‌ی نقش آیت‌الله خامنه‌ای در سیاست‌گذاری برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و توجه وی به این مساله است.
اصول‌گرایان از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، ضمن انتقاد از روی‌کرد دولت در مذاکرات هسته‌ای، مدعی شده بودند که آیت‌الله خامنه‌ای با برخی موارد مذاکرات هسته‌ای و توافق ژنو،‌مخالف است. آن‌ها همچنین مدعی شده بودند که رهبر جمهوری‌اسلامی در جریان جزئیات مذاکرات هسته‌ای نیست.
با این وجود ماه گذشته علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل آیت‌الله خامنه‌ای، گفته بود که تصمیم نهایی در مسایل راهبردی نظام و از جمله برنامه هسته ای برعهده رهبر جمهوری اسلامی است.
هفته گذشته سخنان حسن روحانی درباره مذاکرات هسته‌ای با انتقاد اصول‌گرایان مواجه شده بود. روحانی در سخنانی گفته بود: “مگر کسی در میز مذاکره بر سر اصول و آرمان‌ها بحث می‌کند؟ یک عده در توهمات زندگی می‌کنند. دنیای امروز بحث منافع است… آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، بلکه آرمان به مغز و قلب و اراده ما وصل است”.
روحانی در همین سخنرانی از تمایل خود به برگزاری همه‌پرسی در جمهوری‌اسلامی جهت تصمیم‌گیری درباره “مسایل اساسی کشور” گفته بود.
این سخنان روحانی واکنش آیت‌الله خامنه‌ای را به دنبال داشت. او در یک سخنرانی گفت: “تحریم‌ها برای کشور مشکل ایجاد کرده اما اگر دشمن شرط برداشته‌شدن آنها را، فلان مساله‌ی اساسی و آرمانی از جمله دست برداشتن از اسلام و استقلال و پیشرفت علمی قرار دهد قطعا غیرت هیچ مسوولی، قبول نمی‌کند. البته دشمن فعلا به صراحت با آرمان‌ها کاری ندارد اما اگر عقب‌نشینی بشود بعدا سراغ آرمانها هم می‌آید بنابراین باید با هوشیاری، هدف «پیشنهادها، حرفها و اقدامات دشمن» را درک کرد”.