زندان در ازای درخواست برابری

نویسنده

parvinardalan664.jpg

کای بیوکی – گتین چمبرلین


یک زن به خاطرسخن گفتن علیه رژیم محمود احمدی نژاد و اعتراض به “ویرانی یک نسل” ‏از ایرانی ها توسط انقلاب اسلامی، با مجازات زندان روبرو شده است.


پروین اردلان 41 ساله، گفته است زنان و اقلیت های قومی و مذهبی ایران، پس از روی کار ‏آمدن ملا ها در سال 1979، به خاطر سیاست های سختگیرانه مورد تبعیض قرار گرفته اند.


خانم اردلان قرار بود این هفته برای دریافت جایزه اولاف پالمه و به خاطر دستاوردهای ‏بزرگش به استکهلم سفر کند. پیش از این، کوفی عنان- دبیر کل سابق سازمان ملل- و آنگ ‏سان سوکی- رهبر مخالفان برمه- برندگان این جایزه بوده اند.


خانم اردلان در مصاحبه با ساندی تلگراف گفت جنبش آزادی زن ایرانی به دنبال برقراری ‏حقوق مساوی برای زنان از راه صلح دوستانه بوده ، و این با وجود موانعی که مقامات برای ‏سخن گفتن او و همکارانش ایجاد کرده اند ادامه خواهد یافت.


او گفت: “من از نسل سوخته انقلاب هستم. من همیشه از خودم می پرسم چطور شد که ظرف ‏چند ماه دوچرخه سواری یک دختر به کار ناشایستی تبدیل شد. من را به خاطر اینکه دوست ‏نداشتم روسری به سر کنم از مدرسه اخراج کردند.”


خانم اردلان، که یکی از فعالان جنبش یک میلیون امضاء برای حمایت از برابری حقوق ‏زنان ایرانی است، در آوریل گذشته و به اتهام اقدام در جهت تهدید امنیت ملی کشور، به سه ‏سال زندان محکوم شد. در ایران این یک اتهام جدی است و شمار زیادی از مخالفان در ‏بازداشت را به کام مرگ فرستاده شده اند. او دربرابر این حکم اعتراض کرده است.


او گفت: “ما می دانیم که باید بهای آن را بپردازیم. اولین بار که پایم به دادگاه رسید، ترسیده ‏بودم. اما آخرین بار که به دادگاه رفتم، ساک خودم را هم برده بودم زیرا آماده رفتن به زندان ‏شده بودم.”


او در منزلش در تهران گفت: “من خواستار یک جامعه انسانی هستم- یک وضعیت بهتر برای ‏کسانی که مورد تبعیض قرار گرفته اند. این فقط به زنان محدود نمی شود و شامل اقلیت های ‏قومی و مذهبی هم می شود. آنها هم مورد تبعیض قرار گرفته اند.“‏

هرچند ممکن است همایش یک میلیون امضاء، او را در معرض خطر قرار داده باشد اما این ‏فقط بازتاب رشد تمایل به مخالفت در ایران است.


او گفت: “همین الان که داریم حرف می زنیم، تغییراتی به آرامی اتفاق می افتد. نمی شود ‏جلوی آنرا گرفت و این تغییرات در حال جان گرفتن و سریع تر شدن است و من خوش بین ‏هستم.”


هفته پیش در تهران، مردم به پلیس هایی حمله کردند که در تلاش می کردند زنان جوان را به ‏بهانه پوشیدن لباس های رنگی بازداشت کنند.


جمعیتی در حدود 2000 نفر شروع به رویارویی با مقامات انتظامی کرده و آنها را مجبور به ‏فرار کردند. دو نفر از افسران پلیس به شدت کتک خوردند و جمعیت در همین حال فریاد می ‏زدند: “ما جمهوری اسلامی را نمی خواهیم.” خانم اردلان می گوید چنین کشمکش هایی برای ‏ایجاد تغییربا اطمینان رو به افزایش است.


اردلان گفت: “در حال حاضر زنان ایران بیش از مردان به خود اعتقاد دارند. ممکن است که ‏ما تا حالا یک میلیون امضاء را جمع نکرده باشیم، اما صدای ما مطمئناً به بیش از یک میلیون ‏نفر رسیده است.”


در همین حال و در آستانه انتخابات 14 مارس مجلس، تندروهای رژیم در برابر مخالفانشان ‏دچار سرشکستگی شده اند. اصلاح طلبان از این می ترسند که نتیجه خوبی از انتخابات نگیرند ‏زیرا موانع متعددی در مقابل آن ها قرار داده اند.


با اینحال خانم اردلان می گوید آنها باید به نبرد ادامه دهند: “مقاومت برای ما به شیوه ای از ‏زندگی تبدیل شده است. ما فقط یک راه داریم و آن هم حرکت رو به جلو است.“‏

منبع: ساندی تلگراف – 2 مارس ‏